Tee-se-itse piipputeline

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Re: Tee-se-itse piipputeline

ViestiKirjoittaja Botn » La Huhti 23, 2011 9:14 pm

Kuva

Siinä se. Nimittäin alku isän kaapista, jonka modaan appiukon vanhasta asekaapista. Vasemmalle vetolaatikot ja oikealle avolaatikot. Keskelle alas viina osio, sitten viiniosio, jonka jälkeen 2 hyllyä tupakeille ja ylimmälle hyllylle piiput.

Oven karmeihin tulee lasi ja hyllyyn on myös varattu osa pienelle humille, jos innostus lähtee...

Ensi viikonloppuna uusi petsi pintaan ja hyllyt paikoilleen. AI ETTÄ ON HOENO KAAPPI.

//Edit: Siis vasen ja oikea meni pienessä tumussa väärin päin... Sormet syyhyää jo viikonloppua odottaessa, toivottavasti on keliä puuhata ulkona.
Käyttäjän avatar
Botn

ViestiKirjoittaja Sailor » Su Loka 16, 2011 7:57 pm

Onpas pojilla komeita telineitä täällä.
Mä sitten menin, ja väsäsin männäkesänä tuommoisen. Parhaani yritin vaan tollanen siitä tuli :mrgreen:
Siitähän se idea sitten lähti, kun eBaysta silmäilin piipputelineitä, ja maailmalla näyttää olevan aika yleistä mallia tuollainen porttiaitaa muistuttava. Aattelin että teen stn itse, ja Suomessahan (tai ainakin täällä Varsinais-) on kohtalaisen yleinen tuollainen symboli. Niitä näkee aidoissa, ikkunoissa, porteissa ja talojen päätykolmioissa katonharjoilla. Itse symbolihan on kovinkin wanha, vaan oopas jostain käsittänyt että tuo nouseva aurinko yleistyi täällä Venäjän-Japanin sodan aikana. Ovatko taatot osoittaneet hiljaista vastarintaa vai muuten vaan tuollaiseen tykästyneet.
Tein muutama vuosi sitten lizard ladylle eli anopille uudet rappuset ja siitähän tuota mahonkia jäi yli.
No joo, pitääpi vielä tehdä tuohon jonkunkinlaiset syvennykset piippuja varten joko jyrsimellä tai kourutaltalla, mutta ootellaan nyt rauhassa lorvikatarrin loppumista ensin. Ehkä ensi kesänä.

Kuva
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Bf109 » Su Loka 16, 2011 9:20 pm

Sailor kirjoitti:No joo, pitääpi vielä tehdä tuohon jonkunkinlaiset syvennykset piippuja varten joko jyrsimellä tai kourutaltalla, mutta ootellaan nyt rauhassa lorvikatarrin loppumista ensin. Ehkä ensi kesänä.

Hiano! Muistelisin että mahonki on mukavaa taltattavaa, vähän niin kuin kovaa juustoa kun syyt ei juuri ohjaile talttaa eikä halkeilekaan kovin helposti. Olettaen että veistopalaseni silloin joskus 20v sitten oli aitoa mahonkia :)
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

ViestiKirjoittaja masaVee » La Loka 20, 2012 4:56 pm

tänään tein Ravedog:in innoittamana vähän samalaisen käsillä olevista tarpeista pistosahan ja akkukoneen kanssa parissa tunnissa kahvee taukojen kera :) muita työkaluja kun ei oikein ollut ei tullut kaunis, vaan toimiva tekele :D
hmm,mites ynnään kuvat tähän???
FB:ssä on kumminkin linkki---> https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... t=4&ref=nf
masaVee

ViestiKirjoittaja masaVee » La Joulu 08, 2012 11:48 am

Tuli kokeiltua askartelusavea ilmakuivuvaa 5€/KG eli halpaa saa tehtyä kilon paketista vaikka useammankin piipputelineen pöytämallia kokeilin.
kuvat FB:ssä kansiossani.
Seuraavaksi pitää tuohon pikakasaamaani hyllyyn myös tehdä paikat piipuille , Pysyy paremmin ruodussa eli pystyssä just jämptien kolojen ansiosta. Eli savea alle hyllyyn ja painaa piipulla muodon siihen niin johan on jämpti tiivis teline.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Joku taiteellisempi kaveri saisi tehtyä hienompia vaikka patsaan missä ukko pitelee piippuja tai jotain oornamenttejä kaivertaisi pehmeään saveen vielä niin tulisi hienoja telineitä. :D
masaVee

ViestiKirjoittaja Osku » Ma Helmi 25, 2013 1:48 pm

http://i211.photobucket.com/albums/bb301/Fkillers/piipputeline.jpg
tuommoisen mie väsäsin joskus vajaa vuosi sitten. Ei mikään siisti mutta pelittää. Tehty tammisista kynnyksistä ja taustalevy on jotain havupuuta ilmeisesti. Petsattu.
Partagas on parasta mitä sikariteollisuus on koskaan tarjonnut.
Käyttäjän avatar
Osku

ViestiKirjoittaja masaVee » To Helmi 28, 2013 7:48 pm

Pirun nätti teline/hylly onkin itellä vaan ei ole hyvää puuta ollu lähistöllä mistä tehdä ja pöytäsirkkeliä.
Pistosaha,Akkupora ja hiekkapaperilla tehny mitä saanut :)
ite tykkäisin sellasesta lasikaapista missä hyllyt piipuille ja purkeille sun muille tilpehööreille,Harmi kun muutin ja ei ole enää tiloja tehdä sellasen tekis viikonlopussa tai paRISSA tyyyliin vaarin kaappikello mitä joskus tein jokusen kpl:leen.
masaVee

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » Ti Syys 09, 2014 7:23 pm

Ihan vain jo tämän keskustelun takia oli pakko rekisteröityä foorumin käyttäjäksi, toki paljon muutakin mielenkiintoista keskustelunaihetta on löytyny.

Mutta niin tee-se-itse piippuhylly. Koitin mummolan vintiltä kesällä etsiä papan muinaista piippuhyllyä ja piippuja, mutta liene hukka ne periny tai mörökölli vieny. Nettikauppojakin sitten tutkailin, mutta mieleistäni en löytänyt ja melko heikko oli tarjontakin tällä saralla. Siispä tuumasta toimeen.

Ensin hahmottelin paperille että minkähänlaista ja kokoista hyllyä vois tehdä. Ajatuksena oli tehdä teline 5-6 piipulle jotka olisivat telineessä varsi alaspäin (varsi ylöspäin olevat telineet vaikutti liian riskaapeleiltä piippujen siinä pysymisen kannalta). Mittailin tupakkamassien, piippurassipussin ja piippujen pesien kokoja ja näistä sain jonkin sortin suunnitelman paperille (harmi kun olen sen suunnitelman menny hävittämään).

No siitä sitten prototyyppiä tekemään pahvista että lienekkö suunnitelmassa olisi mitään perää lähteä toteuttamaan, ja siitähän tuli ihan toteuttamiskelpoisen oloinen:
pahvi.jpg
Pahvinen piippuhyllyprototyyppi

Ja niinhän sitä vanhasta kukkatelineestä sahailemaan ja porailemaan jotakuinki prototyypinomaista telinettä josta sitten tilaa löytyi 5 piipulle ja hivenen massivinenhan siitä tulikin. Alkujaan teline oli valkoinen, mutta se ei silmääni miellyttänyt ja rusehtavaa väriä siihen mietin, kunnes vaimo kaupassa ollessamme ehdotti josko kultainen spray sopisi sen värjäämiseen. Ja niinhän sen sitten värjähytin ja lopputulokseen olen enempi ko tyytyväinen:
valmis.jpg
Valmis piippuhylly.

Mahottoman mukava rojekti kaikenkaikkiaan. Aloittelijahan se mie vasta koko piippu-uralla olen, kun oikeastaan vuosi sitten ensimmäisen piipun sain ja siitä pikkuhiljaa koittanu sitä opetella polttelemaan, kunnes tänä kesänä hommasin toisen ja kolmannen piipun, vaimo neljännen ja maissipiipun vielä viimeisen paikan täytteeksi. Melkein jo hurahtanu tähän touhuun siis :piippu:
"Ent the earthborn, old as mountains."
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

ViestiKirjoittaja jalkamyyrä » Ma Heinä 20, 2015 8:59 pm

Kuva

Tommonen tuli vkl väsättyä. Nyt voi sanoa että on tehty alusta loppuun asti itse.
Mänty puut haettu metsästä sahattu ja annettu kuivua ja sen jälkeen pääsi vasta lautoja työstämään.
Periaatteessa tää on aloitettu monia kk sitten jos nyt tarkkoja ollaan. Sopii siihen 56 piippua. Ei tarvii ihan heti tehdä uutta jos koskaan.
Käyttäjän avatar
jalkamyyrä

ViestiKirjoittaja susiluoto » Ti Heinä 21, 2015 8:28 am

Asiallinenhan tuo on, jäi mietityttämään, ylin hylly ja toinen piippu vasemmalta?
Meinaatko että tuo riittää oikeesti:)
susiluoto

ViestiKirjoittaja jalkamyyrä » Ti Heinä 21, 2015 10:39 am

susiluoto kirjoitti:Asiallinenhan tuo on, jäi mietityttämään, ylin hylly ja toinen piippu vasemmalta?
Meinaatko että tuo riittää oikeesti:)

Jos se nyt vähäksi aikaa riittäisi. :roll:
Kiinnoistuitko siitä piipusta? laitoin yv kuvan sulle.
Käyttäjän avatar
jalkamyyrä

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » Ke Elo 05, 2015 1:32 pm

Loppui piipputelineistä tila, joten pakko oli väkertää uusi. Otin käsittelyyn ilmeisesti Lidlistä hommatun maustepurkkihyllyn ja siitä väkersin tämmösen 8 paikkasen piippuhyllyn. Josko nuita piippuja ei kertyis niin vauhdilla että ei heti tarvis uutta suunnitella.
hylly2.jpg

Väriksi koitin pistää keskiruskean tammen sekoitellen petsivärijauheen sinoliin, mutta tuli vähän tuommonen likanen tuosta (ei tosin kuvasta sitä niin huomaa), ei oikein sekoitu se jauhe täysin sinolin kanssa vaan hetken päästä jo on värit purkin pohjalla ja neste päällä hivenen sävyttyneenä (mistä lie johtuu). Ja ruskeaa ei nyt voi sanoa että siitä huomais, enempi vihertävältä tuo vaikuttaa. Saapi nähä mitä nuista petsiväreistä tullee jos joskus menen piippuihin sitä söhertämään (tai värjäsinhän mie vaalealla tammella ekan piipun ja se ihan hyvältä vaikutti). Josko sitä jotain nahkavärejä tai muita joskus hommais ja testais oisko tasasempia.

Mutta piippuhylly ajanee asiansa :piippu:
"Ent the earthborn, old as mountains."
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

Edellinen

Palaa alueelle Piipun tekeminen