Samuel Gawith Bothy Flake

Oliko hyvää? Suosittele täällä. Ei vai? Purnaa tähän.

Valvoja: Lasse

Samuel Gawith Bothy Flake

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ti Tammi 17, 2017 11:33 am

Samuel Gawith Bothy Flake, hintaesimerkki Tallinnasta 14 e/50 g.

Ei nyt varsinainen uutuus, kuitenkin vasta parisen vuotta markkinoilla ollut Kearvaig Pipe Clubin nimikkoflake. Tupakan nimen "Bothy" tarkoittaa skotlantilaista autiotupaa, joita ylämailla on vaeltajia ja matkalaisia varten vapaasti käytettävissä. Kyse ei ole kuitenkaan mistään piskuisesta kammista, vaan tuollainen keskisuuren navetan kokoinen valkeaksi rapattu kivirakennus on kyseessä. Rasian kuvassa oleva rakennus on itse Kearvaig bothy, joka sijaitsee Skotlannin äärimmäisessä luoteiskärjessä ylämaalla.

Bothy Flakea olin pari kertaa aiemminkin maistanut ja tiesin suunnilleen mitä on odotettavissa kun ostin Tallinnasta askin kokeiltavaksi. Pakkaus on Samuel Gawithin perinteinen suorakaide, joka tässä tapauksessa sisälsi kokonaiset yhdeksän laattaa tummahkoa tupakkaa ja Kearvaig Pipe Clubin terveiset.

Laattojen määrästä voikin kätevästi päätellä, että ne on leikattu Sam-sedän 1700-luvun leikkurilla, ja ovat käyttökelvottoman paksuja, kuin kengänpohjia. Tai oikeastaan, olisivat käyttökelvottoman paksuja, jos olisivat jotain muuta tupakkaa. Autiotupa Lastu kuitenkin palaa niin hyvin, ehkä kiitos mausteena käytetyn viskin, että obeesi ilmentymä ei haittaa yhtään.

Luonnottoman paksut levyt olen hieronut kiltisti auki, enkä usko, että taittelemalla saisi kovin hyvää lopputulosta, kuten ei mistään Gawithin tupakasta. Paksujen risujen syttymään saaminen vaatii helposti pari-kolme tikkua toppauksineen, mutta sitten latinki palaa kuin itsestään ja herkullisen runsaalla savulla.

Mallasviskiä siis mainitaan olevan kostukkeena, ja sen itse asiassa huomaa. Polttelin Kammi Levyjä mitään selosteita lukematta ja totesin mielessäni, että nyt on täsmätupakka viskin ystäville (joihin en itse lukeudu). Maussa on savuisuutta, turvetta ja mallasta niin että sain jopa oluen mielleyhtymän jostakin pesällisestä. Kaikki tarjoillaan äärettömän pehmeässä paketissa, kiitos Gawithin patenttiprässäyksen.

Pohjimmiltaan käsillä on siis latakian ripauksella maustettu vahva virginiaflake. Melkein Full Virginia Flaken wattimäärissä ollaan ja maun puolesta hyvin lähellä Samuel Gawith Navy Flakea. Mausteet ja palo-ominaisuudet olivat minulle mieleen ja hankin Bothy Flakea varmasti lisää.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

Palaa alueelle Piipputupakka-arvostelut ja vastaavat