Miltä tyhjän piipun kuuluisi maistua/tuoksua?

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Miltä tyhjän piipun kuuluisi maistua/tuoksua?

ViestiKirjoittaja Haiku » Pe Loka 23, 2009 1:21 pm

Sain piippuni tupeloitua aika pahan makuiseksi ja nyt olen sen sitten pirtun, rassien ja vanupuikkojen kanssa putsaillut niin hyvin kuin osasin. Piippu on merenvahapesällä varustettu briaari ja isompaa kakkua ei ole edes ehtinyt vielä syntyä, joten mitään suolahoitoja en uskaltanut alkaa kokeilemaan vaan pesääkin putsasin ihan vaan kevyesti sillä viunalla.

Mutta eipä se nyt ihan hajuton ole vieläkään. Pesä tuoksuu vienosti tuhkikselta ja jos tyhjää piippua imaisee niin kevyesti tunkkaiset aromit saa suuhunsa. Huomattavasti parempi se on kuitenkin kuin ennen putsausta. Jäi silti hiukan mietityttämään että minkälaiseen lopputulokseen sen putsaamisen kanssa tulisi pyrkiä? Tai että voiko tuosta tyhjän piipun hajusta ja mausta mitään ylipäätään päätellä?

Semmosta. Huomenna ajattelin koittaa polttaa pesällisen, kun tulee neljä päivää putsauksesta kuluneeksi. Joskohan se sitten olisi jo kuivunut?
Käyttäjän avatar
Haiku

Re: Miltä tyhjän piipun kuuluisi maistua/tuoksua?

ViestiKirjoittaja Lepakko » Pe Loka 23, 2009 2:42 pm

Ei tyhjä piippu koskaan maistu hyvältä, ainakaan minun makunystyröihini. Jos piippu lemuaa metrien päähän tuhkakupilta, on hygieniassa toivomisen varaa. Mutta kyllä se pesä läheltä nuuskittuna yleensä aika tuhkikselle haisee. Miksi sitä muuten pitää imeskellä ja nuuskia tyhjänä ja kylmänä?

Ja kyllä neljän päivän kuivumisen jälkeen sopii jo hyvin poltella pesällinen tai muutama. Kyllä mä olen käyttänyt piippuja joskus jo seuraavana päivänä viinapuhdistuksen jälkeen.
Käyttäjän avatar
Lepakko

ViestiKirjoittaja Haiku » Pe Loka 23, 2009 4:18 pm

Lepakko kirjoitti:Miksi sitä muuten pitää imeskellä ja nuuskia tyhjänä ja kylmänä?

Mä oon kato yrittänyt vähentää tupakanpolttoa.. :P No joo, siis ajatus oli se että voisko siitä tyhjän piipun mausta saada kenties jonkun aavistuksen siitä että miltä piippu polttaessa maistuu. Mut jos kerran voi miedosti tuhkiksen aromia olla niin tilanne lienee sen suhteen ok.
Käyttäjän avatar
Haiku

ViestiKirjoittaja abraxas » Pe Loka 23, 2009 7:03 pm

Palamisjätehän siellä maistuu ja haisee. Henki eli savu on siitä tavarasta karannut jo ajat sitten, paitsi että mun mielestä ainakin joidenkin aromaattisten blendien karsta tuoksuu ihan miellyttävälle putsausvaiheessa, mutta jos sen jättää sinne piippuun muhimaan pidemmäksi aikaa niin skeidallehan se tuoksuu.
"The bird fights its way out of the egg. The egg is the world. Who would be born must destroy a world. The bird flies to God. That God's name is Abraxas."
Käyttäjän avatar
abraxas

ViestiKirjoittaja Haiku » Pe Loka 23, 2009 11:17 pm

abraxas kirjoitti:Palamisjätehän siellä maistuu ja haisee. Henki eli savu on siitä tavarasta karannut jo ajat sitten, paitsi että mun mielestä ainakin joidenkin aromaattisten blendien karsta tuoksuu ihan miellyttävälle putsausvaiheessa, mutta jos sen jättää sinne piippuun muhimaan pidemmäksi aikaa niin skeidallehan se tuoksuu.

Joo siis en toki ajatellut että pitäisi hyvälle (tupakalle) maistua. Lähinnä tosiaan aprikoin että voiko sitä tyhjää piippua maistelemalla päätellä koska sille piipulle pitääkin tupakan sijaan tarjota pirtua seuraavaksi.

Pari kertaa kävi tuossa niin että pesällinen maistui ihan paskalle heti sytytyksestä lähtien eikä maku siitä parantunut vaikka sormet ristissä loppuun asti sitkeästi poltinkin. No tokalla kerralla taisin jopa luovuttaa puolivälissä. Ja jos siis vastaavan tilanteen voi välttää esim. tyhjää piippua haistelemalla ja maistelemalla niin olispa hienoo.
Käyttäjän avatar
Haiku

ViestiKirjoittaja daniel » La Loka 24, 2009 4:44 pm

sormen pesään työntämällä (piipun) tuntee ainakin jossainmäärin jos pesä on kostea.
kunnolla kuiva pesä tuntuu erilaiselta.
veikkaan että tolla on tekemistä karstan kovuuden kanssa, kosteana sen pinta ei järjen mukaan
voi olla yhtä stiffi kuin kuivana.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja Nikke Heinjoki » La Loka 24, 2009 6:17 pm

Sain piippuni tupeloitua aika pahan makuiseksi ja nyt olen sen sitten pirtun, rassien ja vanupuikkojen kanssa putsaillut niin hyvin kuin osasin. Tätä samaa metodia itsekin käytän, sillä käytössäni on 2 merenvahapiippua, joista toinen on merenvahalla vuorattu JeanClaude briar-piippu ja toinen on Manx Meerschaum. En itse ole kokenut tupeloineeni mainitsemaasi puhdistusmenetelmää käyttäessäni, mitä tulee JeanClauden "kuukausihuoltoon", eli pirtulla kostutettu käsipaperi tai puuvillakangas huolellisesti taiteltuna pesään - ja annan sen olla noin puolisen tuntia. Sen jälkeen ohutteräisellä veitsellä voi raaputtaa pehmenneen karstan pois.

Piippu on merenvahapesällä varustettu briaari ja isompaa kakkua ei ole edes ehtinyt vielä syntyä, eikä merenvahaiseen saakaan syntyä niin vahvaa "kakkukerrosta" kuin täysbriaarisiin piippuihin. joten mitään suolahoitoja en uskaltanut alkaa kokeilemaan vaan pesääkin putsasin ihan vaan kevyesti sillä viunalla. Ehkä ne suolahoidot kannattaa unohtaa, ja käyttää niitä vasta sitten kun muut konstit eivät auta. Vuosikaudet hoitamatta olleet ja lähes umpeen pikeytyneet piiput ovat asia erikseen. Jari T antoi toisaalla piippufoorumissa, mielestäni oikein hyvät ohjeet suolahoidosta.

Mutta eipä se nyt ihan hajuton ole vieläkään. Pesä tuoksuu vienosti tuhkikselta ja jos tyhjää piippua imaisee niin kevyesti tunkkaiset aromit saa suuhunsa. Näinhän se menee ja etenee, sillä molemmissa merenvahaisissa piipuissani poltan vain ja yksinomaan Latakioita, ja maku sekä tuoksu jäi niihin jo ensimmäisten polttokertojen jälkeen. Merenvaha huokoisempana materiaalina imee ehkä maut ja tuoksut briaaria herkemmin itseensä. Käytössäni olevista briaareista löytyy myös jäänteitä, niin maku-ja tuoksujälkiä, niissä poltetuista tupakoista. Tämän vuoksi, piiput kannattaa pyhittää eri tupakkalajeille, sillä niin briar ja etenkin merenvaha imevät itseensä makuja, tuoksuja sekä muita elementtejä poltetuista tupakoista. Sakeita savuja ja "turhat huolet" sikseen.. Chieftain´s Highland Mixturea Peterson Donegal 408 Rockyssa poltellen ja tähän "viisauksia" kirjoitellen.
Käyttäjän avatar
Nikke Heinjoki

Palaa alueelle Piipun tekeminen