Mistä muodostuu sikarin maku?

Oliko hyvää? Suosittele täällä. Ei vai? Purnaa tähän.

Valvoja: Lasse

Mistä muodostuu sikarin maku?

ViestiKirjoittaja RyJ » To Loka 08, 2009 8:05 pm

Tervehdys vain!

Eli rupesi mietityttämään kun kokeneet polttajat maisteltuaan savun erottavat sikarista suklaata, kahvia, seetriä, vaniljaa ja monia muita makuja. Niin mistäköhän nuo maut ovat tulleet sikariin? Seetrin vielä ymmärtää mutta entäs kahvi?

Kaikkihan tietävät, ettei oikeita sikareita mausteta niinkuin markettisikareita. Mistä niihin kuitenkin tulee esimerkiksi kahvin maku, vaikka kasvi on täysin eri?

Tämä rupesi mietityttämään.
RyJ

Re: Mistä muodostuu sikarin maku?

ViestiKirjoittaja JayH » Pe Loka 09, 2009 10:21 am

Huomaan ettet ole hirveän paljon sikareita poltellut. Kenties.

Elikkä sikarithan eivät oikeasti maistu esim. kahville, vaan se maku (josta suurin osa varmaan on lisäksi hajua) eli aromi muistuttaa esimerkiksi kahvia tai sitten suklaata. Yleensä tämänkaltainen tunnistaminen vaatii pitkää tupruttelu historiaa ja lisäksi mun mielestä on jopa vähän arveluttavaa ja täysin riippuvainen polttajasta. Eli makuasioita.

Itse jaottelisin sikarit mieluummin vain esimerkiksi mieto, keskivahva, vahva. (mild, medium ja full)
Lisäksi tarpeen vaatiessa muutamia muita helposti ymmärrettäviä termejä. Pehmeä, nikotiinenn, helppo, vaihteleva tai jotain muuta.

Mutta jos haluat lukea tarkkoja ja hyvin lennokkaita arvostelu kurkkaa Option sikariarvosteluihin. Heillä termeinä voi olla vaikka nahkamaisuus, riistapaisti tai jotain muuta vastaavaa, jotka monesti menevät multa täysin ohi. Mutta hyvää viihdettä. :D

Pöllien maku taas käsittääkseni tulee filler (täyte) osasta eikä niinkään wrapperistä (kääreestä). Tästäkin on muistaakseni väännetty kättä eritahojen kanssa useasti. Mutta viisaammaat ottakoon tähän kantaa. :sigge:
Käyttäjän avatar
JayH

ViestiKirjoittaja JukkaN » Pe Loka 09, 2009 11:15 am

JayH kirjoitti:Pöllien maku taas käsittääkseni tulee filler (täyte) osasta eikä niinkään wrapperistä (kääreestä). Tästäkin on muistaakseni väännetty kättä eritahojen kanssa useasti.

Usein sanotaan, että jopa 60%:a sikarin mausta on nimenomaan käärinlehdestä :D
Ottamatta kantaa prosenttiosuuksiin, niin olen kyllä itse sitä mieltä, että tuo voi hyvinkin pitää paikkansa. Olen muutamilta sikarimerkeiltä kokeillut claro- ja maduro-versioita, joissa ei PITÄISI olla keskenään muuta eroa kuin wrapper, ja ero on ollut huomattava. Mutta nämähän ovat täysin subjektiivisia testejä, joissa vielä lähtökohtana on, että sikarit tosiaan ovat samankaltaisia keskenään, mistä ei tietty ole minkäänlaista varmuutta.
Käyttäjän avatar
JukkaN

ViestiKirjoittaja RyJ » La Loka 10, 2009 7:50 am

Tosiaan, en ole montaa polttanut. Ne vähäiset kerrat olivat kylläkin kuubalaisia, tupperdorissa säilytettyjä. Kunhan tässä hienossa harrastuksessa edetään niin jospa alkaisin tunnistamaan noita makuvivahteita.

Kiitos!
RyJ

ViestiKirjoittaja Lasse » La Loka 10, 2009 9:05 am

Mä olen kanssa aina koittanut järkeillä ettei wrapperilla voi olla niin suuri merkitys sikarin makuun, niin vähäinen osuus sillä on sikarin tupakan määrästä...mutta kuten Jukka tuossa ylempänä sanoi, saman sikarin maduro- ja claroversiot voivat poiketa toisistaan melkoisesti.
Käyttäjän avatar
Lasse
Moderaattori

ViestiKirjoittaja jpop » Su Loka 11, 2009 8:50 pm

Suosittelen tutustumaan aiempaan ketjuun aistimuksista - ja vaikkapa jatkamaan itse pohdiskeluja :) Mitä sikarin wrapperin vaikutukseen tulee, niin omat kokemukseni kyllä tukevat sitä käsitystä, että on sillä(kin) väliä. Muuttujia on tosin niin paljon, että on vaikea sanoa kuinka paljon...
jpop

ViestiKirjoittaja Bf109 » Su Loka 11, 2009 11:12 pm

Joskus tuli tehtyä testausta aiheesta kun ystävälläni oli monten vitosia joista muutamien wrapper oli osittain irti mutta sidoslehti kuitenkin ehjä, ja samasta satsista verrokiksi muutama kokonaan ehjä. Poistettiin kärsineistä yksilöistä lisää wrapperia sikarin jalkopäästä parin sentin matkalta ja sitten poltettin ehjää ja kuorittua sekaisin. Ei huomattu merkittävää eroa...Eli jos eroa oli niin ei ainakaan tuntunut toinen 60% köyhemmältä aromiensa suhteen. Mutta voihan se olla että madurossa tumman värin syntyminen vaatii pidempää fermentointia/muuta prosessointia itse tupakalle ja sitäkautta syntyy ihan kunnollisia ja isoja eroja.
Jos olisin Lee Van Cleef, tuo kauhea mies
Aamukahvi ois musta, niin maineenikin
Maissipiippua suutelisin
Savut muilla maksattaisin
Käyttäjän avatar
Bf109

Palaa alueelle Sikariarvostelut ja vastaavat