Löysä imuke

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Löysä imuke

ViestiKirjoittaja Poro- » Su Marras 11, 2007 4:55 pm

Petersonini imuke on hankinnasta lähtien ollut hieman löysä, olisikohan täällä hyviä kikkoja kuinka kiristää löystynyt imuke?
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja waltu » Ti Marras 13, 2007 11:49 am

Bakeliitti-imukkeen olen onnistunut kiristämään seuraavan kaavan mukaan:

-lämmitä imuketta varovasti, jossain (olisko ollu Suuressa Piippukirjassa) neuvottiin lämmittämään lieden levyn päällä. Itse tein juuri näin.

-kun imuke tai siis sen kara on lämmennyt hiukan, paina se kohtisuoraan esim. pöytälevyä vasten, suhteellisen lujaa. Kara tyssääntyy hiukan paksummaksi, jos tuli liikaa, hio hienolla hiomapaperilla pois.

Akryyli-imukkeesta ei ole kokemuksia, mutta kestomuovina senkin tulisi kestää moinen lämpömuovaus. Muovauslämpötila akryylillä on n.150 - 170 astetta.
"Ki kara saru mo ochiru"
Käyttäjän avatar
waltu

ViestiKirjoittaja Sailor Andy » To Joulu 20, 2007 12:13 am

Oletko kokeillut kirkasta kynsilakkaa. Eli sivele sitä varteen ja anna kuivua. Älä laita liikaa, vaa kokeile kunnes siinä on tarpeeksi...

A
Käyttäjän avatar
Sailor Andy

Re:

ViestiKirjoittaja daniel » Ti Syys 16, 2008 1:17 pm

Sailor Andy kirjoitti:Oletko kokeillut kirkasta kynsilakkaa. Eli sivele sitä varteen ja anna kuivua. Älä laita liikaa, vaa kokeile kunnes siinä on tarpeeksi...

A

tottakai kynsilakkaa!
pitää kokeilla.
oma naru ja liima kokeiluni prakasi tänään, selostin sitä johonkin toiseen topikkiin.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

Re:

ViestiKirjoittaja Jari T » Ke Syys 17, 2008 2:10 am

Sailor Andy kirjoitti:Oletko kokeillut kirkasta kynsilakkaa. Eli sivele sitä varteen ja anna kuivua. Älä laita liikaa, vaa kokeile kunnes siinä on tarpeeksi...

A

Aattelin ensin et nyt kertoi Sailori hyvän neuvon. Sitten tajusin, et olis pitänyt vähän harkita. Onko kellään ehdotuksia siihen, että mitä pitäisi tehdä kun kusettaa tosi lujasti? Onhan se tosi kiiltävä, kova ja komea mutta kun pitäis... taisin laittaa vissiin liikaa lakkaa. Saamari!
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

Re: Löysä imuke

ViestiKirjoittaja noutti » Ke Syys 17, 2008 2:23 pm

ota pumpulipuikko ja kasta sen päähän kynsilakan poistoainetta ja sivele varovasti sitä siihen. tämän jälkeen huuhtele runsaalla vedellä. oman järjenjuoksuni mukaan pitäisi korjaantua noin :D
http://tupakkatarha.blogspot.com Tupakinkasvatusbloginipistecom.
Käyttäjän avatar
noutti

ViestiKirjoittaja Sailor Andy » Ke Syys 17, 2008 7:28 pm

Hahaa, tästähän tuli oikein hauska threadi, vaikkei ollut tarkoitus...
Jos ei kynsilakkamenetelmää halua kokeilla, niin ainahan sen löysän "imukkeen" voi laittaa jonkun toisen suuhun, yleensä sekin auttaa!

A
Käyttäjän avatar
Sailor Andy

ViestiKirjoittaja MacHaggis » Pe Syys 19, 2008 4:27 pm

Niin, vanhetessahan ne imukkeet toisinaan löystyy. Toiset sitten sivelee kynsilakalla, toiset tyytyvät kohtaloonsa löysällä vedellen......

Viikonloppuja.
Westnyland!
Käyttäjän avatar
MacHaggis

Re:

ViestiKirjoittaja daniel » Ke Joulu 17, 2008 1:23 pm

luin ettei karaa täydy hioa jos se leventyy liikaa, lämmittää sen vain uudestaan jolloin materiaalin pitäisi palautua alkuperäiseen muotoonsa.

tätä väitettä mielestäni tukee tarinat käyrien stemien suoristumisesta auringon lämmön vaikutuksesta.
riippuu varmasti materiaalista.

toinen homma minkä olen itse huomannut, joutuessani eräitä kertoja yhtä pirulaista "kiristelemään":

kara löystyy helposti taas ajan myötä jos sen levein kohta on itse karan pää,
lämmitettynä pöytää vasten painettaessa ainakin kyseisessä piipussa on leventynyt eniten karan pää.
tietenkin tämä aiheuttaa reunan muodostumista karaan, ja reuna kuluu varmasti helpoiten pois,
kuten kivistä rosot meressä pyöriessä.
siispä käytä lämpölähdettä jolla saat lämmön kohdistettua, esim torchia, älä lämmitä karan päätä ollenkaan,
keskitä lämpö karan keskivaiheille, ja paina sitten pöytää vasten, näin kara pullistuu keskivaiheiltaan
poistaen mahdollisuudet ns. teräviin reunoihin jotka kuluvat pois.

kehtaisin sanoa että tämän pitäs toimia näin paljon paremmin.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja vpv » La Tammi 03, 2009 11:41 pm

Asia on just niinkuin daniel kirjoitti eli eboniitti palautuu jossainmäärin alkuperäiseen muotoonsa kun sitä lämmittää. Huomasin tämän asian kun olin hionut purtua stemmiä ja kun olin saanut sen siläksi ja kiiltaväksi lämmitin sitä koska se oli löystynyt. Ne kohdat jotka olivat ennenhiontaa olleet kuopalla oli lämmittämisen jälkeen koholla, ei muuta kun homma alusta. Nykyään teen niin että stemmiä korjatessa/huoltaessa lämmitän sitä ennen hiontaa. Jos eboniittia on jyrsitty ja siitä on kulunut materiaalia pois ei homma tietenkään pelitä mutta jos hampaista on tullut vain painaumia lämmittäminen palauttaa alkuperäisen muodon. Akryylille lämmittäminen ei auta.
vpv

ViestiKirjoittaja tvuori » La Huhti 04, 2009 3:49 pm

Mitenkähän toimisi kuumassa vedessä liottaminen vulkaniittistemin pehmentämiseen? Onko kiehuva liian kuumaa vai jääkö liian kylmäksi? Mikäli lämpötila on sopiva voisi vesihaude toimia hyvin myös pienten puremajälkien oikomiseen.
Käyttäjän avatar
tvuori

ViestiKirjoittaja Bf109 » Ma Huhti 06, 2009 2:21 pm

100 C on hyvä lämpö mutta vesi on aineena huono tarkoitukseen! Vaikka kiilloittelusta sattuisi tykkäämaankin, niin imukkeen sisus jää hapettumisen jäljiltä mattapintaiseksi ja kerää siten tehokkaammin tervamämmiä ja muuta likaa. Lämmin ruokaöljy esim vesihauteella kuumennettuna on mielestäni parempi valinta.
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

ViestiKirjoittaja tvuori » Ma Huhti 06, 2009 6:06 pm

Ah, hyvä huomio! Tuo tosin tarkoittanee myös sitä että kloorikylvyn jäljiltä kanava on vähintään vastaavanlaisessa karheustilassa valmiina keräilemään seinämiinsä tulevien sauhujen sivutuotteita. Putsailu ei varsinaisesti ole mielipuuhaani, mutta puhdas piippu on kyllä ilo, eli olisi tosiaan varsin edullista saada savukanava pidettyä suht sileänä ja kiiltävänä. Mutta miten, mikäli joskus on pitänyt syväputsausta suorittaa? Rassissa ei taida juuri hiomavoimaa olla. Uskaltaisikohan sitä hieraista pienen nokareen ebonite polish -vahaa rassin kärkeen ja sillä vähän jynssätä? Vai auttaneeko mitään... Erikoista ettei ole ainakaan minun silmiini osunut juuri puhetta tästä asiasta, vaikka piippujen tiimoilta tuntuu pohdintaa riittävän mitä hienosyisimmistä ja pikkutarkoimmistakin ominaisuuksista.
Käyttäjän avatar
tvuori

ViestiKirjoittaja Jari T » Ma Huhti 06, 2009 6:39 pm

tvuori kirjoitti:Ah, hyvä huomio! Tuo tosin tarkoittanee myös sitä että kloorikylvyn jäljiltä kanava on vähintään vastaavanlaisessa karheustilassa valmiina keräilemään seinämiinsä tulevien sauhujen sivutuotteita. Putsailu ei varsinaisesti ole mielipuuhaani, mutta puhdas piippu on kyllä ilo, eli olisi tosiaan varsin edullista saada savukanava pidettyä suht sileänä ja kiiltävänä. Mutta miten, mikäli joskus on pitänyt syväputsausta suorittaa? Rassissa ei taida juuri hiomavoimaa olla. Uskaltaisikohan sitä hieraista pienen nokareen ebonite polish -vahaa rassin kärkeen ja sillä vähän jynssätä? Vai auttaneeko mitään... Erikoista ettei ole ainakaan minun silmiini osunut juuri puhetta tästä asiasta, vaikka piippujen tiimoilta tuntuu pohdintaa riittävän mitä hienosyisimmistä ja pikkutarkoimmistakin ominaisuuksista.

Ei tosiaan ole tuosta puhuttu. Itse olen kloorikylvetyken jälkeen rasssanut savukanavaa hiomatahnaan (Autosol) kastetulla rassilla muutaman minuutin. Sitten tietysti käyttänyt muutaman puhtaan rassin, jotta saa tahnan jäämät pois. Voihan tietysti varmuuden vuoksi vielä vaikka käyttää viinaan dipattua rassia.

Vaikea on toki arvailla kuinka sileäksi kanava tuolla käsittelyllä jää.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ma Huhti 06, 2009 9:32 pm

Jari T kirjoitti: Itse olen kloorikylvetyken jälkeen rasssanut savukanavaa hiomatahnaan (Autosol) kastetulla rassilla muutaman minuutin. Sitten tietysti käyttänyt muutaman puhtaan rassin, jotta saa tahnan jäämät pois.

Ajanhukkaa, sanon minä. Ei se varren sisäpuoli mitään hapettunut ole. Ihan sama karan kanssa - vaikka varsi olisi vihreäksi hapettunut, kara on yleensä kiiltävän musta eikä mene kloorikylvyssä miksikään. Ainakin jos vartta on säilytetty piipussa kiinni. Vaikuttaisi tuo hapettuminen rajoittuvan niihin pintoihin, joihin päivä paistaa (jotain tähän otsikkoonkin sopivaa sain sentään sanottua).

Tiirailin juuri kokeeksi läpi puolen tusinaa kloorattua vartta ja poraukset kiiltäviksi totesin.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

Seuraava

Palaa alueelle Piipun tekeminen