Vanhan piipun kunnostus

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Re: Vanhan piipun kunnostus

ViestiKirjoittaja Bf109 » Pe Helmi 01, 2008 10:12 pm

MiTo kirjoitti:Ei taida kuitenkaan tykätä jos piippu kuumenee liikaa

Muuten en ota kantaa soveltuvuuteen, mutta ei autovahat yleensä kuumaa pelkää. Aina oon vahannut moottoripyörän äänentaimentajan, ja se kuumenee niin paljon että kenkä sulaa jos osuu ajossa... Vaha pysyy ihan hyvin paikallaan kiiltämässä ja helpottamassa pesua. Myös tolla simonizilla oon joskus vetässy Suzukin putken, ei mitään ihmeellistä, ei edes erityisen voimakasta hajua vahauksen jälkeisen ajon jälkeen.

En kyllä silti usko minäkään että on paras vaha piippuhommiin :)
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

ViestiKirjoittaja Armando Bugari » Pe Helmi 01, 2008 10:54 pm

Itse ostin ko. tarkoitukseen eräästä tunnetusta alan liikkeestä (jota tuskin tässä tarvitsee kovasti mainostaa) pienen napillisen vahaa; hinta kai noin 2-3 euroa.
- Toimii myös puupuhallinmusiikki-instrumenttien korkkivahana ja ränsistyneiden shakkinappuloiden pelihenkien herättämiseen.
Käyttäjän avatar
Armando Bugari

ViestiKirjoittaja kopsis » To Syys 04, 2008 9:21 am

Jari T kirjoitti: Kysyäkin toki saa

Tyhmä kysyy seuraavaa: olen ilmeisesti onnistunut kaikesta huolimatta saattamaan yhden piippuni suohautaa muistuttavaan tilaan - auttaako tuo suola/viina tuohon(kin) ongelmaan? Lisäksi piippuun ei ole kerennyt juuri kakkua kertymään, pitääkö tuon käsittelyn jälkeen poltella muutama 1/3 kopallinen tjsp, vähän kuin sisään polttelisi?
kopsis

ViestiKirjoittaja Jari T » La Syys 06, 2008 4:36 pm

kopsis kirjoitti:
Jari T kirjoitti: Kysyäkin toki saa

Tyhmä kysyy seuraavaa: olen ilmeisesti onnistunut kaikesta huolimatta saattamaan yhden piippuni suohautaa muistuttavaan tilaan - auttaako tuo suola/viina tuohon(kin) ongelmaan? Lisäksi piippuun ei ole kerennyt juuri kakkua kertymään, pitääkö tuon käsittelyn jälkeen poltella muutama 1/3 kopallinen tjsp, vähän kuin sisään polttelisi?

Moro K.,

Jos piippuun ei ole edes kakkua ehtinyt syntymään, niin en kyllä suolan ja viinan tielle lähtisi. Se sopii pikemminkin vanhojen pikeentyneiden piippujen raikastamiseen. S/V-menetelmässähän ei karstan poistaminen ole pakollista, joten vajaiden pesällisten poltto sen jälkeen ei ole tarpeellista.

Puhdista piippu kunnolla esim. kossulla, rasssien ja pumpulipuikkojen avulla. Pahat maut johtuvat omien kokemuksieni mukaan useammin istukkaan, savukanavaan tai imukkeeseen jääneestä mönjästa -- ei niinkään likaisesta pesästä. Kuivaa lopuksi rasseilla tai talouspaperilla, äläkä missään nimessä jätä ainakaan mitään konjakkeja pesään lillumaan. Anna piipun kuivua ilmavassa paikassa useampi päivä - mielellään viikko. Kuiva piippu polttaa kosteaa raikkaammin.

Jatkossa yritä polttaa pesä loppuun asti. Hiukan kuivempi tupakka tai sitten juuri nuo puolipesälliset voivat auttaa siinä hommassa. Luonnollisesti, mitä enemmän polttamassasi tupakassa on ylimääräisiä humektantteja & marmelaadeja, sitä helpommin piippuun kerääntyy myös kaikkea kuonaa.

TTA
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja kopsis » Ma Syys 08, 2008 8:58 am

Jari T kirjoitti: Anna piipun kuivua ilmavassa paikassa useampi päivä - mielellään viikko. Kuiva piippu polttaa kosteaa raikkaammin.

Jatkossa yritä polttaa pesä loppuun asti. Hiukan kuivempi tupakka tai sitten juuri nuo puolipesälliset voivat auttaa siinä hommassa. Luonnollisesti, mitä enemmän polttamassasi tupakassa on ylimääräisiä humektantteja & marmelaadeja, sitä helpommin piippuun kerääntyy myös kaikkea kuonaa.

Noh, nyt kun asia kädestä pitäen opetetaan, niin hölmökin tajuaa...mullahan noi piiput on sellaisessa boksissa, ettei siellä kyllä ilma kierrä pätkääkään - vaikka ne piiputtelun jälkeen aina putsaankin, niin eipä ne kyllä "toivu" parissa tunnissa ja sitten joutuvat umpinaiseen tilaan :oops:

Toinen asia, mihin alan nyt kiinnittämään erityistä huomiota, on tupakan kuivuus! Petersonithan tuppaavat olemaan melko kosteita, eikä tunti taida vielä riittää - mulla vaan tuo piiputtelu on niin satunnaista ja fiilispohjaista, ettei sitä latinkia tule kuivateltua tarpeeksi kauaa...ja yleensä menen vasta iltamyöhällä parvekkeelle, täyttä kopallistakin polttelee helposti sen tunnin...

Täytyy hakea pieni pullo kosanderia ja putsata piippu (tai oikeastaan piiput) sillä, sen jälkeen viikko ilmavassa paikassa kuivumassa ja sitten kokeillaan puolipesällinen KUIVAA tupakkaa :piippu:

ISO kiitos Jarille, taas kerran :wink:
kopsis

ViestiKirjoittaja Jari T » Ma Syys 08, 2008 12:30 pm

kopsis kirjoitti:
Jari T kirjoitti: Anna piipun kuivua ilmavassa paikassa useampi päivä - mielellään viikko. Kuiva piippu polttaa kosteaa raikkaammin.

Noh, nyt kun asia kädestä pitäen opetetaan, niin hölmökin tajuaa...mullahan noi piiput on sellaisessa boksissa, ettei siellä kyllä ilma kierrä pätkääkään - vaikka ne piiputtelun jälkeen aina putsaankin, niin eipä ne kyllä "toivu" parissa tunnissa ja sitten joutuvat umpinaiseen tilaan :oops:

Toinen asia, mihin alan nyt kiinnittämään erityistä huomiota, on tupakan kuivuus! Petersonithan tuppaavat olemaan melko kosteita, eikä tunti taida vielä riittää - mulla vaan tuo piiputtelu on niin satunnaista ja fiilispohjaista, ettei sitä latinkia tule kuivateltua tarpeeksi kauaa...ja yleensä menen vasta iltamyöhällä parvekkeelle, täyttä kopallistakin polttelee helposti sen tunnin...

Täytyy hakea pieni pullo kosanderia ja putsata piippu (tai oikeastaan piiput) sillä, sen jälkeen viikko ilmavassa paikassa kuivumassa ja sitten kokeillaan puolipesällinen KUIVAA tupakkaa :piippu:

ISO kiitos Jarille, taas kerran :wink:

Kiitos kiitoksista!

Vielä oma kikkani kostean tupakan pikakuivaukseen: Levittelen tupakat paperille, työpöydän pöytälamppu palamaan, sitten väännän lampun kuupan muutaman sentin päähän tupakasta. Tietokoneen munakello (Minuteur) tikittämään 7-12 min aikaa. Tarkistan kosteuden hypistelemällä ja annan vielä pari minuuttia jäähtyä ja rauhoittua.

Toki mukä tahansa muukin säteilylämpö käy...

Käsittääkseni jotkut käyttävät myös lyhyitä, muutaman sekunnin mikroaaltotäräyksiä. Itse en ole tuota kokeillut.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja kopsis » Ma Syys 08, 2008 12:43 pm

Jari T kirjoitti:Käsittääkseni jotkut käyttävät myös lyhyitä, muutaman sekunnin mikroaaltotäräyksiä. Itse en ole tuota kokeillut.

No ei nyt ihan heti tulis mieleen laittaa tupakkaa mikroon...ja en kyllä lähde edes kokeilemaan, vaimo pitää mua jo muutenkin kahelina tän piippu"hössötyksen" kanssa... :lol:

Mutta toi lampun käyttö ei kuulosta lainkaan pöllömmältä, täytyykin kokeilla heti kun sattuu sopiva tilaisuus!
kopsis

ViestiKirjoittaja Rolf » Ma Syys 08, 2008 1:00 pm

kopsis kirjoitti:
Jari T kirjoitti:Käsittääkseni jotkut käyttävät myös lyhyitä, muutaman sekunnin mikroaaltotäräyksiä. Itse en ole tuota kokeillut.

No ei nyt ihan heti tulis mieleen laittaa tupakkaa mikroon...ja en kyllä lähde edes kokeilemaan, vaimo pitää mua jo muutenkin kahelina tän piippu"hössötyksen" kanssa... :lol:

Mutta toi lampun käyttö ei kuulosta lainkaan pöllömmältä, täytyykin kokeilla heti kun sattuu sopiva tilaisuus!

Itte poltan sätkiä ja kuivatan kessut ennen käärimistä ei niitä suoraan nassakasta päin voi polttaa liian kosteuden vuoksi, pussukallinen kessua (30-40g) talouspaperien väliin ja mikroon 20-35 sekunniksi niin että kessut lämpenee levitys kuivumaan pariksi minuutiksi sanomalehdelle sitt kun tuntuu sopiville kessut tiiviiseen purnukkaan, joskus menee liian kuiviksikin.
Saman voi tehdä vaikka jollakin lämpimällä tasolla jonne kessut levittää paperille kuivumaan mutta tuo mikro on nopein keino.
Niin ja mikron ovi kannattaa jättää auki ja tuulettaa ettei tupakka alkaa haista mikrossa.
Rolf

ViestiKirjoittaja Bf109 » Pe Syys 19, 2008 6:15 pm

Löysin kirpputorilta Savinellin Roma 305:n. Pesässä on poltettu kenties pesällinen tai pari, kunnon karstaa ei ole. Koppa on melkein uuden näköinen, ainoa moite on varren sivussa jo tehtaalta peräisin oleva huonompi kohta jossa rustikointi/hiekkapuhallus on mennyt 5mm halkaisijaltaan olevan ympyrän alalta aavistuksen verran syvemmäksi kuin ympäristö. Imuke oli suorastaan surullisen näköinen vihreäksi hapettuneena :( Sitä on joku vissiin yrittänyt killotellakin, imukkeen R-logossa ei ole enään kultaa jäljellä ja pientä hiontajälkeä päällä näkyy. Menee vesihiomapaperien ja vahan ostamiseksi, sain ekstra-hienolla venttiilien hiontatahnalla ja dremelin huopalaikalla vihreät pois mutta lopputulos ei ole niin kiiltävä kuin pitäisi.

Tähän vissiin saisi uudenkin osan mutta mieluummin harjoittelee tuon orkkiksen kunnostusta :)
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Ti Syys 30, 2008 8:26 pm

Poro- kirjoitti:
Jari T kirjoitti:? Saako udella minkä merkkinen piipu on kyseessä?

Ardea lukee kyljessä.

Ostitko mahdollisesti eräältä Jyskäläiseltä keräilijältä? Itse ostin Ardea-merkkisen piipun häneltä ja siitä tuli lemppari koti-piippuni.
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

ViestiKirjoittaja vpv » Su Loka 05, 2008 12:06 pm

Olen saanut käsiini muutaman tosi murjotun näköisen piipun. Osassa kopan reuna on sen näköinen kuin ois rotat sitä jyrsineet. Yhden piipun jo korjasin, hioin kopan reunan ja vahasin & kiillotin. Tässä korjaamassani piipussa koppa oli vahattu ja onnistuin saamaan varsin kelvollista jälkeä (siis saman sävyisen korjatusta kohdasta)vaikka itse sanonkin :wink: Toisissa korjausta vaativissa piipuissa taas on lakkapinta, näiden korjaamisesta ei ole kokemusta enkä tohdi aloittaa ennenkuin kuulen jonkun muun kokemuksia lakkapintaisen kopan korjaamisesta. Tietääkö kukaan mitä lakkaa piipuissa käytetään ja saako ko lakkaa ostettua kooraudasta ? Unicalla sais kiiltävän pinnan mutta ei taida kestää kuumuutta. Tietysti yksi vaihtoehto ois koko kopan hiominen ja vahaaminen mutta haluaisin säilyttää alkuperäisyyden sekä tekstit, merkit, logot ym. Onko kokemuksia ?

Kyllä tästä vielä savut lähtee ? :piippu:
vpv

ViestiKirjoittaja daniel » Su Loka 05, 2008 7:24 pm

vpv kirjoitti:Olen saanut käsiini muutaman tosi murjotun näköisen piipun. Osassa kopan reuna on sen näköinen kuin ois rotat sitä jyrsineet. Yhden piipun jo korjasin, hioin kopan reunan ja vahasin & kiillotin. Tässä korjaamassani piipussa koppa oli vahattu ja onnistuin saamaan varsin kelvollista jälkeä (siis saman sävyisen korjatusta kohdasta)vaikka itse sanonkin :wink: Toisissa korjausta vaativissa piipuissa taas on lakkapinta, näiden korjaamisesta ei ole kokemusta enkä tohdi aloittaa ennenkuin kuulen jonkun muun kokemuksia lakkapintaisen kopan korjaamisesta. Tietääkö kukaan mitä lakkaa piipuissa käytetään ja saako ko lakkaa ostettua kooraudasta ? Unicalla sais kiiltävän pinnan mutta ei taida kestää kuumuutta. Tietysti yksi vaihtoehto ois koko kopan hiominen ja vahaaminen mutta haluaisin säilyttää alkuperäisyyden sekä tekstit, merkit, logot ym. Onko kokemuksia ?

Kyllä tästä vielä savut lähtee ? :piippu:

on kyllä ehdotus.
kato noita kokonaan rustikoituja piippuja, miten niissä on ne leimat näkyvissä?
siihen on jätetty tasainen kohta leimalle.
tätä voisi soveltaa niin että jätät vastaavasti sopivalle alueelle leiman ympärille lakkaa, ja hiot piipun muuten.
näin leimat jää koskemattomiksi, eikä lakka niin kaukana pesästä varmasti haittaa.
plus, väriero voi tehdä piipusta kiinnostavamman.
niin voisi näyttää kivalta jos jättää lakasta muodostuvan "renkaan" joka ikäänkuin yhdistyy
niihin leimojen lakka alueisiin.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja vpv » Ti Loka 14, 2008 6:53 pm

Olisin mielellään lukenut Jari T:n tai Männis-Kososen ym. piippugurujen kokemuksia piipun (kopan) pinnana restauroinnista. Itsellä kun on kokemusta vain n. kymmenen piipun pinnan korjauksesta. Varsin vähäistä keskustelu tällä foorumilla tästä aiheesta ? Savuja...
vpv

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ti Loka 14, 2008 11:19 pm

vpv kirjoitti:Olisin mielellään lukenut Jari T:n tai Männis-Kososen ym. piippugurujen kokemuksia piipun (kopan) pinnana restauroinnista. Itsellä kun on kokemusta vain n. kymmenen piipun pinnan korjauksesta. Varsin vähäistä keskustelu tällä foorumilla tästä aiheesta ? Savuja...

Stoi vpv! En tota gurun viittaa suostu pukemaan kuin ehkä siinä mielessä, että olen aika guru pilaamaan piippuja. Jarin vastausta odotellessa voin tässä kyllä vetää lämppärinä lyhyen setin.

Vahaus sulta jo sujuukin. Lakkapintaisten snagojen takia ei pitäisi oikeastaan vaivata itseään, mutta jos haluat välttämättä lakata niitä, kai mikä tahansa suht vähämyrkkyinen lakka kestää sen n. 50 astetta, mihin koppa poltettaessa lämpenee. Irtoaa se Bjarnenkin käyttämä lakka jos kuumana polttaa.

Jos noille lakkahirvityksille jotain haluaa tehdä, suosittelisin kyllä hiomista ja uutta petsiä tai sitten rustikointia ja idem. Åbergilla oli jotain ideoita petsien suhteen, mutta spriiliukoisia kai ne yleensä on. Jos et ole vielä tutustunut Dan Pipen harrastesivuihin niin nyt on aika: Dan Pipe information for hobby pipemakers.

Pilalle kopistettuja reunuksia oon stailannut samalla periaatteella kuin kerroit, hionta tasaiseksi ja vahaus. Tietenkään tällä tavalla ehostettua piippua ei saa myydä eteenpäin, vaan se on hävitettävä polttamalla, kuten Suomen lippu.

Tästä tulee mieleen tapaus viime kesältä. Viehättävä nainen tuli avautumaan isävainajansa piipunpoltosta (teille ei varmaan koskaan käy näin). Yleisestä mielenkiinnosta kyselin, mitä piipunpolttaja Pohjanmaan pikkukaupungissa poltteli. No, kioskin piipputupakat oli kuulemma aivan väärin leikattuja. Tässä vaiheessa höristin jo korviani, mutta jatko vei kiinnostuksen poikasenkin: "Niinpä isä poltti aina Aromaa". Pahemmaksi vaan meni. Piiputkin oli kuulemma ihan väärän kokoisia. Niistä isällä oli tapana sahata kopasta yläosa veks! En jäänyt kyselemään, missä piippukokoelma nykyään on.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Ke Loka 15, 2008 11:11 am

Kovin oli mielenkiintoisen näköiset sivut !!!
Täytyy käydä tutkimassa vielä tarkemmin paremmalla ajalla , kun itsekkin olen alkanut kerran noita piippuja väsätä .
Kyllä minun mielestä noita vesiliukoisiakin petsejä oli käytössä ainakin ,kun minä aikoinani pintakäsittelyä opiskelin ja kuluneita petsejä korjatiin muistaakseni "happopetsillä"
Siitä ei ole vielä tietoa kuinka ne piipun kanssa käyttäytyy ,JOTEN ÄLKÄÄ NYT IHMEESSÄ TEHKÖ OMILLE PIIPUILLENNE NÄILLÄ OHJEILLA MITÄÄN ,mut sekin selvinnee ainakin lähiaikoina noiden omien tekeleiden kanssa !
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Piipun tekeminen