Kovia ja tukkoisia - kuivuus vai liika kosteus?

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

Kovia ja tukkoisia - kuivuus vai liika kosteus?

ViestiKirjoittaja Juke » Su Elo 05, 2007 10:21 pm

No niin, on tullut ongelma tänä kesänä/kevään mittaan esiin. Vuosikaudet minulla humidorit palvelivat asiallisesti, kostuttimena oasikset ja nesteenä välillä akkuvesi ja välillä akkuvesi+PG 50/50 suhteella.
Keväällä lisäsin kuitenkin humeihini 65% beadsit, sen jälkeen on ollut yhtä alamäkeä.

Eli kun ostan pöllejä kaupasta/netistä, ne ovat alussa todella hyviä, mutta jo viikossa alkavat muuttua kovemmiksi ja tukkosemmiksi.
Kuukaudessa ovat kivikovia eikä imua löydy nimeksikään.

Pitäisikö syyllistä etsiä liiasta kosteudesta vai kuivuudesta? Mittarit olen kalibroinut suolatestillä, ja niiden mukaan kosteus on siinä 65% tietämillä.
Käyttäjän avatar
Juke

Re: Kovia ja tukkoisia - kuivuus vai liika kosteus?

ViestiKirjoittaja jpop » Su Elo 05, 2007 10:56 pm

Juke kirjoitti:Eli kun ostan pöllejä kaupasta/netistä, ne ovat alussa todella hyviä, mutta jo viikossa alkavat muuttua kovemmiksi ja tukkosemmiksi.
Kuukaudessa ovat kivikovia eikä imua löydy nimeksikään.

Pitäisikö syyllistä etsiä liiasta kosteudesta vai kuivuudesta? Mittarit olen kalibroinut suolatestillä, ja niiden mukaan kosteus on siinä 65% tietämillä.

Oireet viittaisivat kyllä liikaan kosteuteen, mutta mikäli mittarisi pitää kutinsa, siitä ei oikein voi olla kysymys. Oletko kokeillut, miten tilanne muuttuu, jos annat sikarien olla rauhassa pidempään - sanotaan vaikka pari kuukautta? Jos saa vielä kysyä, ovatko sikarit samoja kuin aikaisemmin - ja samasta paikasta?

Edit: tuli vielä mieleen, että minkä kokoinen humi sulla on ja kuinka lähellä sikareja kostutin on?
jpop

ViestiKirjoittaja Juke » Su Elo 05, 2007 11:14 pm

Sikarit ovat samoista paikoista ostettuja. Ilmiö on ostopaikasta riippumaton, eli jos marssin vaikka Havanna-aittaan ja ostan hyvän pöllin, menee se kovaksi humeissani.

Minulla on tällä hetkellä käytössä 2 humidoria, toinen taisi olla 150 sikarin vetoinen ja toinen 75 sikarin vetoinen.
Kummassakin on 2 oasis-kostutinta ja beadsit.

Pienemmässä humissa kostuttimet ovat yläkannessa ja lähellä sikareja, suuremmassa taas sikarit ovat humin alakerrassa ja kostutin kannessa ja välissä säleiköstä tehty välikerros.

Ajattelin nyt kokeilla semmoista, että jätän toiseen humiin kostuttimet ja laitan sinne noita herkimpiä kuubalaisia ja otan toisesta kostuttimet pois ja pidän saman erän sikareita myös siellä. Sitten seuraan kummassa ne paranevat...
Beadsit saavat jäädä molempiin humeihin, sillä ne tuskin ylikostuttavat ainakaan.
Käyttäjän avatar
Juke

ViestiKirjoittaja jpop » Su Elo 05, 2007 11:17 pm

Kostutat oletettavasti vain kostutinta ja pidät beadseja humissa vain takaamassa, ettei kosteus nouse liikaa - eikö? Jos kostutat beadseja, niitä voi myös aivan helposti kostuttaa liikaa, jolloin ne eivät enää toimi kosteuden tasaajina.
jpop

ViestiKirjoittaja Juke » Su Elo 05, 2007 11:28 pm

jpop kirjoitti:Kostutat oletettavasti vain kostutinta ja pidät beadseja humissa vain takaamassa, ettei kosteus nouse liikaa - eikö? Jos kostutat beadseja, niitä voi myös aivan helposti kostuttaa liikaa, jolloin ne eivät enää toimi kosteuden tasaajina.

Joo, kostutan vain kostutinta ja beadsit ovat tasaajina.
Käyttäjän avatar
Juke

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Elo 08, 2007 12:08 am

Mulla ilmeni harrastuksen ihan alkumetreillä samaa ongelmaa. Ei mitään hajua. Jos pakotetaan veikkaamaan, niin täytyy arvella, että käytin ehkä jatkuvasti 50/50PG:tä, enkä pelkästään ekalla kostutuksella. Tai sit oli vuan liika märkää. Emmä yhtään tiedä/muista mistä se olis voinut johtua.

Maininnattakin lie selvää, että biidseihin siirtymisen jälkeen on ilmiö loistanut poissaolollaan. :)
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja Pitkä-Jussi » Ke Elo 08, 2007 8:37 am

Hämmennetääs vähän tätäkin soppaa...

Itselläni täysin samaa ongelmaa, olen siitä täälläkin porannut aikaisemmin. Lähinnä esiintynyt sellaisten pöllien kohdalla jotka on makoilleet humissa joitakin kuukausia. Mittarit kalibroitu ja pitäis olla aika hyvin kohdallaan. Niiden mukaan humidorissa oli aika tasaisesti 65% kosteus. Tuolloin käyttelin pelkästään 65% beadseja.

Tein sellasen kokeen että laitoin humin orkkis sieni kostuttimen sisään ja pelkkää apteekin vettä siihen ja nostin kosteuden tuonne 72-74 %. Annoin olla tällä kosteudellä reilun kuukauden ja kappas, ongelma tipotiessään. Sikarit on sopivan jämäköitä, mutta antavat kuitenkin periksi painettaessa. Muutamia olen poltellut ja mitään palo/veto ongelmia en ole havainnut.

En tiedä sitten miten päiin tuo lämpö vaikuttaa, mutta humissa on kyllä kokoajan päälle 20c lämmöt. Varsinkin kesä kuumilla tuppaa nouseen aika tavalla. Mitään home ongelmaa ei ainakaan toistaiseksi ole esiintynyt. Nyt takana about 3kk näillä säädöillä ja hyvin porskuttaa.

Voi tietysti olla, että vaikka suolatesti antaa +-1% heitolla oikeaa tulosta niin mittari valehtelee silti jotenkin. Koska eikös tuon 65% pitäis olla ihan passeli kosteus vielä.
I was not lying. I said things that later on seemed to be untrue. - Richard Nixon
Käyttäjän avatar
Pitkä-Jussi

ViestiKirjoittaja Juke » Ma Elo 13, 2007 3:05 pm

Joo tää on todella mystinen ongelma.
Ihmettelen sitäkin, että monen monta vuotta kaikki toimi hyvin, vasta kun siirryin beadseihin, alkoi ongelmia tulla.

Liekö sitten niin, että nuo beadsit jotenkin sekoittavat. Pelkät beadsit eivät riitä pitämään kosteutta yli 60%:ssa, toisaalta tuntuu ettei homma pelaa beadsit + kostuttimet -yhdistelmällä.

Ehkä mun pitäis ottaa beadsit pariksi kuukaudeksi pois ja palata vanhaan vesi+PG -yhdistelmään.

Inhoittaa vain tämä kokeilu kun se vie aina aikaa niin paljon.
Käyttäjän avatar
Juke

ViestiKirjoittaja Juke » Ma Elo 13, 2007 6:22 pm

Tein nyt sellaisen ratkaisun, että beadsit levolle kaappiin ja vanha ja tuttu kostutus päälle. Samalla kalibroin mittarit ja sitten seurailen tilannetta.

Noista sikareista vielä, ne ovat leikatessa usein sellaisia "kumimaisia", ts. leikkuri ei meinaa purra vaan sikari antaa periksi. Kuitenkin pinta on niin kuiva, että leikkauskohtasta tahtoo käärinlehti revetä.
Käyttäjän avatar
Juke

ViestiKirjoittaja jpop » Ma Elo 13, 2007 7:59 pm

Juke kirjoitti:Noista sikareista vielä, ne ovat leikatessa usein sellaisia "kumimaisia", ts. leikkuri ei meinaa purra vaan sikari antaa periksi. Kuitenkin pinta on niin kuiva, että leikkauskohtasta tahtoo käärinlehti revetä.

Kun sikari ei ole aivan kuiva, se joustaa aavistuksen verran - jopa hieman "kumimaisesti". Eli tuo voi kyllä tavallaan olla vielä ihan normaalia. Mainitsit kuitenkin aiemmin, että sikarit ovat kivi kovia? Pelkän wrapperin kuivuus taas viittaisi ainakin minusta siihen, että ne ovat olleet aivan_viime_aikoina kuivassa (ei ole ehtinyt vielä vaikuttaa sisäosiin). Omituista kyllä...

Tuosta tuli kuitenkin mieleeni, että jos leikkuri ei ole riittävän terävä, se painaa leikatessaan helposti sikarin lyttyyn ja seurauksena voi todellakin olla huono veto. Kokeilepas pahuuttasi jollain todella terävällä sikariporalla tai leikkurilla, josko niistä olisi apua. Jos sikari ei ole ihan alusta saakka tukkoinen, voit myös kokeilla leikata tukkoisuuden ilmetessä hieman lisää. Mikäli tämä auttaa, ei syynä välttämättä ehkä olekaan pelkästään liiallinen kosteus tai kuivuus (imho).
jpop

ViestiKirjoittaja harjuipa » Ti Elo 14, 2007 7:08 am

Tuota… ihan teoriassa, jos sikari on ollut ensin kuukausitolkulla 70-73% kosteudessa ja siirtyy sitten 65% kosteuteen, niin eikö silloin käärinlehti (cappa) ensimmäisenä kuivuessaan hieman kutistu ja siksi sikari olisi mahdollisesti tukkoinen. Vai olenko ihan hakoteillä?
harjuipa

ViestiKirjoittaja jpop » Ti Elo 14, 2007 11:54 am

Jos todellakin on niin, että wrapperi on kuiva ja sisus on märkä, niin tuo kuulostaa tavallaan ihan hyvältä meriselitykseltä. Ainakin kaikki nopeat muutokset tuntuvat aiheuttavan ongelmia sikarin kanssa. Tuo ongelma korjaantuisi siten itsestään ajan kanssa. Muutenkin suurin osa sikariin liittyvistä ongelmista tuntuu yleensäkin kummasti hoituvan, kun malttaa antaa niiden olla aikansa rauhassa hyvissä olosuhteissa. Sitä minä kyllä vähän ihmettelen, kun ensimmäisen viestin mukaan nuo sikarit ovat olleet näissä uusissa, ihan kelvollisen kuuloisissa olosuhteissa jo keväästä saakka. Esimerkiksi kolmekin kuukautta luulisi auttavan jo jotain, kun kosteus on kuitenkin tippunut alaspäin. Siksi yritin tuossa edellä kainosti vihjailla, että eihän vahingossakaan olisi mitään muuta tekijää, mikä olisi muuttunut samalla - esimerkiksi polttelutottumukset. En mä tajuu...
jpop

Tukkoiset pöllit

ViestiKirjoittaja al capone » Ke Joulu 12, 2007 9:53 am

Huh huh, kuulostaa aika monimutkaiselta tuo pöllien kunnossa pito humidorin avulla. Mulla varmaan kusee homma ku saan ekan humidorini, toivottavasti ohjeet mukana :D
Käyttäjän avatar
al capone

Re: Tukkoiset pöllit

ViestiKirjoittaja Fefe » Ke Joulu 12, 2007 12:20 pm

al capone kirjoitti:Huh huh, kuulostaa aika monimutkaiselta tuo pöllien kunnossa pito humidorin avulla. Mulla varmaan kusee homma ku saan ekan humidorini, toivottavasti ohjeet mukana :D

Ei se oikeasti ole monimutkaista, vaati alussa hieman perhetymistä ja kiinnostusta.

Tuolta hyvät vinkit: http://amanita.fi/sikarifoorumi/viewtopic.php?t=472

Rauhassa vaan...

:)
Käyttäjän avatar
Fefe

Re: Kovia ja tukkoisia - kuivuus vai liika kosteus?

ViestiKirjoittaja Usagi » Pe Heinä 11, 2008 11:56 pm

Päivitystä pitkän tauon jälkeen...
Käyttäjätunnus vaihtui, kun vanha mailiosoite ei ole enää toiminnassa...

Eli pääsin noista mystisistä tukkoisuusongelmista eroon lopultakin, puolitoista vuotta se vei.

Törmäsin siis kuten taisin kertoakin, tukkoisuuten ensimmäisen kerran keväällä 2007 japanin reissulla, jolloin punchit muuttuivat ihan kelvottomiksi.

Mulla oli 65% beadsit ja kaikki mahdollinen, mittareiden kalibrointia, ...
Mikään ei auttanut.

Nyt tämän vuoden helmikuussa otin japaniin kuukauden reissulle mukaan yksinkertaisen tupperdorin, kostuttimena toimi kosteahkoon liinaan kääritty pieni 65% beads.
Kuitenkin kosteudet tuppasivat nousemaan hetkittäin jopa 80%, olin kauhuissani. Vaan sikaritpa eivät olleet, ne olivat unelmia.

Sen jälkeen kotona lemppasin humidoreista 65% beadsit ja aloitin kunnon kastelun. Annoin kosteuden nousta kuubalaisillakin tuonne 75% ja välillä ylikin. Pöllit tykkäsivät.

Nyt olin japanissa 6 viikkoa, tupperdori taas mukana, mutta siellä sattui muutenkin ilmankosteus olemaan noin 70% joten sikarit pysyivät mainiossa kunnossa.

Tarinan opetus? Kovahkot ja tukkoiset sikarit ovat merkki kuivuudesta, ei kosteudesta niinkuin minä niin pitkään uskoin, tuhlasin turhaan rahaa beadseihin, ...

En tiedä, onko sillä ollut merkitystä että pariin vuoteen humidorini eivät ole olleet kuin noin puolillaan - vaatisiko suuremman täyttöasteen jotta sikarit imisivät itseensä kosteutta ja toimisivat itse kosteutta säätelevinä osina?
Käyttäjän avatar
Usagi

Seuraava

Palaa alueelle Ensiapu