Dominikaaniset sikarit

Oliko hyvää? Suosittele täällä. Ei vai? Purnaa tähän.

Valvoja: Lasse

Dominikaaniset sikarit

ViestiKirjoittaja eemeli » Ke Joulu 09, 2009 3:55 pm

Myönnetään, että keskutelun avaajalla on nyt pahasti oma lehmä ojassa, mutta saattaapa aihe kiinnostaa ja hyödyttää jotakuta muutakin. Elikkä olen lähdössä vuodenvaihteessa pariksi viikoksi Dominikaaniseen ja yllättäen olisi tarkoitus kotiuttaa vähän paikallista sikaritarjontaa (100 kappaletta saa ilmeisesti tuotua tulleitta kun sujauttaa emännän kassiin puolet). Kysymys kuuluukin, mitkä ovat suosikkejanne/ostamisen arvoisia Dominikaanisista sikareista?

Itselläni ei ole kauheasti kokemusta paikallisista pölleistä mutta olettaisin että esim. näistä merkeistä saattaisi löytyä hyviä: Arturo Fuente, Ashton, Cuesta Rey, Macanudo, Davidoff ym. Onko porukalla suosikkikokoja/-sarjoja esim edellä mainituista merkeistä? Selvennyksenä vielä, että tuon mielummin vähän laadukkaampia sikareita muutaman laatikon kuin kuin täydet 100 kpl halpoja ei-niin-laadukkaita arkisikareita.
Käyttäjän avatar
eemeli

Re: Dominikaaniset sikarit

ViestiKirjoittaja JayH » Ke Joulu 09, 2009 9:44 pm

Macanudot ainakin hyviä. Fuentet vissiinkin aikansa parhaita tuolta. Ainakin hintansa puolesta.

Aiemmin tykkäsin dominikaanisia pöllejä oikeinkin paljon, mutta nyt on Kuuba vienyt kyllä aika pahasti... CAOt taitaa osa olla sieltä, mutta muuten jenkki pöllejä.
Käyttäjän avatar
JayH

ViestiKirjoittaja TexasPK » Pe Joulu 11, 2009 8:52 am

Itse en perusta Macanudoista, mutta Davidoffia arvostan kovasti. Tasalaatuisia ja todella laadukkaita siis. Myös testaamani Fuentet olivat mainioita.
Why stop now, just when I'm hating it?
- Marvin the Paranoid Android
Käyttäjän avatar
TexasPK

ViestiKirjoittaja eemeli » Pe Joulu 11, 2009 1:48 pm

TexasPK kirjoitti:Itse en perusta Macanudoista, mutta Davidoffia arvostan kovasti. Tasalaatuisia ja todella laadukkaita siis. Myös testaamani Fuentet olivat mainioita.

Davidoffeja tosiaan tunnutaan ainakin maailmalla arvostettavan, mutta melko vähän niistä on ollut puhetta tällä foorumilla. Olin itse ollut siinä käsityksessä että ne ovat kaalliin puoleisia "perussikareita", joissa saat maksaa lähinnä brändiarvosta. Mutta ilmeisesti niistä löytyy sitten jotain makuakin. Onko sinulla mielessä Davidoffeista tai Fuenteista joitain erityisen hyviä kokoja/sarjoja?
Käyttäjän avatar
eemeli

ViestiKirjoittaja TexasPK » Ti Joulu 15, 2009 9:10 pm

Olen erityisen tykästynyt Davidoffin 2000 petit coronaan. Myös robusto-kokoja olen kokeillut. En mielestäni ole maksanut pelkästä brändistä vaan myös mausta. Ei liian voimakasta, ei liian mietoa, ei tiukkaa vetoa - vaan juuri sopivaa. Juuri D2000 koukutti minut aikanaan koko sikariharrastukseen joten sikälikin suosin ko. merkkiä. Aina jos haluan polttaa "varman päälle" niin valinta on D.

Fuentelta testasin robustoa (Fuente Opus X Res. Chateau) ja pientä Hemingway Short Story pyramidea. Molemmat olivat bueno. Etenkin robusto, jonka hinta oli Sikaritalossa n. 35 eur. Ehkä sanoisin näin että molempia kannattaa maistaa, mutta mielestäni D tarjoaa Fuentea paremman hinta-laatu-suhteen. Ehkäpä dominikaaneissa pääset testaamaan tuotteita itse ennen ostopäätöstä!

Olen ollut tyytyväinen myös moneen dominikaanien bulkkitavaraan. Private Stock, Cibao, ja monet muut ovat olleet positiivisia kokemuksia. Macanudon maduroista olen kuullut kehuja vaikka se ei tosiaan omiin suosikkeihini merkkinä kuulukaan.
Why stop now, just when I'm hating it?
- Marvin the Paranoid Android
Käyttäjän avatar
TexasPK

ViestiKirjoittaja eemeli » Ke Joulu 16, 2009 10:16 am

Kiitos TexasPK:lle vastauksesta. Täytynee siis ostaa joitain Davidoffeja testiin.

TexasPK kirjoitti:Ehkä sanoisin näin että molempia kannattaa maistaa, mutta mielestäni D tarjoaa Fuentea paremman hinta-laatu-suhteen.

En epäile hetkeäkään, etenkin Suomen hinnoilla. Voi tuottaa varmaankin jonkun verran vaikeuksia kehua 35 euron sikaria erinomaiseksi hinta/laatu -suhteeltaan. Vai mitä mieltä olette te, jotka olette Fuenten Opus X -sarjaa päässeet testaamaan? Kyseinen sarjahan on hinnaltaan aivan eri luokassa kuin muut Fuenten sarjat (esim. Hemingway, Chateau, Gran reserva). Onko myös laatu/maku aivan omassa luokassaan?

TexasPK kirjoitti:Ehkäpä dominikaaneissa pääset testaamaan tuotteita itse ennen ostopäätöstä!

Toivotaan näin. Minulla ei ole mitään hajua matkakohteemme (Punta Cana) sikaritarjonnasta, mutta luulisi että hotellilta tai lähimaastosta jokunen putiikki löytyy. Kyseisessä kohteessa lähes kaikki hotellit ovat all inclusive -resortteja enkä ole varma minkälainen "kirkonkylä" paikasta löytyy. Jossain vaiheessa aiomme kyllä tehdä retken pääkaupunki Santo Domingoon, josta kannattanee ostaa tuliaissikarit hyvän valikoiman takia. Toivotaan että pääsen ostamaan Punta Canasta muutaman maistiaisen ennen retkeä Santo Domingoon.

En ole muuten onnistunut löytämään mistään paikallisia sikarihintoja. Onko jollain kokemusta Dominikaanisen tasavallan tai muiden Karibian turistisaarien sikarihinnoista edes karkeasti (Saksan tasoa, puolet Saksan tasosta yms.)?
Käyttäjän avatar
eemeli

ViestiKirjoittaja Puhpuh » Ke Joulu 16, 2009 10:52 am

Ihan hyvältä paikalta vaikuttaa:
http://www.puntacana-travelguide.com/punta-cana-cigars.html

Ja paikallinen "tehdas":
http://www.domenicocigars.com/

Domenicolla on valikoimassa Presidente, kokoa 30x130mm :shock: , "3 hours smoke, only for very patient smokers"
Käyttäjän avatar
Puhpuh

ViestiKirjoittaja Jaga » Ke Joulu 16, 2009 11:56 am

Domenico Presidente näyttää ainakin ihan kokeilemisen arvoiselta ja varmasti hyvältä tuliaiselta! Kokoluokka 79 x 5 saa Nubit näyttään pikkusikareilta. :mrgreen: Jos noita kulkeutuu muutama mukana Suomeen asti niin olisin enemmän kuin innokas vaihtamaan yhden tai kaksi kipaletta reilulla vaihtokaupalla. 8)
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja zipa » Ke Joulu 16, 2009 8:07 pm

Ainoat aidot sikarit jotka minä dominikaanisesta löysin tuossa kolmisen vuotta sitten oli suoraan tehtaalta ostetut La Aurorat. Käsittääkseni tuolta ei tehtaiden ulkopuolelta oikeastaan aitoja saa, koska koko tuotanto menee vientiin, ja itse asiassa suurin osa tehtaista taitaa sijaita jonkinlaisilla tullivapaailla vapaa-kauppa alueilla. Lentokentän "hienot" sikariliikkeet myivät niitä samoja feikkejä kuin marketit ja tienvarsikojut. Yhtään aitoa kuubalaistakaan et tule maasta löytämään, joten se toimii jonkinsortin varoituksena. Jos myynnissä on "kuubalaisia", lienee loputkin varastosta feikkejä.
Käyttäjän avatar
zipa

ViestiKirjoittaja LarsGP » Ke Joulu 16, 2009 9:16 pm

zipa kirjoitti:Ainoat aidot sikarit jotka minä dominikaanisesta löysin tuossa kolmisen vuotta sitten oli suoraan tehtaalta ostetut La Aurorat. Käsittääkseni tuolta ei tehtaiden ulkopuolelta oikeastaan aitoja saa, koska koko tuotanto menee vientiin, ja itse asiassa suurin osa tehtaista taitaa sijaita jonkinlaisilla tullivapaailla vapaa-kauppa alueilla. Lentokentän "hienot" sikariliikkeet myivät niitä samoja feikkejä kuin marketit ja tienvarsikojut. Yhtään aitoa kuubalaistakaan et tule maasta löytämään, joten se toimii jonkinsortin varoituksena. Jos myynnissä on "kuubalaisia", lienee loputkin varastosta feikkejä.

No jopas nyt.., useammankin kerran tuolla vierailleena esim. http://www.lacasadelpuro.com/ myy takuulla aitoja kuubalaisia, hinnat eivät kyllä ole varsinaisesti edullisia.
LarsGP

ViestiKirjoittaja eemeli » Ke Joulu 16, 2009 9:22 pm

zipa kirjoitti:Ainoat aidot sikarit jotka minä dominikaanisesta löysin tuossa kolmisen vuotta sitten oli suoraan tehtaalta ostetut La Aurorat. Käsittääkseni tuolta ei tehtaiden ulkopuolelta oikeastaan aitoja saa, koska koko tuotanto menee vientiin, ja itse asiassa suurin osa tehtaista taitaa sijaita jonkinlaisilla tullivapaailla vapaa-kauppa alueilla. Lentokentän "hienot" sikariliikkeet myivät niitä samoja feikkejä kuin marketit ja tienvarsikojut. Yhtään aitoa kuubalaistakaan et tule maasta löytämään, joten se toimii jonkinsortin varoituksena. Jos myynnissä on "kuubalaisia", lienee loputkin varastosta feikkejä.

Itse järkyttyneenä törmäsin samansuuntaisiin kommentteihin ulkomaisilla foorumeilla. :shock: Minä kun olin kuvitellut että sieltä löytyy ainakin nyt dominikaanisia laatumerkkejä joka lähtöön. Erikoinen paikka jos kotimaista tuotantoa ei meinaa saada ostettua! Ilmeisesti kuitenkin Santo Domingosta löytyy vähän paremmin valikoimaa. Esim. Cigar King -nimiseen liikkeeseen olen törmännyt netissä useammin ja sieltä pitäisi löytyä myös kuubalaisia. Mahtavatkohan nekin vaan olla feikkejä... LCDH:a maasta ei valitettavasti löydy. Mutta mitäs noista kuubalaisista, niitä voi ostaa vaikka saksasta about samaan hintaa. Lähtökohtaisesti vaan olisi mukava ostaa paikallista merkkitavaraa. Nyrkkipajasikareita löytyy varmasti joka nurkasta mutta niitä nyt ei viitsi laatikkokaupalla kotiin rahdata. Oliko dominikaaniset feikit muuten helppo tunnistaa? Olivatko ne selkeästi huonosti tehtyjä?
Käyttäjän avatar
eemeli

ViestiKirjoittaja eemeli » Ke Joulu 16, 2009 9:57 pm

zipa kirjoitti:Käsittääkseni tuolta ei tehtaiden ulkopuolelta oikeastaan aitoja saa, koska koko tuotanto menee vientiin, ja itse asiassa suurin osa tehtaista taitaa sijaita jonkinlaisilla tullivapaailla vapaa-kauppa alueilla.

Näin asia taitaa tosiaan olla. Smokemagin artikkelissa sanotaan näin:
"Ironically, tourists who think they can get good deals on Dominican cigars while vacationing there are usually not aware that most of the country’s makers produce their cigars in free trade zones and are not permitted to sell their cigars on the island. By law, they must be exported."

Tähän asiaan törmäsin jossain jo aiemmin. Ilmeisesti Fuentea sun muuta kuitenkin löytyy paikallisista sikarikaupoista, mutta kyseiset sikarit on ensin viety ulkomaille ja sitten tuotu takaisin Dominikaaniseen. Todella näppärää. Tästä johtuen hinnatkaan eivät varmaan ole mitään älyttömän halpoja kuten olin toivonut.
Käyttäjän avatar
eemeli

ViestiKirjoittaja zipa » To Joulu 17, 2009 9:13 am

LarsGP kirjoitti:No jopas nyt.., useammankin kerran tuolla vierailleena esim. http://www.lacasadelpuro.com/ myy takuulla aitoja kuubalaisia, hinnat eivät kyllä ole varsinaisesti edullisia.

Jep jep, sivusto ei kyllä vakuuttanut, mutta näemmä Habanos S.A:n sivuilta löytyy ihan virallisia jakelijoita Dominikaaniseenkin, joten kuubalais-kommenttini meni harhaan.

Lentokentällä oli tosin ensimmäisellä vastaantulleella sikarikauppiaalla tiskissään laatikollinen Espyjä lasikannella, joten en nyt ehkä ihan varauksetta ostaisi yhtään mitään. Domestikaanit kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakea suoraan tehtaalta. Tosin jos itse olisin nyt lähdössä, niin pakkaisin omat eväät mukaan ja tilaisin "tuliaiseni" Cigarworld.de:stä...
Käyttäjän avatar
zipa

ViestiKirjoittaja LarsGP » To Joulu 17, 2009 4:57 pm

zipa kirjoitti:
LarsGP kirjoitti:No jopas nyt.., useammankin kerran tuolla vierailleena esim. http://www.lacasadelpuro.com/ myy takuulla aitoja kuubalaisia, hinnat eivät kyllä ole varsinaisesti edullisia.

Jep jep, sivusto ei kyllä vakuuttanut, mutta näemmä Habanos S.A:n sivuilta löytyy ihan virallisia jakelijoita Dominikaaniseenkin, joten kuubalais-kommenttini meni harhaan.

Lentokentällä oli tosin ensimmäisellä vastaantulleella sikarikauppiaalla tiskissään laatikollinen Espyjä lasikannella, joten en nyt ehkä ihan varauksetta ostaisi yhtään mitään. Domestikaanit kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakea suoraan tehtaalta. Tosin jos itse olisin nyt lähdössä, niin pakkaisin omat eväät mukaan ja tilaisin "tuliaiseni" Cigarworld.de:stä...

Lähinnä nuo exclusiivimmät golfpaikat ovat varustettuja kelvollisilla sikarivalikoimilla, ne tosin ovat hinnaltaan jotain aivan muuta kuin seuramatkakohteet.
LarsGP

ViestiKirjoittaja kiksaus » Su Tammi 10, 2010 8:59 pm

Moro kaikille sikaritietäjille.

Itse olen vasta aloitteleva harrastelija. Nyt tuli tilaisuus saada dominikaanisia sikareita kun tyttöystävä on käymässä Santo Domingossa. Itse kävin viimeksi tuolla viime maaliskuussa ja ostin laatikollisen La Auroraa, suht halpaan hintaan ja Boca Chicassa sijaitsevasta liikkeestä heidän omia robustoja, ihan ok makuisia. Näissä oli hinta/laatu kohdalla, 4$/kpl. Vyössä taisi lukea G&J Gran selecta. Esim. Fuenten 8-5-8 maduro maksaa nykyisin 500p eli n.9,5€.

Ketjua luettuani mietin, että kannattaako tuolta tuoda siis yhtään mitään?
Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history.
kiksaus

Seuraava

Palaa alueelle Sikariarvostelut ja vastaavat