Äh, märkiä..

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

Äh, märkiä..

ViestiKirjoittaja Sami » La Syys 10, 2005 10:34 am

Olin kesätöissä Hollannissa ja annoin ohjeet humidorin kastelijalle. Kun tulin takaisin ja ajattelin, että vihdoin saan kunnon Kuubalaisen pöllin, Hollannissa kun tarjonta on pääasiallisesti omaa tuotantoa eli Eurooppalaisia(kuivia) sikareita.. Toki niistäkin löytyi omat herkut, mutta ei ole Kuubalaisen voittanutta.Oli kastelija ymmärtänyt ohjeet väärin ja kasteli humejani kuin kukkia eli kerran viikossa :roll:

Niin, olipahan humeissani kosteus jotain 75% luokkaa ja kaikki pöllit märkiä ja toivottaman tukkoisia. Paniikissa kävin läpi sikareitani ja kaikki olivat märän tuntuisia. Pari jopa leikkasin ja veto oli sama kuin olisi oksanpalaa imenyt... :( Muutama oli päässyt homehtumaankin.
Tämä viikko ollut vielä lomaa ja olisi säätkin vielä sallineet istuskelun parvekkeella. Kun ei niin ei, kaikki ovat toivottaman märkiä.

Olin ostanut tuliaisiksi H.Uppmannin Majestic ja Partagas Mille Fleur, + paikallisia konekäärittyjä, halvalla kun sai. Mutta Hollannissa on yleinen käsitys käsinkäärittyjen säilytyksesta: rh 70-80% ja lämpö 20-25c. No eipähän niistäkään sitten ole iloa ennenkuin kuivuvat, toivottavasti edes Jouluksi .. :?
Havanna-aittakaan ei oikein tuonut lohtua arkeen, ne pari kalliilla ostettua pölliä olivat märkiä/tukkoisia... :(

Eli onko kokemuksia homeisista pölleistä ja miten toipuvat?

Märille pölleille ei voine muutakuin odottaa kuivumista.. Pari nostin humin päälle kuivumaan. Toivon etteivät wrapperit halkea ennen pöllien kuivumista polttelukuntoon. Vaikka niin taitaa käydä.

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Tomppa » La Syys 10, 2005 12:59 pm

Eikös ne kannattaisi koittaa kuitenkin pikku hiljaa kuivata, ottaa vaikka kostutin humista pois ja jos sattuisi olemaan vaikka seetrin palasta jostain sikarilaatikosta, niin sellainen imemään kosteutta itseensä. Luulisi, että rauhallinen kuivuminen olisi parempi kuin yht'äkkinen.

Homeisista on tasan sen verran kokemusta, että roskiin laitoin. Ymmärtääkseni jos humissa on homeisia ollut, niin itiöitä on joka paikassa eli entistä tarkempana kosteuden ja lämmön kanssa? Humin pesu taitaa kanssa kuulua ohjelmaan.

Valitettavasti täältä ei varsinaista tietoa löytynyt lainkaan :?

Mutta onnea toivutukselle,
-Tomppa
Tomppa

Re: Äh, märkiä..

ViestiKirjoittaja Aapo » Ma Syys 12, 2005 12:41 am

Sami kirjoitti:Kun ei niin ei, kaikki ovat toivottaman märkiä.

Lähetän katastrofiapua. :wink:
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja rekola » Su Maalis 05, 2006 4:29 pm

harvinaisempi päänvaiva. Kosteuden ylläpitäminen se on minun ongelmani :lol: . En kyllä usko sikareidesi halkeavan, yleensä tuollaisesta ongelmasta varoitelaan mielestäni liiankin pelonsekaisesti. Muutamalla kaverilla on ollut huomattavaaki ylikosteutta, mutta säröiltä on toistaiseksi säästytty. kuitenkin osaanottoni
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Sami » Ma Maalis 06, 2006 7:49 am

rekola kirjoitti: kuitenkin osaanottoni

Kiitos kiitos :)

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja rekola » Ti Maalis 07, 2006 12:32 pm

oliko kyseessä isompikin satsi? No mitenkäs tilanteesta on toivuttu, saastyitkö ilman suurempia halkeamia päälilehdissä?
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Sami » Ke Maalis 08, 2006 4:09 pm

Kaikki kaksi humiani "tulvivat" :shock:
Talvi on kuivattanut ylimääräiset kosteudet hyvin pois. Halkeamia en muista nähneeni missään. Ainakaan mainittavia. Vahinkoja ei tullut harmia kummemmin.

Positiivisia puolia löytyi toki sitäkin ennemmän. Avustuspaketteja tulva-alueelle saatuani, olo helpottui ja löysin uusia sikarituttavuuksia. Joista mieleenpainuvin on Villa Zamoranon robusto.

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja rekola » Ke Maalis 08, 2006 4:11 pm

loppu hyvin kaikki hyvin :lol: .
Käyttäjän avatar
rekola

Home

ViestiKirjoittaja raiah » La Maalis 18, 2006 9:09 pm

Rekola kirjoitti;Osanottoni.Olen samaa mieltä.Jos" humiin" on pesiytynyt home,niin pääsee halvimmalla.(Takkaan)Homeenpoistoaineet ovat myrkkyä.SIKARI EI!
Sikareita poltan yleensä viikonloppuisin.
raiah

Re: Äh, märkiä..

ViestiKirjoittaja Arru » Pe Kesä 02, 2006 5:24 pm

Sami kirjoitti:
Niin, olipahan humeissani kosteus jotain 75% luokkaa ja kaikki pöllit märkiä ja toivottaman tukkoisia. Paniikissa kävin läpi sikareitani ja kaikki olivat märän tuntuisia. Pari jopa leikkasin ja veto oli sama kuin olisi oksanpalaa imenyt... :( Muutama oli päässyt homehtumaankin.
Tämä viikko ollut vielä lomaa ja olisi säätkin vielä sallineet istuskelun parvekkeella. Kun ei niin ei, kaikki ovat toivottaman märkiä.

Sami
Niin monta kun sikarin ystävää niin monta eri makua... Minun humidorissa on AINA 70-75 % kosteutta, sikarit vetävät hyviin ja kaikki niin kun pitä. On sanottu jossain että kuubalaiset sikarit haluais jopa 80% kosteutta johtuen saaren kosteasta ilmastosta... Kun vahingossa on kosteus tippunut alle 65% olen ollut panikissa :lol: Jos saan uteilla: mikä on sinun humin ns normaali kosteus?
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Sami » Pe Kesä 02, 2006 9:48 pm

"Jos saan uteilla: mikä on sinun humin ns normaali kosteus?"

Saa udella, sitä varten tää foorumi on :)

Kosteus on 60-65% välillä. Eipä juuri ole ongelmia vedon kanssa.

Muistaakseni CWssä joku lainasi Min Ron Neen artikkelia ja siinä todettiin hänen säilövän sikarinsa juuri noissa kosteusasteissa. Ja minähän luen Min Ron Neetä kuin raamattua :)

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja Tony1911 » La Kesä 03, 2006 3:26 pm

Itse kun aloitin niin pidin humidorin kosteuden siinä 70...75% kun näin olin kerran Internetistä lukenut. Huomasin että etenkin Montecristot sammuilivat ja olivat tukkoisia. Tässä pikkuhiljaa olenkin alentanut kosteutta ja nyt tässä liimailenkin velcroja kiinni jotta saan Heartfeltin 65% beadien kotelon kiinni. :)

Olen huomannut että eri sikarit käyttäytyvät erilailla. Balmoralit ovat kaikkein hövelöimpiä, niitä nyt ei juurikaan vaikuta kiinnostavan onko ympäröivä kosteusprosentti 60 vai 75. :) Toisaalta olen lukenut väitettävän että nimenomana kuubalaiset pitäisi säilyttää vähän kuivemmassa ja kyllähän siinä tosiaan on etenkin niitten Montecristojen kanssa tullut havaittua selkeä ero toimivuuden kanssa.
I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -- Robert Heinlein
Käyttäjän avatar
Tony1911

ViestiKirjoittaja rekola » La Kesä 03, 2006 3:43 pm

Tony1911 kirjoitti:Itse kun aloitin niin pidin humidorin kosteuden siinä 70...75% kun näin olin kerran Internetistä lukenut. Huomasin että etenkin Montecristot sammuilivat ja olivat tukkoisia. Tässä pikkuhiljaa olenkin alentanut kosteutta ja nyt tässä liimailenkin velcroja kiinni jotta saan Heartfeltin 65% beadien kotelon kiinni. :)

Olen huomannut että eri sikarit käyttäytyvät erilailla. Balmoralit ovat kaikkein hövelöimpiä, niitä nyt ei juurikaan vaikuta kiinnostavan onko ympäröivä kosteusprosentti 60 vai 75. :) Toisaalta olen lukenut väitettävän että nimenomana kuubalaiset pitäisi säilyttää vähän kuivemmassa ja kyllähän siinä tosiaan on etenkin niitten Montecristojen kanssa tullut havaittua selkeä ero toimivuuden kanssa.

Olen vähän huomannut samaa Montecristojen kohdalla nyt kun sanot.
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Sami » Su Kesä 04, 2006 9:52 am

Tony1911 kirjoitti:Olen huomannut että eri sikarit käyttäytyvät erilailla. Balmoralit ovat kaikkein hövelöimpiä, niitä nyt ei juurikaan vaikuta kiinnostavan onko ympäröivä kosteusprosentti 60 vai 75. :) Toisaalta olen lukenut väitettävän että nimenomana kuubalaiset pitäisi säilyttää vähän kuivemmassa ja kyllähän siinä tosiaan on etenkin niitten Montecristojen kanssa tullut havaittua selkeä ero toimivuuden kanssa.

Joo, kuubalaiset tykkäävät vähemmästä kosteudesta kuin muunmaalaiset sikarit.
Olen huomannut että samasta humista kun ottaa kuubalaisen tai ei-kuubalaisen niin kuubalaiset voivat olla tukkoisia ja märän oloisia, mutta ei-kuubalaiset ovat vielä toimintakunnossa.
Kuubalaisteni tukkoisuus ja sammuilu väheni samalla kun laskin kosteusprosenttia. Minäkin pidin humissani aluksi 65-70rh%.

Sami
Sami

ViestiKirjoittaja KaikkiMulleHetiNyt » Su Kesä 04, 2006 4:39 pm

Ooh.
Tiukkaa sikaria inhottavampia asioita on ainakin yksi: liian hyvin vetävä.
Mä olen tässä vuoden mittaan saanut perseeseni sen sortin kutinan, että kuubalaisten salaisuus on nimenomaan tiukka veto. Okei, epäilemättä maaperälläkin on vaikutusta asiaan, kun kerran isot pojat niin sanoo, mutta siis. Hyvin vetävä kuubalainen on mielestäni aina ihan älyttömän tylsää, huolimatta siitä että meno ei sinänsä ole heikompaa; aromit ym vain ovat erilaisia. Näissä sikareissa aromeilla on silti taipumusta olla kuraisia, nihkeitä, kepeitä. Parhaimmillaan hemmetin kiinnostavia ja ihastuttavia(maustearomit tuntuisivat tulevan esille voimakkaasti[ei sinänsä ihme, onhan monien mausteiden haju nimenomaan kuraisaa, rakeista], osan aikaa täysin identtisen kaltaisina aitoihin mausteisiin verrattuna), mutta näissäkin tapauksissa on sikarinautinto jäänyt hävyttömän vajaaksi ja kokemus on ollut enemmän negatiivinen kuin positiivinen.

Tiukkuus takaa UMMPPAPPAAN! UMMPPAPPAA on mun henkilökohtaisen sikaritutkimuslaitokseni termi ilmiölle, johon olen uskoakseni sittemmin törmännyt cw:n foorumeilla "twangina", MM:n blogissa "flow"-ilmiön erityistapauksena ja sitä rataa!

Olenkin ollut hyvin ikävystynyt, kun viimeiset 3-4 polttamaani R&YNo3:sta ovat olleet kaikki liian hyvävetoisia.
Teidän juttunne muistuttivat minulle, että kosteuden lisääminen saattaa tehdä noista mulle taas arvoisiaan sikareita.
Nää romppasen kolmoset on muuten mun lempisikareita. Ainoo miinus hiukan liian vaihtelevasta laadusta käärinnän ym. suhteen. Toisaalta, jos tähän pystyy vaikuttamaan humidorin kosteuksilla ihan oikeasti, ei miinuksen antaminen ole tarpeen!

Mä olen hurahtanut myös Cohiboihin. Näissä UMMPPAPPAA on niin hienovaraista, väärällä asenteella olematonta! Kuin ei-kuubalaisissa ikään!

En siis ole saanut perinteikästä kuubalaissikarin UMMPPAPPAA nautintoa Cohiboista, kuin kerran. Cohibat on kuitenkin ihanaa herkkua silti, eikä puutu diippeydessäkään, vaikka niin aluksi saattaa luulla, ainakin mikäli antautuu pettymyksen valtaan sen edessä, ettei asenne ole perikuubalainen in-your-face.
Mä en tiedä, mistä oikeastaan puhun sanoessani Cohiba. Robustot ovat olleet huomattavan paljon vähemmän kieroutuneita trippejä, kuin siglo kutoset, joita polttaessa mä koin jotain Ihmeellistä. Yhtäkkiä siglon aromit nimittäin alkoivat vetää minun mieltäni syvälle syvälle maailmanfraktaaliin. Tämä upotus oli jotakin Suurta ja Ihmeellistä, jotakin sellaista johon en uskonut pääsevän kuin jollain shamaanikeitoksilla. Huolimatta siitä, että tätä aiemminkin suhtautumiseni sikareihin on ollut nimenomaan shamanistisuuteen taipuvaista, ts olen tunnustanut niiden arvon nimenomaan tässä suhteessa, jossa tuo siglo VI ylitti kuvitelmani niin kirkkaasti, että pakko täälläkin avautua. :D

Jooh, meni villiksi rantiksi taas, sori.
Ai niin, koko Cohibajuttu lähti vedosta: yksi ihanin piirre polttamissani Cohiboissa on ollut tiukkuus. Jokainen yksilö on ollut JUURI sopivan tiukka, eli helvetin tiukka JA loistavasti imevä. MMMMMMMMMMM. :lol:

Miten muuten sikarimerkit sijoittuvat laadun kentälle käärinnän ja muun valmistustekniikkojen puolesta?
Nojuu, jos mä saan tolla humidorin kosteutta manipuloimalla veto-ongelmat kumpaankin suuntaan korjattua, niin ehkäpä kaikki on riittävän tasalaatuisia mulle.
KaikkiMulleHetiNyt

Seuraava

Palaa alueelle Ensiapu