Viski

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Viski

ViestiKirjoittaja jaska » Ti Loka 16, 2007 7:15 pm

Löytyykö kyseisen juoman ystäviä? Mites on pikkulinnun kantikset :wink:
Itse en ole mallasviskien makuun oikein päässyt. Perus skottilaiset, irkut ja bourbon maistuu kyllä :)
Käyttäjän avatar
jaska

ViestiKirjoittaja janski » Ti Loka 16, 2007 7:18 pm

Toki löytyy. Mallasviskit ovat omaan makuuni, lähimpänä sydäntä Islayn tuotteet. Lagavulin on ehdoton suosikki. Kaikki Islayt tosin maistuvat, ei siellä huonoa viskiä tunnuta tislaavan lainkaan :)
--
Janski
janski

ViestiKirjoittaja mto » Ti Loka 16, 2007 7:44 pm

Kyllä viski maistuu.. :D

Islay-alue on parasta..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja jpop » Ti Loka 16, 2007 9:05 pm

Viskit maistuvat kyllä. Kulutan nykyisin eniten Speyside viskejä, mutta mielestäni sekä kaikilta Skotlannin viskialueilta että Irlannista löytyy sekä hyviä että huonoja tapauksia. Kovin kummoista low-land viskiä en ole saanut, eikä kukaan ole tullut tarjoamaan erinomaista Bourbonia tai Tennesee viskiä ;) (Edit: siis ihan vaan vinkkinä ;) )
jpop

ViestiKirjoittaja TexasPK » Ke Loka 17, 2007 10:47 am

Itse olen perinteisesti amerikkalaisten (surprise!surprise!) ystävä. Bourboneista Old-Gran-Dad, Jim Beam ja jerrycottonjuoma toimivat aina. Bourbonien pehmeys viehättää. Pitäisikin testata joskus baarimikkoa tilaamalla John Wayne -drinkki (eli bourbonia korkea lasi täyteen).
Jack Daniel's on sitten se Amerikan laatuviski, jota käytän kun on erityisesti "juhlaan aihetta" :-)

Skotlantilaisista blended-juomista olen oppinut pitämään vähintään 12-vuotiaista. Nuoremmat ovat myrkkyjä.

Paras kaikista on edellisistä poiketen jo mainittu Lagavulin. "Kuin linnunmaitoa", oli ensimmäinen ajatukseni vuosia sitten.

Jostakin syystä sikarin kanssa tulee harvemmin nautittua viskiä. En ymmärrä miksi näin on.
Why stop now, just when I'm hating it?
- Marvin the Paranoid Android
Käyttäjän avatar
TexasPK

ViestiKirjoittaja mto » Ke Loka 17, 2007 10:53 am

Kentucky Jack on ainoa bourboni mistä olen oikeasti pitänyt ja voisin jopa harkita uuden pullon ostamista jos jostain löytyisi.. Jack Daniels oli joskus vuosia sitten kovaa kamaa mutta enään ei juuri mitään.
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja aikapaikoin » Ke Loka 17, 2007 2:55 pm

Parhaiten maistuvat Laphroaig ja Lagavulin. Molemmissa viehättää kovasti tuo savuisuus ja turpeisuus, sen maun tuntee suussa tunteja sen jälkeen, kun lasi on jo tyhjennetty.

Ihan kelvollisina perusviskeinä maistuu Johnnie Walker Red Label, The Famous Grouse, Long John... Näitähän on. Tyrmäävän hyvän makuelämyksen ovat tuottaneet vain nuo aiemmin mainitut Islayn tuotteet.
Ich bin eine krankenhaus.
aikapaikoin

ViestiKirjoittaja janski » Ke Loka 17, 2007 3:24 pm

Senverran pitää vielä tarkentaa, että maistuu toki muukin kuin Islayn tuotteet, niistä vain pidän erityisesti. Mallasviskit kokonaisuutena siis. Irkuillakin on paikkansa, kepeämpiä kuin skotit. Bushmillsin Black Bush on parhaita maistamiani irkkuja.

Bourboniin en oikein koskaan ole päässyt sisään. Ne perinteiset on kyllä maistettu. JD, Four Roses, Jim Beam jne. Mutta mitään noista en omalla rahalla ostaisi pullollista. Jotenkin karvaan makuisia ovat olleet kaikki.
--
Janski
janski

ViestiKirjoittaja jpop » Ke Marras 14, 2007 2:19 pm

Jos palstalta sattuu löytymään Speyside-viskien ystäviä, niin vinkiinä mainittakoon, että 18 vuotias Glenlivet on poistumassa jostain syystä alkon valikoimista ja laskivat sen kunniaksi pullon hintaa kympillä. Nykyinen hinta on n. 44 eeroa. Alkaa olla ns. hinta/laatu -suhde kohdillaan.
jpop

ViestiKirjoittaja javu » Ke Marras 14, 2007 2:43 pm

TexasPK kirjoitti: Jack Daniel's on sitten se Amerikan laatuviski, jota käytän kun on erityisesti "juhlaan aihetta" :-)

Elä ota nokkiisi mutta minun maistamistani bourboneista tuo on mielestäni kehnointa, ihan kaameeta paloöljyä :wink:
Ainakin se mustaetikettinen perusversio.

Erinomaisen pehmeitä ja maukkaita sen sijaan ovat olleen Jim Beamin ruisviski, Wild Turkeyn 50.5% versio sekä erityinen suosikki, Elijah Craigin 12v jota on mennyt jo useampi pullo.
javu

ViestiKirjoittaja Ydin » Ke Marras 14, 2007 2:49 pm

javu kirjoitti:
TexasPK kirjoitti: Jack Daniel's on sitten se Amerikan laatuviski, jota käytän kun on erityisesti "juhlaan aihetta" :-)

Elä ota nokkiisi mutta minun maistamistani bourboneista tuo on mielestäni kehnointa, ihan kaameeta paloöljyä :wink:
Ainakin se mustaetikettinen perusversio.

Erinomaisen pehmeitä ja maukkaita sen sijaan ovat olleen Jim Beamin ruisviski, Wild Turkeyn 50.5% versio sekä erityinen suosikki, Elijah Craigin 12v jota on mennyt jo useampi pullo.

Itse en asiasta niin tiedä, mutta väittävät Jackia Tennessee viskiksi joka on jotenkin eri asia kuin bourbon.

Tiedä sitten tuosta, mutta meikäläisen suussa tuo Jack maistuu paremmalta kuin JB, jota kotona sattuu olemaan puolikas pullo. Johtuisikohan siitä, että Jackia tulee useimmiten juotua baarissa enemmän tai vähemmän humalassa :roll:
Ydin

ViestiKirjoittaja javu » Ke Marras 14, 2007 2:54 pm

No joo, eihän mainitsemani ruisviskikään ole bourbonia...
javu

ViestiKirjoittaja TexasPK » Ke Marras 14, 2007 9:20 pm

Jotenkin, ainakin Javun mielestä kierotuneella tavalla :-), pidän Daniel'sia Amerikan laatutavarana, vaikka kyllähän se monessa suhteessa häviää single malteille yms. JD:n maku on kuitenkin puhdas ja selkeä.
Bourboneissa puolestaan laatu ja maku heilahtelevat melkeinpä kotipolttoisen tuntuisesta aromista Jim Beamiin - jota pidän laadukkaimpana bourbonina.

Pakko tosin myöntää, että Amerikan juomien osalta fiilis on tärkeämpi kuin pelkät makuasiat :-) Kuuntelen paljon countryä sekä southern rockia, joten rokkijuomat ovat: rokkijuomia. Sama kyllä on sikareissakin, kun on ottanut pari John Wayne drinkkiä, niin turha on nauttia havannalaista kun Bundles B ajaa saman fiilisasian...
Why stop now, just when I'm hating it?
- Marvin the Paranoid Android
Käyttäjän avatar
TexasPK

ViestiKirjoittaja pekauppi » La Marras 17, 2007 8:30 pm

Itse olen täysin hullaantunut mallasviskeihin. Tulee vintage-viskejäkin harrastettua mutta nykyinen tulotaso vähän rajoittaa (onneksi) sitä.

Omassa kaapissa on sellainen n. 15 pullon kokoelma mallasviskejä 7yo - 30yo väliltä. Mutta viimeaikoina ei ole oikein ollut mahdollisuuksia ostaa mitään arvokkaampaa. Saksasta tulossa kuitekin juuri tilaus muutamasta erikoisuudesta mitä suomesta ei saa tai ovat muuten vaikeasti hankittavia monopoliliikkeen kautta
pekauppi

ViestiKirjoittaja rottweiler » Ke Joulu 05, 2007 5:28 pm

Kun edes ajattelen bowmoren tuotteita niin tulee vesi kielelle. Single malt viskit on mun makuun. Kaapista löytyy tällä hetkellä pienehkö sekoitus erillaisia viskejä bowmore, glenfiddich,bushmills ja king charles. kaappi täytyy ennen joulua vielä parilla pullolla. Mikään suurkuluttaja en ole lasillinen viikon-kahden aikana.
rottweiler

Seuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma