Lämpötiloista - Humidorin säilytyspaikat

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

Lämpötiloista - Humidorin säilytyspaikat

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 06, 2006 6:18 pm

Olen aloit... Just kidding! :lol: Päätinpä aloittaa perusteellisena poikana tästäkin aiheesta uuden ketjun. Suomen ilmasto kun on vähintäänkin vähän vaihteleva, niin aloin miettimään, että onkohan sitten minun kämppäni millainen lämpötilan suhteen. Cigar Afficianado sanoo, että ideaalilämpötila olisi 20:n ja 21.1:n Celsiuksen välimaastossa.

Minulla ei löytynyt kotoa mitään asiallista mittaria, joten päätin ottaa digitaalisen korvakuumemittarin (pitäisi ainakin olla tarkka) ja mitata huonelämpötilat. Ensin mittasin sen huoneen, johon aion pistää humin. Siellä oli 24,1 Celsius-astetta eli vaara toukkiin olisi pienoinen. No tämä huone on vähän kenkkumainen siksi, että lämmitys tästä huoneesta vähän nikottelee, ja yleensä mulla on se pois päältä. Tämä huone vaan ei ole kovin iso, ja kun ikkunakin tässä on iso ja aurinkoon päin, niin erityisesti kesäisin huoneesta tulee miltei ahdistavan kuuma. Talvella taas se on viileä.

Seuraavaksi mittasin huoneen, jota olen pitänyt kämpän viileimpänä. Tulos oli 19.4 astetta, eli sehän voisi olla kesäksi ideaali, ja talvella voisin sitten humin siirtää työhuoneeseeni, missä mun piti sitä säilyttää. Tietenkin nyt ei vielä ole täysi kesä Suomessa, ja varmaan se viileä huonekin lämpenee. Sitten kai pitää alkaa miettimään sijoitusta autotalliin tai pihasaunaan (joka tosin voi olla vähän liian kostea).

Lopuksi, kun tämä kämppä on maalaistyyppisellä seudulla, kävin mittaamassa maakellarin lämpötilan ihan varmuuden vuoksi, no sehän oli 9.4 Celsiusta eli aivan liian kylmä.

Kertokaapas kokemuksistanne? Olisi kiva kuulla jos jollakulla on ollut ongelmia humidorin paikan löytämisessa johtuen lämpötiloista (tai eihän se niille ole ollut kivaa :lol: ).
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja rekola » Ti Kesä 06, 2006 6:53 pm

noin 18 astetta on mielestäni parempi, silloin tupakkatuholaiset eivät hyökkää yhtä helposti. Korkeissa lämpötiloissa humidorin kosteuden pitäminen on erittäin vaikeaa; koettu on :roll:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 06, 2006 8:38 pm

rekola kirjoitti:noin 18 astetta on mielestäni parempi, silloin tupakkatuholaiset eivät hyökkää yhtä helposti. Korkeissa lämpötiloissa humidorin kosteuden pitäminen on erittäin vaikeaa; koettu on :roll:

Niin parempi ja parempi. Ongelmahan on juuri siinä, että kun sitä lämpötilaa ei voi oikein säädellä, ainakaan huoneen lämpötilaa. Vai olenko missannut jotakin, ja humodorin sisäiseen lämpötilaan voi vaikuttaa jotenkin (muuten kuin vaihtamalla säilytystilaa tai ostamalla kallis sähköhumi)?
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 1:49 am

Kuubalaisten laatikoissa mainitaan arvot 65-70%RH ja 16-18°C.

Mulla on (tiettävästi) kerran kuoriutunut tupakkakuoriaisen toukka pakastamisesta selvinneesta munasta. Tämä tapahtui n. 21°C:n hämärässä huoneessa, keskitalvella.

SmokingElvis:
"Vai olenko missannut jotakin"

Ainoastaan ilmastoinnin. :wink:
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 2:15 am

Aapo kirjoitti:Kuubalaisten laatikoissa mainitaan arvot 65-70%RH ja 16-18°C.

Mulla on (tiettävästi) kerran kuoriutunut tupakkakuoriaisen toukka pakastamisesta selvinneesta munasta. Tämä tapahtui n. 21°C:n hämärässä huoneessa, keskitalvella.

SmokingElvis:
"Vai olenko missannut jotakin"

Ainoastaan ilmastoinnin. :wink:

16-18 astetta... Jaahas. Tämähän melkein meinaisi sitä, että normaali ihminen ei voi harrastaa sikareita -- tai ei ainakaan ihminen, jolla ei ole kauheata lukaalia, jossa on erikseen viileät huoneet. Voin aika varmasti sanoa, että normaaleilla ihmisillä ei kämppien missään huoneissa ole noin viileää -- ainakaan kevät-kesä-syksyllä.

Ilmastointi... hmmm, no joo paitsi, että tässä kämpässä ilmastointi toimii aika heiveröisesti.

Muodostuuko nyt sitten tästä lämpötila-jutusta se minkä takia en voi humiakaan ostaa? Nimittäin maakellarissa on kesäisin alle 10 astetta eli sinne en voi pistää, ja nyt kun mittasin kämppäni viileimmän huoneen niin se tosiaan oli luokkaa 19 astetta, ja kun kesä tulee kunnolla, niin se varmaan nousee asteella tai parilla.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 6:03 am

SmokingElvis kirjoitti:Muodostuuko nyt sitten tästä lämpötila-jutusta se minkä takia en voi humiakaan ostaa? Nimittäin maakellarissa on kesäisin alle 10 astetta eli sinne en voi pistää, ja nyt kun mittasin kämppäni viileimmän huoneen niin se tosiaan oli luokkaa 19 astetta, ja kun kesä tulee kunnolla, niin se varmaan nousee asteella tai parilla.

Hups, sori, oletin että olisit sikarien harrastamisen teoriaan tutustuessasi törmännyt 70/70 -käsitteeseen. Tämä on siis jenkkien suosima "leima", helppo muistisääntö; 70°Fahrenheittia (21.jotain Celsiusta) ja 70% suhteellista ilmankosteutta. Valtaosa pitempään harrastaneista / keräilleistä tuntuu suosivan hieman alhaisempaa kosteutta, joka vähentää veto-ongelmia, erityisesti kuubalaisissa sikareissa, joiden vetoisuutta on alettu tehtaissa testaamaan vasta parin viimeisen vuoden aikana.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 6:08 am

SmokingElvis kirjoitti:
Aapo kirjoitti:16-18 astetta... Jaahas. Tämähän melkein meinaisi sitä, että normaali ihminen ei voi harrastaa sikareita -- tai ei ainakaan ihminen, jolla ei ole kauheata lukaalia, jossa on erikseen viileät huoneet. Voin aika varmasti sanoa, että normaaleilla ihmisillä ei kämppien missään huoneissa ole noin viileää -- ainakaan kevät-kesä-syksyllä.

Aika monissa rinteeseen rakennetuissa taloissa, joissa alakerta on osittain maan alla on helposti kesälläkin (ilman lämmitystä) lämmöt jossain 17° paikkeilla.

Ranskassa, ja muualla "Euroopassa" normaali huonelämpötila on siinä 17-18°C. Ainakin viskit ja konjakit, vissiin jotkut muutkin jalot juomat jotka suositellaan nautittavaksi huoneenlämpöisinä, eivät ole parhaimmillaan suomalaisessa 21-22°C huonelämmössä.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 7:52 am

Olen kyllä törmännyt siihen 70/70-käsitteeseen. Mä vaan tässä rupesin sitä ihmettelemään, että kaatuuko tämä harrastus ennen syntymistään siihen, että satun asumaan Suomen ilmaston armoilla ja että minulla on ihan normaalikämppä, jossa on normaalit lämpötilat.

Mulla tosiaan on se tilanne, että tämä työhuone on kesäisin aika kuuma (nytkin yli 24 astetta), vaikka mulla on lämmitys täältä pois ja kaikkea. Vastaavasti talon viilein huone on tällä hetkellä hiukan yli 19 asteen. Talon ilmastointi ei vedä ihan kunnolla, ja sillä ei saa niitä asteita alas kyllä varmaankaan. Talvisin sitten tämä työhuonekin viilenee varmasti siihen 18-19 asteeseen.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 1:11 pm

SmokingElvis kirjoitti:Mulla tosiaan on se tilanne, että tämä työhuone on kesäisin aika kuuma

Niin on kuubakin! :D

Tää ei oo, kato, ihan mitään rakettitiedettä. :wink:
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Kesä 07, 2006 1:58 pm

Niin Kuuba voi olla todella kuuma paikka :!: :lol:
Voi tämä olla rakettitiedettä, jos sitä haluaa tehdä sellaista.
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Blindman » Ke Kesä 07, 2006 4:10 pm

Mitäköhän miehistö sanoisi jos yksi neropatti laittaisi avaruusaluksessa palamaan :P
"Aina oon perjantaisin vetäny pöllin"...
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 07, 2006 4:45 pm

Blindman kirjoitti:Mitäköhän miehistö sanoisi jos yksi neropatti laittaisi avaruusaluksessa palamaan :P
"Aina oon perjantaisin vetäny pöllin"...

"Kyllä, kapteeni."
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Kesä 07, 2006 5:16 pm

Mitenköhän se tulitikku syttyy siellä korkeuksissa :?:
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja jannek » Ke Kesä 07, 2006 5:40 pm

Kuulehan Elvis!! Nyt on niin että tilaat ne sikarit ja nautit niistä...En tiedä olenko tavallista onnekkaampi harrastaja, mutta vuosien yritysten jälkeen en ole saanut toukkia, hometta yms. syntymään humiini!! Olosuhteet ovat aivan normaalit kerrostalokuivuudet ja lämmöt. Jos näitä hommia liikaa alkaa säätämään , ehkä tosiaan on parempi on ostaa ne sigget sieltä Sedun humista...Per...
jannek

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Kesä 07, 2006 5:56 pm

HOX ja jos saan arvon herra Elvistä vielä sen verran piikitellä, niin sanoisin, että älä nyt kirjota samaa viestiä kaikkiin topicheihin. Tämä on niin pieni foorumi, että viestisi löydetään varmasti vain yhdestäkin paikasta :!:
Käyttäjän avatar
rekola

Seuraava

Palaa alueelle Ensiapu