Itsetehty piippu?

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Itsetehty piippu?

ViestiKirjoittaja mto » Pe Maalis 30, 2007 1:45 pm

Eli voiko piipun tehdä itse? Onko siinä jotain erikoista mitä pitäisi huomioida?

Esim. kesällä jää kyllä monta maissintähkää ylimääräiseksi, voiko niistä tehdä piipun kotioloissa? :D
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Jari T » La Maalis 31, 2007 3:45 am

Toki sitä voi ja kannattaa kokeilla, vaikeutena voi olla vitsikkään, suuhun hyvin soveltuvan stemin rakentaminen. Pesän rakentamiseen suosittelisin koivun pahkaa tahi jotain kotimaista lämpö/painekäsiteltyä lehtipuuta. Sellaisilla itse aion kokeilla. Eksoottisimista puista joutuu tunnetusti 'puihin'.

Kommenttina maissipiipuihin halajan kertoa sen tylsän ykstyiskohdan, että Missourin pelloilla kasvaa spesiaalisti kehitetty maissikanta, jonka popkorn-tuotanto on toissijaista. Keskilännen Suippopäiset tiedemiehet ovat nimittäin jalostaneet kasvin, jossa maissin kara on normaalia muhkeampi ja samalla piippu(ja Jazztupakalle) tilavampi. Tosi juttu.

Jari T

edit: itse en tiedä juuri mitään sikareista. kannattaako kokeilla syksyllä vaahteranlehdistä niitä esmes. rullata? Vitsi vitsi . Ymmärrällä hyvällä veli ;-)
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja mto » La Maalis 31, 2007 7:55 am

vaahteranlehti vois antaa sellasta kivaa esanssia kyllä... :lol:

jos teen piipun niin suukappale tulee todennäkösesti jostain vanhasta maissarista tms..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Matvei » La Maalis 31, 2007 10:50 pm

Jos aikoo tehdä itse piipun, niin hyvä malli on ns. juvalainen letkuvarsi. Suukappaleen voi tehdä sarvesta kuumentamalla esim keittämällä lipeävedessä (Huom! lipeän suhteen oltava varovainen) sitä ja taivuttamalla haluttuun huotoon. Hyviä pesämateriaaleja ovat kotimaiset lehtipuiden juuriniskat esim. raidan juurivisa on melko hyvä. Siitä pitää vain keittää henki pois.
Matvei

ViestiKirjoittaja waltu » Ma Huhti 02, 2007 6:41 pm

Omena- tai kirsikkapuusta.

Koivupesä maistuu, empiiristen tutkimusten jälkeen, hevosenvirtsalta. Parimillisen karstankin läpi. Raitapahka voisi olla kyllä myös.. Mahlaiset puut tulee keittää ennen työstämistä, vähensi hiukan makua viemättä sitä kuitenkaan kokonaan.
"Ki kara saru mo ochiru"
Käyttäjän avatar
waltu

ViestiKirjoittaja jussijoel » To Huhti 05, 2007 10:00 pm

Harvassa taitavat olla ne materiaalit mistä aikojen saatossa ei olisi piippuja väsätty, mutta kait se kovapuinen koppa on yleensä todettu parhaaksi, ainakin suhteessa valmistuksen vaivaan/kustannuksiin. Vaahtera-, kirsikka- ja oliivipuu ovat käsittääkseni briaarin jälkeen suosituimmat. Ja perinteinen suomalainen piippumatskuhan on tosiaan pahka tai visakoivu.

JJ
jussijoel

ViestiKirjoittaja jussijoel » To Huhti 05, 2007 10:08 pm

Meinasipa unohtua, tässä artikkeli maissipiipun tekemisestä:

http://www.motherearthnews.com/Natural- ... -Pipe.aspx

JJ
jussijoel

ViestiKirjoittaja Vipinä » To Huhti 26, 2007 2:02 pm

Itse tein piipun armeijassa, ehkä hiukan jazz tupakka mielessä, mutta se homma ei saannu tuulta siipien alle koskaan. No tupa toverilta murensin ensimmäiseen piippu versioon marlporoa ja lepposelta savuttelulta sen tuntu. Ensimmäisene piippuun tein pesän ja varren männystä, pesästä tuli suotta liian suuri ja varsikin oli vähän nysä. Piipun jätin lohtajan erääseen varastoon pistorasian päälle. Toivottavasti sitä joku rohkea kokeilee.

Toiseen versioon tein pesäosan koivusta leathermanilla kovertamalla. Varsi tuli männystä (eka suora tikku mitä metsästä käteen jäi). pienellä ruuvimeisselillä tein reikää siihen ja hyrylään palattuani porasin pienellä poralla. Viimeistely jotain X00 hiekkapaperilla ja myöhemmin räntäsateessa imeytettu armeijan nahkasormikkaiden tummaa väriä pesän ympärille. Kakkos versiolla tuli poltettua intissä pesä tai kaksi päivässä ja Clan pakketti kesti monta kuukautta ja siitäkin heitin puolet pois.

Taisi olla viime viikkoa kun sillä viimeksi polttelin ja paloi paremmin kun sisään ajossa oleva Chacomin piippu. Mutta näin. Itselläkin savut maistui Jaskalle mutta rassilla kun hoonasin varren röörin puhtaaks ja muutenkin huolsin sitä niin alko pelaamaan. Sen verran meni varren sijoitus pieleen, että imu reikä ei tule aivan pesän pohjalle vaan pesän seinämään, mutta silti pesällinen palaa loppuun helposti. Että tällästä "low putjet" piiputtelua.
Olisin nokisutari jos haluaisin vetää itteni piippuun.
Käyttäjän avatar
Vipinä

ViestiKirjoittaja javu » Ma Huhti 30, 2007 3:42 pm

sikaritalo kirjoitti:Tiedoksi omia piippuja värkkääville:

Signoran hyllyssä on muutama sata irtovartta, joiden päähän taitava sorvaa kopan jos toisenkin. En muista varren hintaa, mutta uskon että harrastaja pääsee Arja Utrion kanssa asiasta yksimielisyyteen.

Kai L

Oi! Pitää varmaan tehdä Helsingin matka ja ottaa maissipiiput mukaan jos vaikka löytyisi niihin sopivat kunnolliset varret. Alkuperäiset kun ovat kovin kehnoja.
javu

ViestiKirjoittaja Massinen » Ke Loka 24, 2007 2:22 pm

Talon ostossivuille ilmestyi päivänä muutamana Brebbian tee-se-itse-piipun emmeet. Onko kukaan vääntänyt tällaisesta pölkystä omaa piippua? Millaset työkalut on suositeltavissa - riittääkö taltta ja puukko, ei kait sorvia tarte? Luulisin että viila ja läjä santapaperia ois myös tarpeen. Kertokaa nyt ihmeessä, jos olette tällasia väsänneet.
Varmaan joku tietää sivustoja joilla kerrotaan valmiista aihiosta hiottavan piipun ohjeita. Tuskin niitä sentään Helsingin kielellä tarjotaan.
Massinen

Piipun tekemisestä

ViestiKirjoittaja Armando Bugari » To Loka 25, 2007 4:25 pm

Massinen kirjoitti:Talon ostossivuille ilmestyi päivänä muutamana Brebbian tee-se-itse-piipun emmeet. Onko kukaan vääntänyt tällaisesta pölkystä omaa piippua? Millaset työkalut on suositeltavissa - riittääkö taltta ja puukko, ei kait sorvia tarte? Luulisin että viila ja läjä santapaperia ois myös tarpeen. Kertokaa nyt ihmeessä, jos olette tällasia väsänneet.
Varmaan joku tietää sivustoja joilla kerrotaan valmiista aihiosta hiottavan piipun ohjeita. Tuskin niitä sentään Helsingin kielellä tarjotaan.

Netissä tuntuu olevan aika paljonkin materiaalia aiheesta. Tuon sivun alaosassa pitkä tarina englanniksi:
http://www.amsmoke.com/Services/PipeKit.html
Käyttäjän avatar
Armando Bugari

ViestiKirjoittaja Sailor Andy » To Joulu 20, 2007 12:11 am

Terve! Tässä ois mun eka posti näillä sivuilla. Olipa mukavaa löytää tänne!

Itse olen ostanut valmiita aihioita, ja sitten tehnyt niistä piiput. Siinä on kyllä ihan tarpeeksi haastetta minulle. Tupakkareiän ja ilmakanavan poraaminen (ja erikoistyökalujen hankkiminen) on vähän liian vaativa operaatio minunlaiselle "olohuonepiipuntekijälle".

Sitten vain puukko ja viilat peliin, ja runsaasti aikaa... Mutta onhan se erittäin palkitsevaa polttaa "omin käsin" tehtyä piippua...

A
Käyttäjän avatar
Sailor Andy

Re: Itsetehty piippu?

ViestiKirjoittaja mto » Ma Huhti 14, 2008 2:02 pm

nostetaan vähän vanhempaa topikia ylös.. nyt kun tuli kenkää töistä ja markullakin on aihioita niin taitaa löytyä aikaa tehdä itse piippu.. mutta mutta mutta, raportoin asiasta kuvien kanssa sitten kun saan rojektia alkuun. tärkeimmät asiat ensiksi alta pois ;)
Nuoresta alkoholistista, vanhaksi alkoholistiksi..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ma Huhti 14, 2008 10:32 pm

mto kirjoitti:nostetaan vähän vanhempaa topikia ylös.. nyt kun tuli kenkää töistä ja markullakin on aihioita niin taitaa löytyä aikaa tehdä itse piippu.. mutta mutta mutta, raportoin asiasta kuvien kanssa sitten kun saan rojektia alkuun. tärkeimmät asiat ensiksi alta pois ;)

Olivat sitten just niin pikkumaisia kuin arvelin! Pääsit sentään lehteen kuitenkin. Tsemppiä mto ja tarjoan bisset ensi kerralla, laita kuvia projektista myös.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja ponzo » Ke Touko 07, 2008 8:28 pm

Ite tein tänään pakon edessä piipun omenasta :D
ponzo

Seuraava

Palaa alueelle Piipun tekeminen