Montecristo Especial No. 1 BMOCSU

Oliko hyvää? Suosittele täällä. Ei vai? Purnaa tähän.

Valvoja: Lasse

Montecristo Especial No. 1 BMOCSU

ViestiKirjoittaja MM » Su Helmi 10, 2008 8:30 pm

Pidän kaikenlaisista sikareista jotka mahtuvat suuhuni, siis aina Robuston mittakaavaan asti. Olen kuitenkin huomannut makuni muuttuvan yhä enemmän ohuita ja pitkiä sikareita suosivaksi. Minua miellyttää niiden tyylikkyys ja tietynlainen vaativuus: tällainen sikari on poltettava rauhallisesti ja mietiskelevästi, jottei se kuumene liikaa. Ne lienevät myös epämuodikkaita maailmassa, joka arvostaa nopeita ja helppoja nautintoja. En pane tätäkään pahakseni.

Tämän päivän valinta osui Montecristo Especial No 1 -sikariin. Jostakin oudosta syystä edellisestä polttelukerrasta oli jo vierähtänyt aikaa: muistiinpanojeni mukaan poltin tällaisen viimeksi viime toukokuussa. Oli siis jo aikakin palata tämän sikarin pariin.

Olin hankkinut tämän laatikon noin vuosi sitten. Valmistuskoodi BMOCSU kertoo, että se käärittiin Havannan Briones Montoto -tehtaassa heinäkuussa 1998. Tuota laatikkoa ennen olin polttanut vain pari selkeästi nuorempaa sikaria, jotka nekin olivat erinomaisia mutta elämystasolla kenties jäivät sittenkin hieman odotuksista. Ensikokemus osoitti, että muutama lisävuosi tekee suuren eron parempaan suuntaan: sikari oli rauhoittunut ja sen aromi syventynyt.

Sikari on siis pitkä ja kapea, samanmittainen kuin formaatin esikuva Cohíba Lanceros. Käsissäni oleva yksilö oli peitetty kauniiseen colorado-peitinlehteen joka oli edelleen mukavan öljyinen ja hienon nukan peittämä. Kylmäaromi oli jännän suolainen intensiivisen mausteisen aromin vivahteena. Leikkasin sikarin ja totesin vedon napakaksi juuri suosimaani tapaan.

Sikari syttyi vaivatta ja paloi kaiken aikaa täydellisesti, varsinkin parvekeolosuhteet huomioon ottaen. Ei voi kuin ihailla käärijän ammattitaitoa: nämä pitkät ja kapeat sikarit laittavat sen todella koetukselle. Aromi oli Montecriston tapaan maanläheinen, kitalakea hivelevä, sopivasti mausteinen. Balanssi oli juuri kohdallaan: mikään ei tyrkkinyt muuta tieltään. Kokonaisuus toi mieleen hallussani olevat samanikäiset No 3:t, mutta oli niitäkin intensiivisempi. Sikaria oli todellakin polteltava rauhallisesti: pienikin kiirehtiminen häivytti aromia.

Poltin siis aivan erinomaisen sikarin, josta on vaikea tarjota muuta kuin ylistävää kritiikkiä. Sikari teki kaiken oikein; vastuu siirtyy polttelijalle. Kaikille tällaiset sikarit tuskin sopivat.
- MM
Käyttäjän avatar
MM

Palaa alueelle Sikariarvostelut ja vastaavat