Tänään polttelin....

Oliko hyvää? Suosittele täällä. Ei vai? Purnaa tähän.

Valvoja: Lasse

Tänään polttelin....

ViestiKirjoittaja Poro- » La Loka 14, 2006 10:26 pm

Aloitetaanpas tällainen "tänään polttelin" -tyyppinen ketju, johon jokainen voi pitää pientä sikaripäiväkirjaansa myös niistä sikareista, joista ei omaa otsikkoa välttämättä kehtaa tehdä... En tällaista tällä palstalla huomannut, ja mielestäni on kuitenkin mukava seurailla toisten "arkisikarointia"...

Aloitan itse:

Tänään polttelin Carlos Torano Exodus 1959 (tjsp) merkkisen sikarin. Taustaa en tästä sen enempää tiedä... Kyytipojaksi otin aluksi tummaa Newcastle brown ale -olutta joka yleensä sopii perussikarien kanssa mainiosti.

Sikari syttyi melko hyvin, ja lähtikin tasaisesti palamaan. Kuitenkin n. ensimmäisen tuuman jälkeen sikari alkoi hieman venkoilla ja pyrki kokoajan vinoon. Tuhka ei ollut kovin tasaista, vaan se hilseili ja sikaria joutuikin pitämään jatkuvasti kupin päällä. Maku oli mielestäni melko hyvä ja sikari tuntui makuuni sopivan vahvalta. Juoma ei kuitenkaan jotenkin sopinut tämän sikarin tyyliin, joten kävin hakemassa kaveriksi viskiä.. Merkin jo kerkesin unohtaa, mutta kyseessä oli 12 vuotias single malt jota oli viimeiset vuodet kypsytelty sherrytynnyrissä. Tämän kanssa sikari sai kuin uuden alun, ja makukin parani.

Tuhkan tippuminen vaivasi sikaria jatkuvasti, mutta urheasti selvitin tieni puoliväliin. Tästä alkoikin jatkuva palosuunnan korjailu. En meinannut saada sikaria asettumaan millään, mutta lopulta se onnistuikin. Sitten alkoikin jo sormia hieman lämmittämään, ja sikari oli muuttunut hieman tunkkaisen makuiseksi. Hylkäsin sen tuhkakuppiin, ja jatkoin viskistä nauttimista...

Jokatapauksessa mielestäni Carlos Torano oli ihan asiallinen perussikari, ei mitään kovin suuria yllätyksiä tarjoa mutta kyllä sitä mieluummin poltteli kuin selkäänsä otti ;)
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja MM » Su Loka 15, 2006 12:42 am

Minkäkokoinen Toraño oli kyseessä? Itse pidän näistä aika tavalla, olen kokeillut Robustoja ja Toroja.

Itse poltin tänään Romeo y Julieta Exhibición #3:n. Se oli ollut humissa puolisentoista vuotta; sikarin ikää en valitettavasti tiedä. Se oli kauniisti tehty. Peitinlehti oli lupaavasti "toothy" eli pienten kiteiden peittämä. Se tuntui mukavan karhealta sormissa ja juuri sopivan joustavalta.

Edellisestä polttokerrasta oli jo kulunut aikaa. Muisto siitä oli erinomainen, ja odotukset korkealla. En myöskään pettynyt. Sikari oli kuitenkin erilainen kuin edellisellä kerralla: aromi oli jotenkin pyöristynyt ja tasoittunut, mutta tullut myös syvemmäksi ja voimakkaammaksi. RyJ:lle ominainen kukkaisaromi oli tallella, mutta saanut alleen todella miellyttävän voimakkaan seetrisen tupakan maun.

Sikarin seurana join kahvia ja tilkan Taliskeria. Vaihdoin jälkimmäisen loppuvaiheissa Bowmoreen, joka taisi toimia pikkuisen paremmin sikarin kun sikarin voima kasvoi loppusenttien aikana.

Kyllähän tämä erinomainen sikari on. Humissa on tämän jäljiltä vain yksi; pitäisiköhän ostaa lisää?
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja Poro- » Su Loka 15, 2006 7:38 am

MM kirjoitti:Minkäkokoinen Toraño oli kyseessä? Itse pidän näistä aika tavalla, olen kokeillut Robustoja ja Toroja.

Itseasiassa en ole ihan varma, suippokärkinen ja melko iso oli kuitenkin.. Ehkäpä n. robuston kokoa mutta suippona
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja rekola » Su Loka 15, 2006 7:39 am

Nyt täytyy antaa pieni vinkki "aloittelijalle". Merkitse siis aina mukaan polttamasi merkin malli! Erot kokojen välillä voivat olla huikeita, eikä pelkästä merkistä puhuminen kerro välttämättä yhtään mitään.
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja rekola » Su Loka 15, 2006 7:46 am

Poro- kirjoitti:
MM kirjoitti:Minkäkokoinen Toraño oli kyseessä? Itse pidän näistä aika tavalla, olen kokeillut Robustoja ja Toroja.

Itseasiassa en ole ihan varma, suippokärkinen ja melko iso oli kuitenkin.. Ehkäpä n. robuston kokoa mutta suippona

Kuulostaa perfectolta tai torpedolta
Kuva tai Kuva
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Poro- » Su Loka 15, 2006 8:11 am

Oikeanpuolimmainen.... Lisäksi vyössä lukee "Silver edition" ;)

Merkitsisin kyllä koot mutta kaikista en kokoa vielä tiedä (aloittelija) .. Sikariostoksia tehdessä koot painuu kyllä mieleen, mutta lahjasikareissa kokoja en kaikissa tapauksissa tiedä. Tunnistetaan ne siis porukalla ;)
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja rekola » Su Loka 15, 2006 5:48 pm

Itse poltin tänään Romeo y Julieta Exhibición #3:n. Se oli ollut humissa puolisentoista vuotta; sikarin ikää en valitettavasti tiedä. Se oli kauniisti tehty. Peitinlehti oli lupaavasti "toothy" eli pienten kiteiden peittämä. Se tuntui mukavan karhealta sormissa ja juuri sopivan joustavalta.

Edellisestä polttokerrasta oli jo kulunut aikaa. Muisto siitä oli erinomainen, ja odotukset korkealla. En myöskään pettynyt. Sikari oli kuitenkin erilainen kuin edellisellä kerralla: aromi oli jotenkin pyöristynyt ja tasoittunut, mutta tullut myös syvemmäksi ja voimakkaammaksi. RyJ:lle ominainen kukkaisaromi oli tallella, mutta saanut alleen todella miellyttävän voimakkaan seetrisen tupakan maun.

Sikarin seurana join kahvia ja tilkan Taliskeria. Vaihdoin jälkimmäisen loppuvaiheissa Bowmoreen, joka taisi toimia pikkuisen paremmin sikarin kun sikarin voima kasvoi loppusenttien aikana.

Kyllähän tämä erinomainen sikari on. Humissa on tämän jäljiltä vain yksi; pitäisiköhän ostaa lisää?

toothy. Kyseinen termi saa kyllä veden kielelle (oikea sikari on vähintään vaippaiän ohittanut tapaus :lol: , joskus ainakin tuntuu tältä)

Itselläni menee kyllä kaikki rahat jäähyväislistan pölleihin, mutta osta nyt hyvämies talteen :lol: (onneksi sikareilla ei ole viimeistä käyttöpäivää :roll: )
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja MM » Su Loka 15, 2006 9:28 pm

Poro- kirjoitti:Oikeanpuolimmainen.... Lisäksi vyössä lukee "Silver edition" ;)

Taisi siis olla Toraño Exodus 1959 Silver Edition Torpedo Especial. En ole kokeillut, robustoja samasta sarjasta kylläkin.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

ViestiKirjoittaja Poro- » Ma Loka 16, 2006 3:32 pm

MM kirjoitti:

Taisi siis olla Toraño Exodus 1959 Silver Edition Torpedo Especial. En ole kokeillut, robustoja samasta sarjasta kylläkin.

Tämäpä se taisi ollakkin, mitäs pidit robustoista?
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Warrior » Ma Loka 16, 2006 5:04 pm

Jahas, katsotaanpas minun listaani. Olen polttanut tänään imukkeessa kaksi "Henri Wintermanin Oriental Aromaa". Mausta en saanut irti sitä, mitä olen saanut parhaimmallaan. Osansa asiaan vaikuttaa ystävältäni saatu yskä ja osansa eräs toinen asia, johon en voi nyt vaikuttaa.

Oluena nautin Weltenburger Kloster Asam Bockia. Olut ei ollut sikareille paras vaihtoehto, ei edes "Sikaritalon" Senoritalle. Sikarit olisivat vaatineet osakseen tummempaa olutta tai sitten oluen kanssa suklaata. Illaksi haikailen vielä piipputupakkaa, mutta sen valinta tuottanee pieniä ongelmia. Koska olen nyt piiputellut "Tanskan Tervettä" kaksi kertaa, valintani painottuu joko "Vanhaan Dubliniin" tai "Latakiaan". "Latakian" etuna on se, ettei se kuumenna piippua siten kuin "Vanha Dublin".
"Elämä on taidetta, taide elämää. Vain elämällä, joka on taidetta, on merkitystä." Warriorin motto.
Käyttäjän avatar
Warrior

ViestiKirjoittaja rekola » Ma Loka 16, 2006 7:33 pm

Poro- kirjoitti:
MM kirjoitti:

Saanko kirjoittaa omat kokemukseni?
No, totean lyhyesti. Laatikko on muuten uskomattoman tyylikäs, täysin "hopeinen". Ja sikari; aluksi hieman kermaista kinuskia, todella mausteinen. Loppuakohti hieman jouluinen, kenties saksanpähkinää...
Tyylikäs ja sopivan täyteläinen, ei liian vahva.
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja Poro- » Ti Loka 17, 2006 2:26 pm

rekola kirjoitti:
Poro- kirjoitti:
MM kirjoitti:

Saanko kirjoittaa omat kokemukseni?
No, totean lyhyesti. Laatikko on muuten uskomattoman tyylikäs, täysin "hopeinen". Ja sikari; aluksi hieman kermaista kinuskia, todella mausteinen. Loppuakohti hieman jouluinen, kenties saksanpähkinää...
Tyylikäs ja sopivan täyteläinen, ei liian vahva.

Toki kaikkien kokemukset ovat tervetulleita :)
Ja kirjoitelkaahan muutkin savuttelupäiväkirjaa tänne... !
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja Mats-Petter » Ti Loka 17, 2006 3:11 pm

Poro- kirjoitti:Toki kaikkien kokemukset ovat tervetulleita :)
Ja kirjoitelkaahan muutkin savuttelupäiväkirjaa tänne... !

Selvä. :) Eilen nautin opiskelujen lomassa Rafael Gonzales Lonsdalen: erinomainen sikari (maut, tuoksut, tuntumat..), suosikkini vitolassa ja muutenkin yksi lemppareistani. Pitänee tilata lähiaikoina lisää, etenkin jos huhut valmistuksen lopettamisesta pitävät paikkansa. :|
Kuva
Tänään tyydyin puolikkaaseen Toscani Anticoon. Hieman alkavat käydä ilmat kylmiksi rauhaisaan parvekepoltteluun. Pitänee alkaa tosissaan etsiä talvikuukausiksi viihtyisää sikariravintolaa.
"The dignified value the aroma of cigars"
Käyttäjän avatar
Mats-Petter

ViestiKirjoittaja Poro- » Ke Loka 18, 2006 6:24 pm

Tänään kävin tuossa itsekseni hieman iltaa viettämässä. Matkaan tarttui sikari Dominikaanisesta tasavallasta....

Vyössä lukee: "Tabacalera Urena Don Eligio".. Kyseinen n. corona kokoinen pölli syttyi erinomaisesti ja paloi tasaisen eleettömästi läpi koko elinkaarensa. Tuhka oli tummanharmaata, ei lainkaan hilseilevää. Hyvin helposti käsiteltävä sikari siis...

Mausta en osaa sen enempää sanoa, kuin että en tiedä pääsinkö sikariin oikein käsiksi, mutta maku ei juuri sytyttänyt. Jotenkin "tunkkainen" ja todella maanläheinen, melkeinpä hieman mummolan navettaa muistuttava haju-makuyhdistelmä. Sikari ei varsinaisesti ollut paha, mutta ei hyväkään.

Plussana voisin mainita sen että sikarista lähti näyttävästi savua eikä se kitkeröitynyt loppua kohti. Eli hyvä "seurasikari" tilanteisiin kun ei pysty keskittymään monipuolisempiin makuelämyksiin..

Palanpainikkeeksi nautiskelin Laproach 10yo viskiä, joka oli ehkä liian iso pala noin perussikarin kestettäväksi...
Käyttäjän avatar
Poro-

ViestiKirjoittaja fotomik » To Loka 19, 2006 8:24 am

Poro- kirjoitti:Palanpainikkeeksi nautiskelin Laproach 10yo viskiä, joka oli ehkä liian iso pala noin perussikarin kestettäväksi...

Laphroaig. Monesti olen huomannut että nuo ärjäkämmät viskit ei vaan tunnu toimivan sikarien kanssa. Harmi sinänsä.
fotomik

Seuraava

Palaa alueelle Sikariarvostelut ja vastaavat