Rattray's Professional mixture

Oliko hyvää? Suosittele täällä. Ei vai? Purnaa tähän.

Valvoja: Lasse

Rattray's Professional mixture

ViestiKirjoittaja Bf109 » La Syys 29, 2018 8:29 am

Yritin tehdä tästä aikanaan arvostelua mutta kun tuotteesta oli vaikea ottaa selvää onko lintu vai kala niin se jäi. Nyt palasin rikospaikalle n. 10v kuluttua ensitapaamisesta.

100g aski on peräisin Töölöstä ja näkyy maksaneen 28€ tammikuussa 2009. Vuodet ovat tehneet tuotteelle hyvää, alkuperäinen arvio "erinomaisen mitäänsanomaton" voisi olla nyt päivittynyt asentoon "varsin mukava" .

Tupakka on Rattraysin tapaan leikattua ribbonia, eli perusribbonin joukossa on myös sätkätupakan levyistä pitkää kiharaa sekä lyhyttä, leveää silppua. Hyvä että tuoteselostuksessa mainitaan sisukset eli virginia, cavendish, oriental ja latakia, koska värin perusteella laatuja on vain 3. Sisus on pääosaltaan sikarinruskeaa, siellä täällä näkyy ohut vaalea haituva ja vähän tuota vaaleaa isommalla kädellä annosteltu tumma repale.

Purkkituoksussa on viinietikan/ketsupin tuoksua ja kenties joku kuivattu hedelmä. Latakian savua tuoksuu hyvin vähän jos sitä ylipäätänsä on.

Sytytyksessä huomaa heti ajan vaikutuksen. Makea taatelimainen virginia/cavendish -sekoitus maistuu nyt paljon voimakkaampana kuin ekalla testikerralla. Rattray'sin vanhan mainoksen perusteella pääteltynä kallista orienttalilaatua on sen ajan sekoituksista vähiten eikä sitä kyllä maussakaan juuri huomaa. Ehkä sen huomaisi jos se otettaisiin kokonaan pois, mutta missään nimessä se ei tee numeroa itsestään. Mieto latakia pöllähtää esiin aina välillä muttei kovinkaan voimakkaasti. Laatu on lehtipuulla savustettua, eli mitään ratapölkyn aromeja täällä ei ole.

Polttonopeudelle tupakka on nirso, eli vähänkin tiuhempi imuttelu latistaa kaikki maut veks. Hitaammassa tahdissa varsin mainio jos pääosin virginialaisesta koostuva enkku maistuu. Maut irtoavat onneksi hyvin pienessäkin piipussa, itse totesin omista piipuistani tälle sopivimmiksi Stanwellin torvisienen ja pienen Taylor Made lovatin.

Nikotiinia on maktillisesti mutta kuitenkin on, eli menee kaltaiselleni satunnaispolttelijalle mutta kuitenkin selvästi enemmän kuin miedoimmissa vastaantulleissa. Hitaasta poltteluvauhdista johtuen kestäisi kyllä isomnankin annostuksen.

Jos tätä saisi jostain valmiiksi tällaisena niin saattaisin ostaakin, mutta taidan jättää jatkossa väliin. Liian pitkä aatelointiaika ja itselleni epäkäytännöllinen 100g askikoko ei ole hyvä yhdistelmä - varsinkin kun saatavuus kotimaassa taisi olla tällä hetkellä heikko.
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

Re: Rattray's Professional mixture

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Su Joulu 09, 2018 11:57 pm

Kiitos arvostelusta, parempi myöhään kuin ei lainkaan. Tuolla 7 Reserven ketjussa olikin vähän näistä Rattrayn enkuista ja Professionalista juttua, mutta aina paikallaan oma säie omanlaatuiselleen sekoitukselle.

Ei ole tullut poltettua Professionalia kuin kaiketi purkillinen ja satunnaisia pummattuja kopallisia toisinaan. Niiden perusteella olen jokusen purkin haalinut odottamaan sopivaa hetkeä. Jotenkin mulle on Professional maistunut paremmin kuin 7 Reserve, 3 Noggins tai Black Mallory. Eniten olen pitänyt Red Rappareesta, joka on jonkunlainen orientaalien kilometritolppa mulle. Professionalissa on mielestäni oma makunsa, joka tuo hieman mieleen ranskalaiset savukkeet, joita nuorena älykkönä 80-luvulla piti polttaa. Ei ehkä paras syy pitää jostakin sekoituksesta, mutta syy sekin.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

Palaa alueelle Piipputupakka-arvostelut ja vastaavat