Piipputupakat top 5

Oliko hyvää? Suosittele täällä. Ei vai? Purnaa tähän.

Valvoja: Lasse

Piipputupakat top 5

ViestiKirjoittaja abraxas » La Heinä 31, 2010 9:20 pm

edit: vähän syväluotaavammin

Eli, viisi itselle mieluisinta kessua riviin järjesty.

1. Samuel Gawith - Full Virginia Flake
Omassa luokassaan, streittien virginioiden kunkku. tylyä suoraviivaista tavaraa joka ei pure kieleen, omalaatuinen aromi ja perkeleesti nikotiinia, nam! Tupakan maku kehittyy dramaattisesti piipullisen kuluessa ja matkan varrella aistii makuja heinästä ja turpeesta suklaaseen.

2. Dunhill - My Mixture 965
Mieluisin latakiasekoitus, savuisa ja makea, lakritsaa, nahkaa ja punaviiniä. Latakiahan tässä dominoi mutta 965 ei ole missään nimessä tunkkainen.

3. Peterson Perfect Plug
Ainut plugi jota olen poltellut, voimakaalle puhtaalle tupakalle maistuva köntti. Virginia ja tervaisempi kentucky kilpailevat huomiosta ja taustalla tupakkasekoitusta komppaa hedelmäiset aromit. Nikotiiniakin piisaa.

4. Robert McConnell - Oriental
Musta ja savuista blendi. Tässä sekoituksessa ryöpsähtelee oudon yrttiset soundit. Tässä on jokin outo ominaisaromi mihin en ole muissa blendeissä törmännyt. Oriental palaa viileästi ja tuottaa paljon savua, nikotiinilla ei voi kerskua mutta ei tämäkään mikään varsinainen höyhensarjalainen ole.

5. Ashton - Artisan's blend
Perkeleen vahva niin savultaan, aromiltaan kuin nikotiiniltaan. Tässä on sitä savusaunamenoa! kuiva, pippurinen, nahkainen ja tietysti savuinen blendi. Nikotiinilataus nostattaa hikikarpalot otsalle talvipakkasillakin!

Tähän listaan ei päässyt nyt ainuttakaan VaPer:iä johtuen siitä että niiden joukosta ei ole selvää suosikkia löytynyt, eli etsintä jatkuu. Top5 on muutekin todella vaikea koota ja laittaa arvojärjestykseen kaiken lisäksi sen sisältö muuttuu mielialan ja tähtien asennon mukaan.

mutta laittakaapa jonkinsortin tup-listoja tulemaan.
"The bird fights its way out of the egg. The egg is the world. Who would be born must destroy a world. The bird flies to God. That God's name is Abraxas."
Käyttäjän avatar
abraxas

Re: Piipputupakat top 5

ViestiKirjoittaja MarcusVonSaxberg » Ma Elo 02, 2010 9:08 pm

1) W.O Larssen 2010 - Paras aromikimara mitä vastaan on tullut

2) Rattays Bagpipers dream - Aivan tolkuttoman hyvää tupakkaa, tosin saatavuuus on huonoa (Ei taida olla suomessa yhtään saatavuutta. Ja saksasta 100g purkki 20e)

3) Petersson Irish Flake
Tätä pitäisi käyttää ennemmin veneen tervaamisessa, eli parasta sillon kun halutaan kunnon ja vahvat savut.

4 & 5) ne kaikki muut
Kuva
No, we cannot tell you what this is like. You are the boss of your own senses! Taste, evaluate, determine and enjoy!!
Käyttäjän avatar
MarcusVonSaxberg

ViestiKirjoittaja abraxas » Ti Elo 03, 2010 10:56 am

Jos nuo aromaattiset ja irish flake kolahtelee niin kokeileppas joskus Petersonin Irish Whiskeytä. Siinä on paljon yhteneväisyyksiä IF:n kanssa, raskas tervainen kentucky hallitsee makua ja hienovarainen viskitoppaus kruunaa paketin. IW on aika tyly blendi, ei todellakaan mikään karkkitupakka, purkista se tuoksuu rakettibensalle (viinalle ja tervalle). Alkuärhäkkyyden jälkeen IW tasoittuu pehmeäksi ja täyteläiseksi virginia/kentycky sinfoniaksi jota komppaa tuhti viskisaundi. Viski tuntuu jälkimaussa vielä tuntien jälkeen polttelusta.

Nikotiinia IW:ssä on kunnioitettavasti, ei aloittelijoille, ei päivittäiskäyttöön tai ainakaan aamutupakaksi. Irish flake vie tupruttelijan sateisille dublinin kaduille ja viskihöyryisiin pubeihin.

Ainoa miinus on sekoituksen monotonisuus, maku ei juuri alkukarkeuden jälkeen muutu.
"The bird fights its way out of the egg. The egg is the world. Who would be born must destroy a world. The bird flies to God. That God's name is Abraxas."
Käyttäjän avatar
abraxas

ViestiKirjoittaja Torchia » Ti Elo 03, 2010 9:11 pm

abraxas kirjoitti:viisi itselle mieluisinta kessua riviin järjesty.

Tässä olen koko päivän pähkinyt, mitä tälläiseen listaisin.

1. Full Virginia Flake
Suvereeni ykköspaikan haltija. Maukasta ja pehmoista. Moniuloitteinen ja muuntuva makupaletti, vastaa myös poltto- ja lataustavan muutoksiin ehkä turhankin reippaasti. Eikä ole tylyä prkl. Pitääkin laittaa muuten laatikko tulemaan.

2. Capstan Original Navy Cut
Toinen herkullinen, muuntuva virginia. Pääsi ehdottomasti listan kärkikaksikkoon perjantaisen terassilla taiteltuna poltetun piipullisen jälkeen.

3. Schürch Onyx
Pitäähän listalle latakiablendikin saada. Onyxista löytyy mainio esimerkki siitä, kuinka raaka-aineet saadaan tasapainoon. Periaattessa aika perus va-la, mutta näin se kuuluu tehdä.

4. Rattrays Hal O the Wynd
Sitten alkaakin jo tasoittumaan. Mielestäni hieman tanakampi versio aiheesta, kun sitä kentuckyburleytäkin siinä on. Meni muuten purkin pohjiin asti, ennenkuin yhtään aloin lämpeämään.

5. Orlik Golden Sliced
Toisesta päästä virginioita edelliseen verrattuna. Sitrushedelmäistä, raikasta ja makoisaa. Ei kuitenkaan mitään appelsiinihilloketta, siunatkoon.

Joskus toiste listalle pääsisivät vaikkapa G&H Brown Flake tai Solanin Silver Flake, mutta en aivan saanut heitä edelliskerroilla toimimaan. Niin pienestä se on kiinni.
Käyttäjän avatar
Torchia

ViestiKirjoittaja abraxas » Ke Elo 04, 2010 9:41 am

No on se FVF aika tylyä tavaraa! Vaikka Ronski voisi olla myös ihan yhtä kuvaava sana. Kosteita, tummia, valkean hötön peittämiä paksuja rosoisia lastuja.

Pehmeät ja miellyttävät savut.... :urpo:

Ei perkele täytyypä naksauttaa purkillinen auki. ei voi vastustaa.
Käyttäjän avatar
abraxas

ViestiKirjoittaja Nikke Heinjoki » Ke Elo 04, 2010 10:30 am

Torchia kirjoitti:
abraxas kirjoitti:viisi itselle mieluisinta kessua riviin järjesty.

Tässä olen koko päivän pähkinyt, mitä tälläiseen listaisin.

Ja mä ehkä vähän pidempään :D :D Tulikin vähän samanlainen listaus kuin Torchialla.

1. Full Virginia Flake
Suvereeni ykköspaikan haltija. Maukasta ja pehmoista. Moniuloitteinen ja muuntuva makupaletti, vastaa myös poltto- ja lataustavan muutoksiin ehkä turhankin reippaasti. Eikä ole tylyä prkl. Pitääkin laittaa muuten laatikko tulemaan.

Täyteläinen ja moniulotteinen tosiaan. Ja toimii takuuvarmasti, ei ole vielä kertaakaan jättänyt pulaan, mitä tulee nautintoon ja siinä sivussa tapahtuvaan n-vitamiinitasapainon ylläpitoon.

2. Capstan Original Navy Cut
Toinen herkullinen, muuntuva virginia. Pääsi ehdottomasti listan kärkikaksikkoon perjantaisen terassilla taiteltuna poltetun piipullisen jälkeen.

Hedelmäinen ja raikas, ja polttelukokemus assosioituu vahvasti meren äärelle. Vanha klassikko, joka pitää pintansa tänäkin päivänä.

3. Germainsin Special Latakia flake
Latakiaa, vaaleaa virginiaa ja Periqueta. Tasainen täyteläinen ja maukas kombinaatio. Välillä savu maistuu tasaiselta va:lta ja latakialta mutta Perique nostaa päätään ja antaa miellyttävän säväyksen mukaan. Hyvin harmoninen kokonaisuus.

4. Rattrays Hal O the Wynd
Sitten alkaakin jo tasoittumaan. Mielestäni hieman tanakampi versio aiheesta, kun sitä kentuckyburleytäkin siinä on. Meni muuten purkin pohjiin asti, ennenkuin yhtään aloin lämpeämään.

Useampi purkillinen poltettu ja tätä pitää saada lisää, harmi ettei tätä tällä hetkellä saa sikaritalosta/Töölöstä. Mielestäni HalO edustaa pitkälti samaa tyylisuuntaa FVF:n kanssa mutta lisäpisteitä antaa HalO:n pippurisuus.

5. Samuel Gawith Chocolate Flake
Full virginia flaken makeampi veli. Vahvuudeltaan ja täyteläisyydeltään samaa luokkaa mutta suklaa ja ripaus latakiaa, antaa tälle hyvin persoonallisen leiman. Makea, kaakaomainen, vivahteikas vahvahko tupakki.

.
Käyttäjän avatar
Nikke Heinjoki

ViestiKirjoittaja Leopold » Ke Elo 04, 2010 7:11 pm

Kai minäkin sitten, kerta muutkin...

En nyt listaa tähän mitään varsinaisia lemppareitani, sillä en ole poltellut osaa niistä melkein kahteen vuoteen ja vanhat mielikuvat voivat tehdä kepposia. Lisäksi jotkin tupakat, esimerkiksi latakiat, eivät tunnu maistuvan minulle yhtään näillä lämpimillä keleillä. Listaankin siis tupakoita, mitkä menevät parhaiten näin arkikäytössä. Yllättäen suurin osa näistä on Samuel Gawithia ja löytyvät Töölön valikoimista.

1. Samuel Gawith's Full Virginia Flake

Näppärä virginiatupakka, mistä löytyy paljon erilaisia ja mielenkiintoisia vivahteita. Pidän siitä miten tupakan maku muuttuu ja kehittyy sitä myöden mitä pidemmälle pesällinen etenee, kuten hyvän virginiatupakan kuuluukin tehdä. Yleensä viimeistään piipullisen loppupuolella rupeaa esiintymään sellaisia öljyisiä tunnelmia ja makuja, mitkä vievät kielen mennessään. FVF taitaa olla niitä harvoja tupakoita, joita jaksaa poltella ihan mielettömiä määriä ja melkein koska vaan. Ei tähän voi kyllästyä!

Ainoa miinus tulee tupakan kosteudesta, minkä takia sitä joutuu aina kuivattelemaan enemmän tai vähemmän. Tätä kosteutta kyllä esiintyy melkein kaikissa Samuel Gawithin tupakoissa, ettei siitä sen enempää.

2. Samuel Gawith's Bracken Flake

Hyvin rouhea ja toisinaan vähän vihainenkin tupakka, mutta välillä tulee niitä fiiliksiä, että täytyy poltella jotain todella vahvaa tavaraa. Makuvammainen kun olen, sopii nämä vahvat maut oikein hyvin minulle. Bracken Flakesta löytyy paljon tutkailtavaa ja omanlaista tunnelmaansa, mitä on vaikea verrata oikeastaan mihinkään muuhun tupakkaan. Ainakin Kendal Cream ja 1792 Flake, Petersonin Irish Flakesta puhumattakaan, maistuvat suussani sen verran erilaisilta tähän nähden, etten pistäisi näitä edes samalle lähtöviivalle toistensa kanssa.

Nikotiinia löytyy aivan hurjasti, mutta en nyt sano tämän olevan mikään huono asia. Snuffia kun tulee snorttailtua päivittäin, lähtee tällä kätevästi se nikotiinin nälkä.

3. Robert McConnell Oriental

Tuntuu olevan nykyään niitä harvoja orientaaleja, jotka maistuvat minulle. Toki monia muitakin hyviä orientaaleja on, kuten Rattray's Red Rapparee ja Dunhill's Night Cap (ja Early Morning Pipe), mutta tämä on jäänyt parhaiten mieleen. Tässä on edellä mainittuihin jotenkin jämäkämpi olemus ja makumaailma, vaikka onkin hyvin pehmeää ja helposti polteltavaa. Jännittävä juttu tässä tupakassa on se, että kun pesällinen etenee, voi mausta erottaa jonkinlaisia lakritsin vivahteita.

Silloin kun minulla viimeksi oli McConnellin Orientalia, meni sitä välillä aivan hurjia määriä. Toisinaan päivässä saattoi mennä kolmekin pesällistä, eikä tehnyt edes tiukkaa.

4. Samuel Gawith's Commonwealth

Nelospaikasta tuli tiukkaa vääntöä, mutta päätin pistää Commonwealthin tähän. Lähinnä siksi, etten ole Balkan Flakea poltellut taas vähään aikaan.

Perusnäppärä latakiasekoitus, mitä on hauska poltella silloin kun ei parempaakaan ole tiedossa. Tästä erottaa hyvin virginian eri vivahteet, joita täydentää tuo herkullinen latakia. Varsinkin kevään pikkupakkasilla ja viileinä syksyn iltoina Commonwealthia on hauska poltella, jolloin latakia tuntuu pomppaavan paremmin kielelle.

5. Samuel Gawith's Balkan Flake

Tässä esiintyy ne Full Virginia Flaken hyvät puolet, joita ryhdittää hyvän makuinen latakia. Latakia pysyy kuitenkin hyvin siellä taka-alalla, eikä se pomppaa esille kiusaamaan samalla tavalla mitä jossain vastaavissa tupakkasekoituksissa. Maut kehittyvät vahvasti tässäkin tupakassa mitä pidemmälle pesä etenee, jolloin voi havaita niitä samanlaisia öljymäisiä fiiliksiä mitä FVF:ssä. Toisinaan kielelle ilmestyy myös sellaisia "viileitä makuja", joiden kuvailuun turhan pieni sanavarastoni eivät kuitenkaan riitä. Yleensä kun niistä yrittää kertoa kavereille, tulee vaan hölmistyneitä katseita takaisin.

Hyvä tupakka, josta riittää tutkailtavaa useamman purkin verran.

Top 5 -listani ei aina ole välttämättä sama, sillä eri tupakat maistuvat paremmalta erilaisissa tilanteissa ja tunnelmissa. Ulkomailta en ole pitkiin aikoihin tilaillut mitään tupakoita, lähinnä oman laiskuuteni ja mahdollisten tullimaksujen takia. Jos kuitenkin tilaisin jotain pitkästä aikaa, voisi suurin osa Samuel Gawitheista kadota listaltani. SG:n tupakoita kun tulee polteltua lähes päivittäin, sitä huomaa etteivät ne niin erikoisia ole loppupeleissä. Olen kuitenkin ihan iloinen, että tällaisia herkkuja löytyy Sikaritalon valikoimista, mutta toisinaan vaihtelu virkistää.

Edit: Tulipas taas joristua. Noh, en lähde enää tiivistämään.
"Die-die, man-things! Your doom has come!"
- Grey Seer Thanquol
Käyttäjän avatar
Leopold

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Su Elo 08, 2010 11:23 pm

Mielenkiintoista hommaa tämä kyllä on. Kesällä polttelin pitkästä aikaa melkein purkillisen Full Virginia Flakea, ja en taaskaan saanut siitä sitten minkäänlaista makuelämystä. Piipputoverille totesin, että FVF on deekujen mikstuura. Huonetuoksukin on kuin kasin pysäkillä makaava spurgu. Tuli myös mieleen, että oikeastaan kaikkien FVF:n ystävien olen nähnyt paremman puutteessa hyvällä halulla imevän savukkeitakin.

Ja eikös heti tule tämmöinen ketju, jossa neljä jäbää viidestä dumaa FVF:n ykköseksi ja maistaa siinä vaikka mitä herkkumakuja. Sitäpaitsi noista neljästä en ole kolmen nähnyt koskaan saastuttavan huuliaan paperilla. Mihin tässä enää uskoisi. Täytyy kai vielä yrittää kaivaa FVF:sta jotain hyvää sanottavaa.

Oma top vitonen taas on sellainen, että ykkösenä ja pysyvänä intohimon kohteena on next baccy. Uuden kokeminen voittaa aina vanhan ja turvallisen. Varmaan ainoa sekoitus, jota olen pysähtynyt polttamaan kilon verran, on MacBaren Navy Flake, ja siitä kaudesta on vuosia.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja Torchia » La Elo 14, 2010 9:32 pm

Männis-Kosonen kirjoitti:Piipputoverille totesin, että FVF on deekujen mikstuura.

Tähän tiukkaan väitteeseen on sovellettava klassista Occamin partaterän periaatetta, hieman samaan tapaan kuin st. Matin horinoihin.

Mikäli kaikki muut lähteet ovat eri mieltä, kumpikohan mahtaa olla väärässä?

Joskus sanotaan piipun olevan pikemmin vaimo, kuin rakastaja. Tässä yksittäistapauksessa ei vieraissa käynti tuo lisäarvoa, vaan tarvitaan omistautumista. Suositan puolen kilon laatikon tilaamista, niin johan alkaa mieli muuttua.

Okei, tunsin kyllä piston sydämessäni, muttei siitä sen enempää.
Käyttäjän avatar
Torchia

ViestiKirjoittaja abraxas » To Elo 19, 2010 2:26 pm

Itse olen poltellut piippua vasta sen verran vähän aikaa että top 5 koostuu positiivisimmista kokemuksista, eikä niinkään siitä mitä olen poltellut eniten. Stupangeja on onneksi niin moneen lähtöön, että että puolessatoista vuodessa on ehtinyt vasta päästä vähän kärryille siitä minkä tyylisistä tupakkasekoituksista pidän.

FVF on itsellä ehdoton ykkönen, se on ainoa tupakka jota on useampi purkki kellarissa (lue: styroxiboxissa) säilössä ja huomaan tämän tästä aprikoivani josko avaisi uuden purkin. Kun sydän on raskas ja mieltä vaivaa alakulon verho, kaivan Full Virginia Flaken ja suosikki piipun. Jo pelkkä purkkituoksu herättää endorfiinit ja vitutuskäyrä kääntyy laskuun kun tajunnassa laukkaa järviseudun nurmitasangot ja laaksot. Sydämenlyönnit tasaantuvat intiaanishamaanin noitarummun kumeaksi rytmiksi ja vesi herahtelee kielelle. Tupakkan syttyessä olen silmänräpäyksessä jossain muualla, maailma ympärillä katoaa (vai katoanko minä ajatuksiini?) Vapautuneessa tilassa aistit avoinna, tupakka palaa hitaasti ja maku syvenee hetki hetkeltä kunnes siunattu nikotiini ottaa minut valtaansa. Aistit terävöityvät, erotan tupakan mausta lukemattomia nyansseja jokainen haiku tuntuu erilaiselta. Olen kristallin kirkkaassa ymmärryksen tilassa, mieleni leikkaa todellisuuden rakenteita kuin partaveitsi, olen ytimessä. Salamat lyövät hermoratojani pitkin tuhat kertaa sekunnissa, lihakseni rentoutuvat ja nikotiinireseptorit huutavat hoosiannaa, ah on FVF aika nannaa....

tää postaus meni nyt ihan reisille, pahoittelen aiheuttamaani häiriötä, läppäristä loppuu aukku FVF vielä palaa. :piippu:
Käyttäjän avatar
abraxas

ViestiKirjoittaja Armando Bugari » To Elo 19, 2010 10:05 pm

abraxas kirjoitti:Itse olen poltellut piippua vasta sen verran vähän aikaa että top 5 koostuu positiivisimmista kokemuksista, eikä niinkään siitä mitä olen poltellut eniten. Stupangeja on onneksi niin moneen lähtöön, että että puolessatoista vuodessa on ehtinyt vasta päästä vähän kärryille siitä minkä tyylisistä tupakkasekoituksista pidän.

FVF on itsellä ehdoton ykkönen, se on ainoa tupakka jota on useampi purkki kellarissa (lue: styroxiboxissa) säilössä ja huomaan tämän tästä aprikoivani josko avaisi uuden purkin. Kun sydän on raskas ja mieltä vaivaa alakulon verho, kaivan Full Virginia Flaken ja suosikki piipun. Jo pelkkä purkkituoksu herättää endorfiinit ja vitutuskäyrä kääntyy laskuun kun tajunnassa laukkaa järviseudun nurmitasangot ja laaksot. Sydämenlyönnit tasaantuvat intiaanishamaanin noitarummun kumeaksi rytmiksi ja vesi herahtelee kielelle. Tupakkan syttyessä olen silmänräpäyksessä jossain muualla, maailma ympärillä katoaa (vai katoanko minä ajatuksiini?) Vapautuneessa tilassa aistit avoinna, tupakka palaa hitaasti ja maku syvenee hetki hetkeltä kunnes siunattu nikotiini ottaa minut valtaansa. Aistit terävöityvät, erotan tupakan mausta lukemattomia nyansseja jokainen haiku tuntuu erilaiselta. Olen kristallin kirkkaassa ymmärryksen tilassa, mieleni leikkaa todellisuuden rakenteita kuin partaveitsi, olen ytimessä. Salamat lyövät hermoratojani pitkin tuhat kertaa sekunnissa, lihakseni rentoutuvat ja nikotiinireseptorit huutavat hoosiannaa, ah on FVF aika nannaa....

tää postaus meni nyt ihan reisille, pahoittelen aiheuttamaani häiriötä, läppäristä loppuu aukku FVF vielä palaa. :piippu:

Krjoitithan upean kuvauksen piipunpolton "nautinnasta". Suosittelen kuitenkin vanhana piipunpolttajana Sinua myös kokeilemaan ihan vanhanaikaista seksiä, en nyt tarkoita pelkästään yhdyntää, vaan vaikka jotain muodikkaampaa versiota em. asiasta piippu suussa?
Käyttäjän avatar
Armando Bugari

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » Pe Elo 20, 2010 12:39 pm

abraxas kirjoitti:FVF on itsellä ehdoton ykkönen, se on ainoa tupakka jota on useampi purkki kellarissa (lue: styroxiboxissa) säilössä ja huomaan tämän tästä aprikoivani josko avaisi uuden purkin. Kun sydän on raskas ja mieltä vaivaa alakulon verho, kaivan Full Virginia Flaken ja suosikki piipun. Jo pelkkä purkkituoksu herättää endorfiinit ja vitutuskäyrä kääntyy laskuun kun tajunnassa laukkaa järviseudun nurmitasangot ja laaksot. Sydämenlyönnit tasaantuvat intiaanishamaanin noitarummun kumeaksi rytmiksi ja vesi herahtelee kielelle. Tupakkan syttyessä olen silmänräpäyksessä jossain muualla, maailma ympärillä katoaa (vai katoanko minä ajatuksiini?) Vapautuneessa tilassa aistit avoinna, tupakka palaa hitaasti ja maku syvenee hetki hetkeltä kunnes siunattu nikotiini ottaa minut valtaansa. Aistit terävöityvät, erotan tupakan mausta lukemattomia nyansseja jokainen haiku tuntuu erilaiselta. Olen kristallin kirkkaassa ymmärryksen tilassa, mieleni leikkaa todellisuuden rakenteita kuin partaveitsi, olen ytimessä. Salamat lyövät hermoratojani pitkin tuhat kertaa sekunnissa, lihakseni rentoutuvat ja nikotiinireseptorit huutavat hoosiannaa, ah on FVF aika nannaa....

Armando Bugari kirjoitti:Krjoitithan upean kuvauksen piipunpolton "nautinnasta". Suosittelen kuitenkin vanhana piipunpolttajana Sinua myös kokeilemaan ihan vanhanaikaista seksiä, en nyt tarkoita pelkästään yhdyntää, vaan vaikka jotain muodikkaampaa versiota em. asiasta piippu suussa?

Kuva
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » La Elo 21, 2010 1:37 pm

Vaikean pistit. Tietysti lista elää koko ajan, mutta nyt mennään näillä:

Samuel Gawith Best brown flake
Full Virginia flaken hiljainen, lihava ja silmälasipäinen pikkuveli. FVF on kyllä sairaan hyvää, mutta vaatii aika paljon huomiota ja paneutumista hyvät savut antaakseen. BBF:a voi poltella paljon rennommin, ja silti nyanssissa löytyy vaikka meditointitupakaksi asti. Jos jotain negatiivista välttämättä haluaa hakea, niin huonetuoksu on nortin luokkaa. En millään haluaisi avata viimeistä rasiaa, joten toivottavasti tätä tulee jossain vaiheessa lisää verkkokauppaan.

Samuel Gawith 1792 flake
Pitkäaikainen suosikki. Voimakkaasti paahdettua tonkapapuliemessä kylvetettyä mustaa laattaa, jonka nikotiinitaso on omiaan aiheuttamaan astraaliprojektiota. Aivan omanlaisensa tupakka. Tätäkin olisi pian lisää saatava.

Rattray's Red rapparee
Ensikosketus orientaaleihin. Makeaa, hedelmäistä, pehmeää, savuista ja helposti palavaa. Eräät ovat tästä saaneet kiistan aikaan, että sisältääkö latakiaa vai ei. Jos tästä ei latakiaa erota, kannattaa unohtaa piipunpoltto ja siirtyä vaikka riisikakkuihin. Sitä ei ole paljon, mutta selvästi erotettavissa kuitenkin.

Samuel Gawith Commonwealth
Vakaviin savunpuutostiloihin. 50/50 Virginia/Latakia. Leirinuotio piipussasi. Meikälle aiheuttaa syystunnelmia.

Peterson Connoisseur's Choice
Piti saada listalle myös yksi aromatisoitu, ja tämä onkin parhaasta päästä tätä lajia. Sytyttämätön tupakka tuoksuu jotenkin marjaisalle, mutta savu maistuu virginiatupakalle ja hedelmäsalaatille. Huonetuoksu aivan käsittämättömän mahtava.

Monta muutakin tupakkaa olisi mieleni tehnyt mainita (ainakin SG:n Navy flake), mutta olkoon nyt tuon näköinen lista. Jos olisin sen kirjoittanut ylihuomenna, se todennäköisesti olisi erilainen ainakin joiltain osin.
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja abraxas » La Elo 21, 2010 2:06 pm

Rattray's Red rapparee
Ensikosketus orientaaleihin. Makeaa, hedelmäistä, pehmeää, savuista ja helposti palavaa. Eräät ovat tästä saaneet kiistan aikaan, että sisältääkö latakiaa vai ei. Jos tästä ei latakiaa erota, kannattaa unohtaa piipunpoltto ja siirtyä vaikka riisikakkuihin. Sitä ei ole paljon, mutta selvästi erotettavissa kuitenkin.

No onhan siinä latakiaa, mutta pääosassa kuitenkin virginiat ja ne orientaalit maustetupakit. RR oli mun makuun ihan "ok" mielellään poltteli ja kopallisen edetessä antoi mukavan makeita ja täyteläisiä savuja. Mun makuun sopii orientaaleista tuo McConnell Oriental joka on täysin erinäköistä sekoitusta ja savuisuudeltaan eri luokkaa kuin RR. En silti ihmettelisi jos joskus tulisi toinenkin purkki Red Rappareeta poltettua. RR on Orientaliin verrattuna yleisvaikutelmaltaan kuivempaa maultaan ja siinä on selvästi enemmän virginiaa ja vähempi latakiaa kuin Robertin Orientaalissa jou.
Käyttäjän avatar
abraxas

ViestiKirjoittaja Mahamed Buli » La Elo 28, 2010 3:19 pm

Tällä hetkellä olisin kannalla seuraavalla:

1. Esoterica Stonehaven (n. 10 v kellaroitu)

2. Escudo (n. 10 v kellaroitu)

3. Balkan Sobranie (n. 10 v kellaroitu)

4. Esoterica Stonehaven (kohtuutuore eli jopa rapsakka)

5. Dunhill Light Flake
Käyttäjän avatar
Mahamed Buli

Seuraava

Palaa alueelle Piipputupakka-arvostelut ja vastaavat