Itse tehtyjen piipPujen kuvat

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Re: Itse tehtyjen piipPujen kuvat

ViestiKirjoittaja T. Suominen » La Helmi 07, 2015 9:29 pm

Kyllä, juuri noin sen voi tehdä ja on varmasti poltettava ja toimiva :).

Mutta sitten toisaalta;

Pragmaatikko sanoo:
Mikä liima kestää sen rasituksen johon pesä joutuu lämpätilanvaihteluineen kaikkineen, ja tuoko se miellyttävän lisäaromin kärytettävään herkku-tupakkaan?

Esteetikko sanoo:
Siinähän on koko piipun halkaiseva sauma päästä perään saakka sitten!

Histokriitikko sanoo:
Näin se on kyllä AINA tehty!... Ei koskaan noin.

Sitten taas toisaalta;

Aikaan kun posliini- ja savipiiput olivat normi alalla tuli eräs heppu joka kaivoi maasta erään puskan juuren ja meinas että pitäkää te pojat kilunne minä teen TÄHÄN pari reikää ja poltan pehkuni siinä! :)

Vakiokäytäntöjä ei synny ellei niistä tee sellaisia :).
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja susiluoto » To Kesä 11, 2015 7:43 pm

Nyt on taas tiimalasissa hiekkaa valunnut, omatuotantokuvia ollut vähissä, kukaa ehtii ensimmäisenä. :piippu:
susiluoto

ViestiKirjoittaja T. Suominen » Pe Kesä 12, 2015 8:09 pm

Tervehdys!

Heh, sattumoisin olin aikeissa pitkästä aikaa jälleen postata kuvia näinä päivinä :).

Joo, tällä yksilöllä on sellaista tarinaa taustalla että aikanaan kun aloin piippuja katsella 'sillä silmällä' enemmänkin, en alkuunkaan voinut sietää bambun käyttämistä piipuissa. Kunnes sitten joku päivä näin jonkin Eltangin tekemän perus-biliksen bambulla varustettuna, siinä oli jotain niin yksinkertaista ja puhtaan puhuttelevaa että osu ja uppos meikäiselle. Tähän koetin hieman hakea kaikuja siitä...

Eli, 1502 - Swanny,
Muoto lienee speedy apple/bilis;

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tämä jääneekin sitten viimeisekseni, ainakin joksikin aikaa. Meillä on tässä kodinvaihtotarvetta ja -suunnitelmaa ja seuraava vaihe on sellainen että pitänee saattaa 'verstas' eläkkeelle ja laittaa koneet ja tarvikkeet pakettiin ja pitkäaikaisvarastoon... :( Toivo (tai ei se mikään toivo ole, kun päätös ja henkinen pakko...:)) kuitenkin elää että sen jälkeiseen vaiheeseen kuuluneekin sitten vähän isompi ja erillinen verstas jolloin vois panostaa vähän tukevamminkin tähän hommaan. Mutta matka siihen saattaa kestää helpostikin muutaman vuoden... Ellei jollain satu olemaan tarjolla taloa ja verstasta :wink: ??

Jep, mutta kommentoikaa toki miltä näyttää ja miltä pitäis mielestänne näyttää.

:bisse:

Ja tosiaan, mitenkä muilla mahtaa asiat edetä?
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja maailmanmatti » Pe Kesä 12, 2015 8:40 pm

Mukavalta näyttää ja eritoten itseä miellyttää tuo miten stemi jatkaa bambun muotokieltä.
Omaa silmää eksoottisella tavalla miellyttää tuo bambu ja sehän kai ikääntyy/kellastuu ihan nätisti myös(?). Ei ole tullut bambuvartisia hankittua kun ei ole mitään kosketuspintaa/neuvonantajaa, että miten tuollainen käytössä kestää ja vertautuu.

Jos jotain negatiivista haluaa hakea niin sitten taas tuo itse polttopään vähän viistopyöreä muoto ei minun silmääni toimi täytenä jatkumona tuolla bambun muotokielelle. Näin nopeasti katsottuna. Saattaa siinä kyllä olla käytännön ideaa, varsinkin kun varsi ei ilmeisesti ole ihan älyttömän pitkä? Tai ehkä tarkoitus on hekumoida uutta linjakkaasti versoavaa bambua :piippu: Muuuutta ei voi sanoa, että piippu mitenkään iskisi silmille, oikein harvinaisen mietityn näköinen ja kaunis polttoväline.

Todellinen sääli, että joudut pitämään taukoa.
Käyttäjän avatar
maailmanmatti

ViestiKirjoittaja susiluoto » Pe Kesä 12, 2015 9:06 pm

Olen moneenkin kertaan miettinyt tuota bambujuttua, joskus ajattelen, ei koskaan, eihän tuollaista suussa voi pitää, onkivapana tai sateenvarjon kahvana ehkä.
Nyt näyttää kuitenkin siltä että piipun tuo taas teki, varmaankin samantapaista Eltangia katselin tuossa talvella, eihän tuo vaadi kun sopivan tasapainon ja poskettoman hyvän käsityötaidon, näköjään lisäksi varmaan silmää tuolle tekemiselle.
Eli teit taas piipun sanon kateellisena.
Sääli ja harmi että joudut taukoa pitämään, noh kaitpa se on perhettäkin ajateltava, eikö tuo huoneistokauppias sieltäpäin nyt äkkiä tuollaisen asunnon löydä. :piippu:
susiluoto

ViestiKirjoittaja Taistelumaagi » Ma Kesä 15, 2015 12:31 pm

Siis T. Suominen, onko tuo 100% omaa tuotantoa? :shock: Kuvista katsottuna eroa juuri ollenkaan muuan tanskalaisten tuotosten kanssa jotka ovat aika riettaasti hintaa vailla piipuistaan. Jos kykenee tuollaiseen työn jälkeen harrastuspohjalta, niin väittäisin että tuosta kuuluisi saada jo elanto. Harmi että täällä meillä savuton suomi (lyhenee myös oivasti SS..) -kukkahatut tekevät ennen pitkää selvää kaikesta mikä savuaa.

Mutta mitä tulee tuohon bambuun niin itse en hirveästi ole innostunut asiasta. Ei sillä että siinä olisi jotain varsinaista vikaa, mutta tulee vähän liikaa mieleen luurangon sormi tjsp. :mrgreen:
Mutta onko muuten kukaan kokeillut tehdä vähän isommasta bambusta varsinaista koppaa, tyyliin maissari? Voisi tulla aika vinkeän näköinen. Ja jos (kun) bambu ei kestä kuumuutta niin siihen voisi tehdä jonkun insertin,vaikkapa savesta tai merenvahasta. Saisi ko. matskujen edut samalla käyttöön.
"Your father's tobacco pipe. This is the pipe of a Jedi Knight. Not as random or as clumsy as a commercial cigarette; an elegant smoking device for a more civilized age."
Käyttäjän avatar
Taistelumaagi

ViestiKirjoittaja T. Suominen » Ti Kesä 16, 2015 5:44 pm

Kiitoksia vain hyvät herrat ja velhokkeet.

Taistelumaagi kirjoitti:...eroa juuri ollenkaan muuan tanskalaisten tuotosten...

Tokko tässä nyt tarvii käydä Tanskan-poikia haukkumaan :)...
Kyllä niihin kemuihin on vielä melko tovilla matkaa, mutta eipä tuo elannon saamisen tästä haittaisi :). Pienet on vain markkinat näillä nurkkakunnilla... Ehkä jos joku rikas piippu-mesenaatti ottaisi siipensä suojaan. Missä on Rettig kun sitä tarvittaisiin?..

Omaa tuotantoahan nuo, lukuunottamatta Eteläisen-Italian lempeää maaperää joka antoi kanervat ja rikinkatkuista Saksalaista industriaalia joka antaa eboniittia metrikaupalla. Ja kiitos toki kuuluu tässä tapauksessa myös sille Kiinan Pandalle joka jätti ko. ruohokasvin syömättä.

Sääli on toki taukoa mutta sovimme että se antaa vain lisävauhtia tulevaisuuteen, ja ehkä toisaalta jopa ehtis välillä lukasemaan vaikka jonkin kaunokirjallisen teoksenkin. Nyt jos on valinnan-mahdollisuus sattunu jostain armosta osumaan kohdalle, ei liene vaikea arvata kumpi on voittanut :piippu: ...

Muuan Jerry Zenn on veistellyt hieman sitä rataa jota Maagis luonnosteli, näissä taitaa toki olla Briar-insertti...

Kuva
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja Taistelumaagi » Ti Kesä 16, 2015 6:23 pm

T. Suominen kirjoitti:Kiitoksia vain hyvät herrat ja velhokkeet.
Tokko tässä nyt tarvii käydä Tanskan-poikia haukkumaan :)...
Kyllä niihin kemuihin on vielä melko tovilla matkaa, mutta eipä tuo elannon saamisen tästä haittaisi :). Pienet on vain markkinat näillä nurkkakunnilla...

EIpäs heittäydytä vaatimattomaksi, se ei ole nykyään muotia. Suuresti vain julkisuuteen, komea nimi ja paljon hintaa niin kyllä ne siitä markkinat aukeavat..

Joo mutta kyllä meilläkin pitäisi olla edes yksi virallinen piippuvalmistaja. Kun saisi vielä nimeä maailmallakin niin ehkä se toisi vähän jäitä housuihin niille anusaivoille, jotka yrittävät upottaa meidät pumpuliin ja saada elämään ikuisesti kieltämällä kaiken mikä A) savuaa B) paukkuu (ja sitten savuaa). Yrittäisivät nyt perhana edes päättää pitääkö tässä elää ikuisesti, vai elää täysillä viimeseen työpäivään ja kuolla päivä sen jälkeen kun on päässyt eläkkeelle. :roll:

Itse en lupaa ottaa vetovastuuta piipunvalmistuksessa(ellei joku sitten lahjoita mulle tiloja, välineitä ja anna vähän vinkkejä niiden käyttämiseen :mrgreen:), mutta joitakin ideoita on muhimassa sieluni synkissä syövereissä. Niistä pitäisi vain päästä pölisemään sellaisen tahon kanssa joka on samaa mieltä että Piippu ei ole vielä valmis keksintö.
"Your father's tobacco pipe. This is the pipe of a Jedi Knight. Not as random or as clumsy as a commercial cigarette; an elegant smoking device for a more civilized age."
Käyttäjän avatar
Taistelumaagi

ViestiKirjoittaja T. Suominen » Ke Kesä 17, 2015 5:39 pm

No mutta ideoita kehiin vaan, tai vielä parempaa; eikun piippua veistämään! :). Valmiiksi poratulla palikalla ja viilalla pääsee jo oivalliseen alkuun.

Rohkenisin väittää että tämä meidän pikku foorumimme lienee kotimaisen piippu-harrastuksen pää-äänen kantaja (jokseenkin harvalukuinen ja rauhallinen mutta...), joten täältä löytynee kaikupintaa sekä perinteikkäämmälle että vapaamman assosioinninkin piippu-työskentelylle.

Piippu on aikain saatossa oivasti taipunut vastaamaan aikansa ilmettä ja siitä syystä, kukallisia hattuja eli ei, se on pysynyt sitkeästi aina elossa harrastuksena ja nautintomuotona. Ja ainakin itse uskon vahvasti näin jatkuvankin.
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja Taistelumaagi » Pe Kesä 19, 2015 3:04 pm

Olenkin miettinyt sellaista Vauenin puolivalmista halkoa, mutta kun en tiedä kuinka kovaa tuo briaari on työstettäväksi niin toistaiseksi on jäänyt hommaamatta. Ja nuo omat ideanpuolikkaat koskevat piipun sisäistä rakennetta, jollaista ei pysty enää puolivalmisteesta tekemään.
Käyttäjän avatar
Taistelumaagi

ViestiKirjoittaja T. Suominen » Pe Kesä 19, 2015 9:43 pm

Onhan se kovansorttista toki, mutta kyllä se terävää terää ja hiontaa tottelee... Sellaisen huomion heittäisin kuitenkin ilmoille että sisäinen kauneus jää usein huomiotta (mikä ei suinkaan tarkoita etteikö sitä olisi) mikäli ulkoinen kauneus on lantakasan luokkaa... Tarkoitan että sillävälin kun suunnittelee ja hieroo sitä insinööripuolta kuntoon, saattaisi olla edukasta hieman harjoittaa sitä esteettistä toteutusta. Sopiiko udella minkälaisia innovaatioita siellä syövereissä muhii :)?

Oivallista Juhannusta myös joka iikalle!
:bisse: :piippu:
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja Taistelumaagi » La Kesä 20, 2015 7:57 am

No lähinnä on tullut pähkäiltyä varsinaisen palotilan materiaalia, jolla yhdistettäisiin parin perinteisen materiaalin edut, sekä vedon/palotuloksen parantamista ilmanvirtausta kehittämällä. Tässä olisi ero nykyisiin merenvaha -sun muihin insertteihin, että luultavasti nuo molemmat olisi tehtävissä kerralla.
No joku tietysti muistaa mainita Falconin, mutta tavoitteena olisi lisäksi saada piippu näyttämään sellaiselta ettei naapuripöydästä lennä heti tuhkis ohimoon..
Käyttäjän avatar
Taistelumaagi

ViestiKirjoittaja T. Suominen » La Kesä 20, 2015 12:59 pm

Hyvä, kehityksen hakemiselle on aina sijaa.
Mitä materiaalia olet kaavannut kopan korvaajaksi, vai insertiksi? Vai onko se tuoteoikeudellinen salaisuus :)? Ilmavirran kehitys onkin sitten hieman konstikkaampi juttu, mikäli pesä saa turhan paljon happea alkaa se luonnollisesti palamaan liian kuumana ja päinvastoin... Tupakan 'parempi' palaminen (as in kuten esim. nuotio palaa paremmin tai huonommin) antaa polttajalleen huonommat savut...

Ja Falconeista puheenollen, en toki omista ainuttakaan, mutta olen ollut käsittävinäni että ei niiden poltto-ominaisuuksissa juuri kehuttavaa ole... Korjatkaa toki jos sellainen hyllystä löytyy!?
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja Taistelumaagi » La Kesä 20, 2015 2:13 pm

Ei se salaisuus ole - kun olen jossain aiemminkin asiasta aivopiereskellyt - elikä savi. Itse innostuin taannoin savipiipun savuista, mutta itse piippu vain on harvinaisen paska käyttää kun se ei kestä mitään. Savesta tehty vakiokokoinen insertti(halpaa kuin keväinen sipuli ja helppo korvata jos ei ole paikkaa missä polttaa puhtaaksi) yhdistettynä periaatteessa mihin tahansa puukoppaan ja hieman calabashin tyyppiseen(mutta pienempään) savuja viilentävään/kuivaavaan osaan voisi tulla kyseeseen. Kun insertti ja koppa ovat pienelläkin ilmaraolla toisistaan erossa, niin kopan palonkestollakaan ei ole juuri merkitystä. Toisaalta, mikäpä estäisi tekemästä inserttiä briaarista, jolloin puritaanienkaan ei pitäisi vetää asiasta kasvimaan tuotteita poskionteloihinsa.

Mullei tuosta Falconista ole muuta mielipidettä kuin mitä ulkonäköön tulee, mutta tuolla ainakin jäsen "atfan" näkyy tykkäävän:
http://pipesmagazine.com/forums/topic/falcon-pipes
:shock:
Käyttäjän avatar
Taistelumaagi

ViestiKirjoittaja T. Suominen » Su Kesä 21, 2015 8:05 am

Heh, näköjään. Atfanin kiinnostus on ehkä jo hieman epäpyhällä tasolla :).

Savi vanhin voitehista.
Itsellä ei ole lainkaan kokemusta savi-piipuista, kirjallisuus väittää piipun palavan kovin kuumana (josta johtuu mieleeni insertin ja kopan, yhteen naitettuna, välinen erilainen lämpölaajeneminen ja siitä mahdollisesti seuraavan ongelmat) ja savuja melko 'koviksi' ja metallisen makuisiksi.

Ameriikan suuressa maassa kaveri nimeltä Michael Quirino duunailee tällaisia savi-inserttejä:
Kuva
Käyttäjän avatar
T. Suominen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Piipun tekeminen