Vanhan piipun kunnostus

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Re: Vanhan piipun kunnostus

ViestiKirjoittaja vpv » To Loka 16, 2008 10:09 pm

Kiits Männis-Kososelle linkistä. Äkkiseltään vaikutti mielenkiintoiselta, täytyy alkaa tavata lontoota (on tää hyvä harrastus, englannin taitokin pysyy vetreänä). Syy miksi haen tähän piipun lakkaus asiaan vastausta on se että, teenkö lakatun "arvopiipun" arvottomaksi jos hion siitä lakan pois ja vahaan sen ? Henk.koht. tykkään enemmän vahatusta pinnasta kuin lakatusta mutta voiko sen tehdä 50 v. vanhalle lakkapintaiselle piipulle ? Kuitenkin jossain vaiheessa osa tulee laitettua myyntiin.

Savuja...
vpv

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Pe Loka 17, 2008 4:44 pm

Moro !
Minä en ainakaan lähtisi kauheasti vanhaa arvo piippua/mitään muutakaan vanhaa arvo esinettä modailemaan varsinkaan ,jos se menee myyntiin .
Tekisin siihen vain tarpeelliset hoito toimenpiteet ja jättäisin piipun lopun kunnostuksen seuraavalle omistajalle.
Itse ainakin ostaisin mieluummin sellaisen piipun johon ei ole kajottu!!!
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja vpv » Pe Loka 17, 2008 11:01 pm

Olen samaa mieltä Jaan Koppelin kanssa, siksi olen tässä kysellytkin aiheesta. Kuitenkin piippu on käyttöesine ja ensisijaisesti kunnostan piiput itselle käyttöön sekä keräilen ja myyn niitä eteenpäin joskus tulevaisuudessa (jos raaskin luopua).
vpv

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Pe Loka 17, 2008 11:23 pm

Moro !!!
Onko Jarilla ym muilla kokeneimilla piipun kunnostajilaa kokemusta dremmelistä/minidrillistä ym muista kopioista ?
itse olen käyttänyt niitä esim stemin korjaamiseen hampaanjäljistä !!!
KIirrokset on kyl aika kovat , joten stemi menee helposti mataksi .
auttaako toi hiomatahna siihen kiillon takaisin saamiseen ???
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja vpv » Su Loka 19, 2008 8:00 pm

Ei auta hiomatahna kiillon takaisin saamiseen. Hiomatahna hioo vrt hiekkapaperi. Katso Jari T:n ohjeet stemmin kunnostukseen tämän topicin alusta, niillä ohjeilla olen saanut kelpo jälkeä aikaiseksi. Olen kokeillut dremeliä mutta käsipelillä saa parempaa jälkeä. Ei muutako hinkkaamaan...
vpv

ViestiKirjoittaja daniel » Ke Loka 29, 2008 11:29 am

en nyt huomannut oliko löystyneen stemin varren suuhisen "korjaukseen" muuta ohjetta kuin
suuren piippukirjan tyyliin lämmitys ja kovaa pintaa vasten painaminen.
tuolla tekniikalla varren pää levenee, littaantuu leviten,
ja itse olen leivityksen jälkeen joutunut muutaman kerran avaamaan savukanavan uudestaan
löysin sattumalta tälläisen vehkeen jota mainostetaan nimellä Tenon Expander,
Kuva
tuotteen selosteessa käsketään heittämään vanhat jääpiikit sun muut pois.

tästä voimme päätellä,
ota jääpiikki, ja survo se pehmeäksi lämmiteltyyn varteen, dippaa veteen.
varsi leviää tasaisemmin kuin piippukirjan tyylillä, venyttäen myös savukanavaa.
ei varmasti kyl toimi filsu varsilla noin iisisti.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja Jari T » Ke Loka 29, 2008 1:18 pm

daniel kirjoitti:
...

tästä voimme päätellä,
ota jääpiikki, ja survo se pehmeäksi lämmiteltyyn varteen, dippaa veteen.
varsi leviää tasaisemmin kuin piippukirjan tyylillä, venyttäen myös savukanavaa.
ei varmasti kyl toimi filsu varsilla noin iisisti.

Hyvä idea. Vaikuttaa aivan kurantilta menetelmältä. Pitää kokeilla tuota joskus.

Tekniikka, jossa lämmitettyä karaa painetaan vapaalla kädellä esim. pöytää vasten onkin aina kuulostanut musta hiukan epäilyttävältä. Veikkaisin, että tuloksena on usein kartiomaisia ja/tai vinoja karoja. Lisäksi savukanava saattaa tosiaan ahtautua.

Yhden akryylisen stemin karan olen lihottanut kirkkaalla kynsilakalla. Erittäin ohut kerros lakkaa karaan - annoin kunnolla kuivua ja hiomista ei edes tarvittu.

Sanoisin kuitenkin, että ennenkuin ryhtyy em. drastisempiin toimenpiteisiin kannattaa ehdottomasti kokeilla mehiläisvahatekniikkaa. Levitä ohuesti mehiläisvahaa karaan ja polta piippua. Toimii merkillisen maagisesti sekä löysään että tiukkaan liitokseen. Jo pelkkä piipun polttaminenkin saattaa tasata puun elämisen aiheuttamaa klappia. Jos siis imuke pysyy yhtään piipun varressa, suosittelen muutaman pesän polttamista siinä, ennenkuin ottaa työkalut esille.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » La Marras 29, 2008 1:44 pm

Moro !
Toi hammastahnahan toimi yllättävän hyvin tohon stemin kiiloitukseen .
Empä olisi uskonut ellen olisi kokeillut.....
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja vpv » Ma Joulu 29, 2008 12:35 am

Moro, korjailin vanhaa haljennutta piippua jonka ostin joku aika sitten halvalla. Shankki oli haljennut n. 2 cm matkalta stemmi oli tietenkin löystynyt. Piippu on Butz-Choquin ja malli mexico 1650. Piippu oli siis käyttökelvoton ja halkeilmaa oli yritetty korjata teipillä ja sisäpuolelta jollain kitillä, ei ollu hyvä... No päättelin että kun sillä ei voi poltella enkä halunnut siitä pelkkää koristetta niin tehdään jotain. Leikkasin shankkiin helalle n. 1,5mm huulloksen. Helan tein putkiliitoksissa käytettävästä 12mm helmestä. Hioin/viilasin helmen pyöreän päällysosan suoraksi ja kiillotin sekä vahasin sen. Sitä ennen hela piti muotoilla koska shankki on ko piipussa ovaali. Stemmi ja varsinkin bitti oli karseassa kunnossa ja karassa oli sitä kittiä. Karaan laitoin kynsilakan sijasta kirkasta superliimaa jonka hioin sitten shankkiin sopivaksi. Muutenkin stemmi sai normaalin puhdistus/kiillotus käsittelyn. Piipun puhdistin, hioin kevyesti, vahasin ja sitten kiillotin. No tuommonen siitä sitten tuli

http://picasaweb.google.fi/veepvee/Butz ... directlink

Enpä tiiä lisääkö touhuiluni piipun arvoa (tuskinpa) mutta nyt sillä voi ainakin poltella. Että tämmöstä puuhastelua...
En varmaankaan osannut liittää kuva-albumia oikein mutta eiköhän kuvien tuijottelu onnistu kun kopioi tuon osoitteen osoiteriville. Täytyy itsekin kokeilla. Eipä tullu otettua kaikista työvaiheista kuvia mutt ehkä seuraavalla kertaa sitten.

Onko muuten hela oikea sana tuolle messinki rinkulalle ?
vpv

ViestiKirjoittaja vpv » Ma Joulu 29, 2008 12:37 am

No kappas, linkkihän pelittää !
vpv

ViestiKirjoittaja Jari T » Ma Joulu 29, 2008 3:22 am

vpv kirjoitti:<snip>

No tuommonen siitä sitten tuli

http://picasaweb.google.fi/veepvee/Butz ... directlink

Enpä tiiä lisääkö touhuiluni piipun arvoa (tuskinpa) mutta nyt sillä voi ainakin poltella. Että tämmöstä puuhastelua...
En varmaankaan osannut liittää kuva-albumia oikein mutta eiköhän kuvien tuijottelu onnistu kun kopioi tuon osoitteen osoiteriville. Täytyy itsekin kokeilla. Eipä tullu otettua kaikista työvaiheista kuvia mutt ehkä seuraavalla kertaa sitten.

Onko muuten hela oikea sana tuolle messinki rinkulalle ?

Tosi hienoa työtä! Just noinhan ne tekee sen ammattilaisetkin. Paitsi käyttävät usein kyllä hopeaa. Mainiosti improvisoitu siis.

Millä pelillä muuten veistit sen huulloksen? Jälki näyttää tosi hyvältä.

Mulla on kans yks vanha kanadalainen BC 1650. Supermate-sarjasta. Tosi hyvä polttaja.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja vpv » Ma Joulu 29, 2008 10:44 am

No kiits ! Mittasin huulloksen leveyden työntömitalla ja piirsin sen piikkipäällä leikkaus viivan, se näkyykin eka kuvassa. Sitten piti olla tarkkana, tein uran shankin ympäri ohuella rautasahan terällä. Sitten vielä tarkempana, puukolla (terävällä) veistin shankin perästäpäin lastuja sahaamaani uraan asti.
Odottelen vielä niitä eka sauhuja piipusta, se sai SA käsittelyn ja on siis vielä kuivumassa. Ettei vaan halkea uudestaan...
vpv

ViestiKirjoittaja daniel » Ti Joulu 30, 2008 12:24 am

näyttää helvetin hyvältä!
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ti Joulu 30, 2008 9:13 am

Katselinkin, että puukolla tehdyltä se huullos näyttää. Todella ilo nähdä, että hyvän vanhan esineen käyttöikä piteni noin hienolla tavalla. Kerropa vielä, oliko sulle alusta asti selvää, että BIDY CLAGAIS ei voi olla muuta kuin kaikkien aikojen tunnetuin ranskalainen piippumerkki?
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Su Helmi 01, 2009 8:21 pm

Juuri päättyi kahden stemin uinti/kuivattelureissu. Kolme piippua kokivat tänään puhdistuksen kovemmalla kädellä. Yksi sai stemilleen hionnan ja kiillotuksen sekä kopelleen S/A-käsittelyn (joka muuten edelleen on käynnissä) ja kaksi muuta piippua pääsivät stemien puolelta kloriitti-kylpyyn sekä hionnan ja kiillotuksen alle. Toinen piipuista oli "hän" joka esiintyi Helsingissäkin ja jossa stemin väri oli ruskeahtava....sieltä se mustan kiilto löytyi alta kun sopivasti yllytti sitä tulemaan esiin. Muutaman tunnin Kloori kylpy ja vajaan tunnin hionta eri karkeuksilla vesihiomapaprua. Nyt kiiltelee. Viikon päästä joutuu varmaan saman kohtalon alle ne piiput mitä lähden lauantaina noutamaan. Niistä sitten enemmän tuonnempana.
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Piipun tekeminen