Itse tehtyjen piipPujen kuvat

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Re: Itse tehtyjen piipPujen kuvat

ViestiKirjoittaja Taistelumaagi » Su Kesä 21, 2015 11:01 am

Katos perkule! Nuohan ovat juuri sitä mitä olen hakenutkin. Vielä kun saisi kotiovelle ehyenä nuita.. Savikuppi mahdollistaisi suunnittelemaan piippurungon/kopan ilmanvirtausta, muotoilua ja materiaalejakin ajatellen melko vapaasti.

Kyllähän savi kuumana käy, mutta itse epäilen suuresti että laajenemisongelmia tulisi, koska ei kait poltettu savi montaa mikrometriä voi laajeta halkeamatta? Mutuilen siis että nuo eivät käytännössä muuta kuumetessa kokoa, toisin kuin puut ja metallit(ainakaan piipunpolttolämpötiloissa..). Joku faktatietoa omaava voi varmaan tähän jotain kommentoida.

Tuota metallisuutta/kovuutta en varauksetta allekirjoita. Kyllähän puhdas savipiippu analyyttinen on, eikä juuri tuo savuihin mitään mukaan, mutta tuo tekeekin savesta oivan testi-/vertailupiipun tupakeille. Vähän sama kuin tarkkailukaiuttimet vs. kotikajarit: tarkkailukajarit paljastavat armotta tallenteen virheet sun muut epäkivuudet, mutta itsessään eivät tuo oikein säädettynä juuri mitään ylimääräistä mukanaan. (Eri asia sitten kuinka moni tykkää kuunnella musiikin tallennusvirheitä, mutta kyllähän esim. Genelecejä koteihinkin myydään..) Ja toisekseen, kyllä savipiipustakin luultavasti neutraalius häviää jos sitä ei koskaan putsaa, mutta tuosta ei ole perskohtaista kokemusta kun tavoitteena on juuri ollut pitää savi puhtaana. Pistää siis kovasti vaatimuksia sinne tupakin laadun suuntaan..

Ps. Näköjään tuolla noita olisi myynnissä:
http://www.pipes4mike.com/clay_pipe_inserts.html
"Your father's tobacco pipe. This is the pipe of a Jedi Knight. Not as random or as clumsy as a commercial cigarette; an elegant smoking device for a more civilized age."
Käyttäjän avatar
Taistelumaagi

ViestiKirjoittaja T. Suominen » Ma Kesä 22, 2015 4:51 pm

Ajattelin sitä laajenemisongelmaa niin päin että koppamateriaali otta sen verran lämpöä että rusentaa kupin halki laajetessaan, pyöreä muoto on toki vahvin mahdollinen muoto... Mutta, saattanen kyllä hieman yliajatella asiaa :).

Mielenkiinnolla odottelen että miten aivo-hedelmäsi kehittyy ja kypsyy.
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » Ti Heinä 21, 2015 10:09 pm

Noniin. Rojehti valmis. Eli omenapuusta veistelin piipun. Enempi aikaa jos olisi malttanut käyttää niin olisi varmaan saanut viimeisteltyä pienet rosot pois, mutta koska ei sellaiseen kärsivällisyyttä näin ekan piipun kohalla riittänyt niin hivenen laiskasti viimeistely meni. Ja saa nähä haleta napsahtaako piippu halki kun sisälle toin kun se jo valmiiksi varren ja pesän rajalta haukottelee kuivumisen jälistä. Mutta ompahan koitettu.
1-2.jpg
2-2.jpg
3-2.jpg

Tuommonen siitä tuli. Mukamas nimikirjaimetkin kaiversin signeeraukseksi. Vahauksen tein mehiläisvahalla ko ei ole karnaubaa saanu hommattua. Ja värjäsin sinoliin sekoitetulla petsijauheella väriä Vaalea Tammi, tosin tuo oranssi mehiläisvaha tummensi tuota hivenen lisää. Perän ja stemin yhtymä on tarkoiteuksellisesti jätetty portaalliseksi, jotenki vain sopi kotikutoiseen piippun semmonen.

Että semmonen. Kovasti haluttais jo alottaa suunnittelemaan uutta ja materiaalia hommaamaan. Mutta saapi nähä missä vaiheessa saapi aikaseksi :piippu:
"Ent the earthborn, old as mountains."
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

ViestiKirjoittaja iso-G » To Elo 06, 2015 2:47 am

T. Suominen kirjoitti:Mites porukoiden projektit etenee? Iso-G?
:bisse: :piippu:

Vihdoinkin sain briarin sorvin pyöräyteltäväksi. Kiinnityksen toteuttamisessa vierähti huomattavasti enempi aikaa, kuin kiinnityksen suunnittelussa. Mutta hiljaahan tulee, tai on tullakseen.

Tänään näytti tältä.
Kuva
Eiköhän tuosta jonkinlaisen chimney/churchwarden -mutantin saa vielä aikaiseksi. Viimeistelyyn mennee vähintään sama aika, kuin esitöihin.

Poraukset osuivat kutakuinkin kohdalleen, pesäterän esireikä tosin lipsahti liian syvälle. Onneksi on piippumuta.
:piippu:
iso-G

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » Ma Elo 31, 2015 10:32 pm

No miehän innostuin väkertelystä ja kun kerta oli toinen saman tyyppinen omenapuunkappale tallessa ko mistä tuon ekan piipun tein (tosin joka oli vielä pahemmin halennu) ja ihan testailu mielessä lähin siitä koittamaan josko siitä piipun mallin sais. Ja kappas kehveliä niinhän siitä tuliki. Halkeiluahan tuossa tosin on, mutta ei pitäis ihan läpi asti olla (ja toivottavasti ei enempiä halkeamat isonis).

Elikkäs tämmönen:
WP_20150831_023.jpg
WP_20150831_017.jpg
WP_20150831_016.jpg

Ihan makiaisen näkönen tuli, tuommonen vanhan käytetyn näkönen jopa :piippu:
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

ViestiKirjoittaja susiluoto » Ti Syys 01, 2015 7:11 pm

Siistihän tuo on jos vielä puutavarantoimittajan saat hommaamaan ehjempää puuta niin mikä ettei.Tuosta se lähtee.
Omenapuulla on vissiin tuo halkeiluominaisuus, toissa talvena itsekkin otin talteen, no kyniähän palasista voisi tehdä, oksista teen ehkä tamppareita joskus. :piippu:
susiluoto

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » Ti Syys 01, 2015 8:58 pm

Oman maan omppupuutahan tuo ompi. Ehkä liian hättäinen olen tuon kuvattamisen kanssa ollu ko viime syksynä ne maasta kaivoin ja kuivatellu talven. on tuolla vielä pari palaa kuivumassa ja saapi kuivuillakkin sielä rauhassa. Onneksi on nyt muuan pala briaaria joita voi sitten ajatuksen kanssa työstää.
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

ViestiKirjoittaja T. Suominen » Ke Syys 23, 2015 9:09 pm

iso-G kirjoitti:
T. Suominen kirjoitti:Mites porukoiden projektit etenee? Iso-G?
:bisse: :piippu:

Vihdoinkin sain briarin sorvin pyöräyteltäväksi. Kiinnityksen toteuttamisessa vierähti huomattavasti enempi aikaa, kuin kiinnityksen suunnittelussa. Mutta hiljaahan tulee, tai on tullakseen.

Tänään näytti tältä.
Kuva
Eiköhän tuosta jonkinlaisen chimney/churchwarden -mutantin saa vielä aikaiseksi. Viimeistelyyn mennee vähintään sama aika, kuin esitöihin.

Poraukset osuivat kutakuinkin kohdalleen, pesäterän esireikä tosin lipsahti liian syvälle. Onneksi on piippumuta.
:piippu:

Hyvältä näyttää! Leuat on siis omaa tuotantoa vai?, varsin mallikkaan näköiset.
Pari ikävää sandpittiä näkyy olevan mutta se on se pakollinen paha näissä jutuissa... Omaan silmään sanoisin että voisi olla varsi hieman lyhyempikin. Tuossa varren ja kopan yhtymäkohdassa voi tulla vielä hieman päänvaivaa, siksi pitkälle on tuo sorvaus mennyt... niin käy kun on hauskaa :).

Riippuu tietysti kuinka syvälle se luiskahtaa, mutta itse tykkään porata pesän aavistuksen savukanavaa alemmas, ehkä 1 - 1,5mm.

Mutta mutta, erinomaiselta tosiaan näyttää ja odotan innolla lisää. :bisse:

Sota-Matti kirjoitti:No miehän innostuin väkertelystä ja kun kerta oli toinen saman tyyppinen omenapuunkappale tallessa ko mistä tuon ekan piipun tein (tosin joka oli vielä pahemmin halennu) ja ihan testailu mielessä lähin siitä koittamaan josko siitä piipun mallin sais. Ja kappas kehveliä niinhän siitä tuliki. Halkeiluahan tuossa tosin on, mutta ei pitäis ihan läpi asti olla (ja toivottavasti ei enempiä halkeamat isonis).

Elikkäs tämmönen:
WP_20150831_023.jpg
WP_20150831_017.jpg
WP_20150831_016.jpg

Ihan makiaisen näkönen tuli, tuommonen vanhan käytetyn näkönen jopa :piippu:

Hyvältä näyttää.

Muutama huomio seuraavaa varten;
Kopan yläosan tulisi olla kohtisuora pesän porauksen kanssa.
Kopan pohjan tulisi olla samassa linjassa varren alaosan kanssa.
Varsi on aavistuksen lyhyt kopan korkeuteen nähden.
Stemi on taasen turhan pitkä yleisilmeeseen nähden.

Säännöthän on tehty rikottaviksi, mutta toki niissä piilee joku idea siellä taustalla. Varsinkin 2 ensimmäistä asiaa vaikuttaa paljon piipun harmoniaan ja selkeyteen.

Jep, antaa tulla lisää vaan!.
:piippu: :bisse:
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » Ke Syys 23, 2015 9:21 pm

Kiitoksia palautteesta. Mukava kuulla asiasta tietävältäkin jotain, ite ku nyt lähinnä olen harjoittelumielessä nuo pari tehnyt hyvinkin nerkon kokoisista ja halkeilevista omppupuun palasista. Muutama briaari kalikka on tuossa odottelemassa ehtivämpiä aikoja ja josko niiden teossa sitten etenis maltilla ja neuvoista vaaria ottaen.
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

ViestiKirjoittaja T. Suominen » To Syys 24, 2015 12:08 pm

Siitä tietämisestä sitten tiedä.., harjoittelulinjalla tässä itsekukin näitä touhuaa.
Jep, briarin kimppuun vaan. Maltilla edeten, mutta liikaakaan ei kannata 'pelätä' virheitä, muuten käy herkästi niin että menee semmoseks nysväämiseks koko homma että ehtii innostuskin lopahtamaan...
Käyttäjän avatar
T. Suominen

ViestiKirjoittaja Jusa » Ma Helmi 15, 2016 7:23 pm

Pitkästä aikaa intoonnuin veistohommiin ja heti tuli kysyttävää varren sauman viimeistelystä.

Haluisin saumasta mahollisimman sileen.
Kuinka hienolla paperilla se pitäs hioo, että muovinen varsi säilyttäs kiiltonsa?

Kuva
Käyttäjän avatar
Jusa

ViestiKirjoittaja Restless » Ma Helmi 15, 2016 11:14 pm

Eihän tuo käsittääkseni säilytä sitä millään paperilla, mutta senhän voi kiillottaa sitten kun se on valmis..?
Käyttäjän avatar
Restless

ViestiKirjoittaja susiluoto » Ti Helmi 16, 2016 10:21 am

Jos hiot niin kiilto lähtee taatusti, voisit kokeilla tuollaista vanhaa puusepänkonstia eli hiot mutta hiomapaperissa puupalikka jolloin voit ohjata paremmin tuon paperin suuntaa, eli ei tule pyöreäkulmaista liitosta, suojatakkin voi tuolloin esim teipillä ja aivan viimeisen silauksen, alun tuossa ilman vartta jos olet tarkka niin hyvä tulee.Tahnalla sitten palautat kiillon varteen jos töppäilet.
susiluoto

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » Ti Helmi 16, 2016 2:29 pm

Kyllä ite sanoisin että ku sen viimeistelyn tekee yli tonnisella paperilla niin ei haittaa vaikka tuo stemi on paikallaan, sen kun saa sitten tuollai kiiltäväksi kiillottamalla. Ainaki ite ko tuon oman jälkimmäisen tein niin pidin stemin paikallaan ja hioskelin jo vähän alle tonnisella että sai jotakuinki stemin ja piipun karan samalle linjalle ja kokoisiksi ja siitä sitten vain hienompaa ja hienompaa niin kyllä se hyvä tuli (ainaki itelle kelpaa).
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

ViestiKirjoittaja Jusa » Su Helmi 21, 2016 7:12 pm

Päädyin teippisuojaukseen ja hioskelin sen verran ku jaksoin - eli liian vähän.
Saumasta ei virheetön tullu, mutta piipusta kuiten miljoona kertaa sileempi ku edellisestä.

Mehiläisvahaa sutasin pintaan. Jostain luin että sen kantsis antaa asettua päivä tai pari ja laittaa sitten lisää. Vois koittaa josko piippu kelpuuttas lisävahaa myöhemmin.

Niijjuu, tää on kait leppää.

Kuva

Kuva

Kuva
Käyttäjän avatar
Jusa

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Piipun tekeminen