Piipun värjäys/maalaus

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Re: Piipun värjäys/maalaus

ViestiKirjoittaja daniel » Pe Joulu 05, 2008 12:27 am

waltu kirjoitti:Itse tein suunnilleen 1 osa carnaubaa ja kaksi mehiläisvahaa, ilman tärpäntiiniä. Carnauba on niin kovaa itsessään että ei sitä tahdo saada levitettyä, tällä reseptillä onnistuu niin että aluksi hinkkaa piippuun vahabiittiä ja sitten puuvillarätillä hankaa kuumaksi jolloin vaha levittyy helposti.

okei, oletetaan että homma on onnistunut,
ja lopputuloksena on hyvän kiillon omaava piippu,
kauanko kiilto säilyy piipussasi?
aspssä carnaubaa nimiteltiin 25minuutin kiilloksi.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja waltu » Pe Joulu 05, 2008 1:00 am

Puhtaalla karnauballa en ole kokeillut; tuolla sekoituksella tosiaan aluksi kova kiilto ja sitten poltettaessa mattaantui. Omasta mielestä se kylläkin sopi paremmin mustattuun snagaan kuin kova kiilto.

Sitävastoin kevyesti sinesisöljyllä öljyttyyn tahraamattomaan tekee kestävän ja suht kiiltävän pinnan. Tai no, itse en niin isosti välitä lakkamaisesta kiillosta vaan satiinimmasta pinnasta.
"Ki kara saru mo ochiru"
Käyttäjän avatar
waltu

ViestiKirjoittaja waltu » Pe Joulu 05, 2008 4:56 pm

Kattelin tuossa sitä mustattua Ratosta ja tulin siihen tulokseen että mattaantuminen on turhan paljon sanottu. On se semmoinen puolikiiltävä/kiiltävä - ei silti mitään flyygelinpintaa.

Rustikoituun tuo tussitahraus mun mielestä sopii hyvin. Yhen omenapuisen rustikoidun käsittelin sillä ja ihan hyvä tuli.
"Ki kara saru mo ochiru"
Käyttäjän avatar
waltu

ViestiKirjoittaja daniel » Pe Joulu 05, 2008 7:44 pm

ok.
epäilinkin että kiilto lähtee siitäkin, täytyy ehkä kehitellä jotain.
onnea uudistuneesta piipusta.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja Rike » Su Loka 04, 2009 4:09 am

Tuo sinolin lisäys petsiin vähän arveluttaa,ainakin trangia hommissa jotkut pilannut keittelyksensä kun denaroitua sinolia roiskahtanut edes pieni tippa leireilyn tuoksinassa :) itse käyttäisin/käytin petsiin juotavaa versiota esim: viron kange tai 80%kaptain tai vastaavaa... Kelpaa vaimolle/vaimokkeelle syyksi miksi piti ostaa pullo kirkasta^^ :D
Rike

ViestiKirjoittaja Baskerville » To Maalis 31, 2011 11:55 am

Jari T kirjoitti:Kyllä piippumaakarit käyttävät pääsääntöisesti petsejä. Alkoholipohjaisia petsejä. Useimmat puulle tarkoitetut jauhe-muodossa myytävät petsit voi sekoittaa veden lisäksi myös alkoholiin. Sinol käy hyvin. Monet käyttävät myös alkoholipohjaisia nahkavärejä.

Soveltuuko 60 vol koskenkorvavodka liottimeksi piippupetsille, entä värijauheista käykö esimerkiksi Bets http://www.hietamaki.fi/catalog/index.php?cPath=48 entä nämä perinteiset "maavärit" tjsp http://www.puuproffa.fi/arkisto/petsit.php molempia jauheita vaan löytyis jokaisesta maalikaupasta.
Käyttäjän avatar
Baskerville

ViestiKirjoittaja Tomassino » To Maalis 31, 2011 2:35 pm

Miksi pitää harrastaa alkoholin väärinkäyttöä? Ihan hölmöläisen hommaa ainakin minun mielestäni...
Kuva
*Vitolakritiikin lyyrinen Rocco*
Käyttäjän avatar
Tomassino

ViestiKirjoittaja VMS » La Huhti 02, 2011 3:50 pm

Huippulaatuista liuotinpohjaista petsiä löytyy merkillä Rustin's, voin suositella lämpimästi.
Ostopaikaksi suosittellen tietysti Plektraa: http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11232
125 ml:n purkilla käsittelee varmasti toista sataa piippua.
Käyttäjän avatar
VMS

Edellinen

Palaa alueelle Piipun tekeminen