Katkenneen karan poisto istukasta

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Katkenneen karan poisto istukasta

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Su Maalis 22, 2009 11:56 pm

Jouduttuani viime aikoina poistamaan useampia katkenneita karoja (tenon) istukasta (mortise), ajattelin jakaa tämmöisen pirkkaniksin jolla toimenpide onnistuu. Karahan on näissä tapauksissa yleensä siististi poikki juuri perän ja varren liitoksesta niin, että siihen ei mitenkään pääse käsiksi. Idea on ruuvata karan savukanavaan puuruuvi ja vetää se sillä ulos.

Tarvitaan ruuvi, prikka ja tongit.

Kaivele laatikoista pitkä ja mahdollisimman loivasti kartiomainen puuruuvi, joka menee ruuvaamalla tiukasti karan savukanavaan kuitenkaan pahemmin levittämättä sitä. Jos varastossa ei ole sopivaa, yleensä vaimon lempituolin jalka on kiinni juuri tällaisella ruuvilla. Lisäksi tarvit sopivan prikan, jonka reikä saa mielellään olla sellainen, että kara mahtuu siitä nousemaan.

Ruuvaa ruuvi prikan läpi tukevasti karaan. Käännä piipun perä ylös ja ota pihdeillä tiukka ote ruuvin kierteistä prikan päältä. Älä jätä yhtään tyhjää. Väännä ruuvia pihdeillä myötäpäivään. Kun pihtien ote on tiukka ja niiden lape prikkaa vasten, ruuvi ei pääse kiertymään syvemmälle karaan, vaan se nostaa sitä ylöspäin (yleensä karmealla paukauksella). Nyt voit nostaa pihtien otetta ja ruuvata loput ad lib.

Prikan idea tässä on siis suojata piipun puuosia pihtien lappeen aiheuttamilta vaurioilta, mutta onnistuu se sinänsä ilmankin.

Älä kokeile ensimmäiseksi kalleimpaan raatoosi ja muutenkin omalla vastuulla.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

Re: Katkenneen karan poisto istukasta

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Ma Maalis 23, 2009 8:24 am

Moro !
Mulla ollut sama kikka käytössö muuten , mut olen tehnyt ton kaiken ihan sormivoimilla elikkäs en ole tarvinnut pihtejä...
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ma Maalis 23, 2009 10:29 am

Jaan Koppel kirjoitti:Mulla ollut sama kikka käytössö muuten , mut olen tehnyt ton kaiken ihan sormivoimilla elikkäs en ole tarvinnut pihtejä...

Sormissa ja karojen sorvauksissa on tietysti eroja, mutta mulle päätyneet tapaukset ei ole liikkuneet ruuvi- ja tonkiyhdistelmälläkään milliäkään ennen kuin siihen yhdisti tuon vääntömomentin. Varsinkin jos snaga on saanut rauhassa pikeentyä tuossa autuaassa tilassa parikymmentä vuotta, kara on nalkissa kuin koira. Et ehkä halua kuulla, mutta pihi ja kätevä (pahin mahdollinen yhdistelmä) piippumies on saattanut jättää katkenneen karan paikalleen, liimata varren takaisin tymäkällä annoksella pikaliimaa, pahimmillaan vielä varmuuden vuoksi heloittaa koko roskan - ja jatkaa piipunpolttoa. Voit arvata, onko kara tällä terva- ja liimakäsittelyllä paljonkin löystynyt vuosien mittaan. Piippuahan ei pysty silloin putsaamaan kuin imukkeen kautta rassaten jos sitäkään.

"I've seen things you people wouldn't believe".
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Ma Maalis 23, 2009 12:02 pm

Joopa Joo!!!
Täytyy kyllä myöntää ettei ole onnex tullut tollasta piippua vastaan !!!
Mut tollasessa tapauksessa itse olisin "ehkä" käyttänyt jo poraa !!!
Niin ja tämän takiahan täällä käydään näitä keskusteluja käydään et löytyis mahdollisiman paljon eri variaatioita ...
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja Pappa Åberg » Ma Maalis 23, 2009 12:49 pm

Männis-Kosonen kirjoitti:"I've seen things you people wouldn't believe".

"Olen kyllästynyt siihen, mihin kaikki eivät ole vielä edes tottuneet"
Käyttäjän avatar
Pappa Åberg

Palaa alueelle Piipun tekeminen