Lämpötiloista - Humidorin säilytyspaikat

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 07, 2006 6:21 pm

rekola kirjoitti:HOX ja jos saan arvon herra Elvistä vielä sen verran piikitellä, niin sanoisin, että älä nyt kirjota samaa viestiä kaikkiin topicheihin. Tämä on niin pieni foorumi, että viestisi löydetään varmasti vain yhdestäkin paikasta :!:

Joo, kieltämättä vähän hätäileväksi aloin. Mä vaan yritän saada tässä kaikki epävarmuudet poistettua, että saan sen tilauksen tässä tehtyä. Mutta tosiaan eihän mulla ole enää oikeastaan kuin kaksi epävarmuutta:
1) Pakastusetiketti (kirjoitin siitä äsken pakastamis-ketjussani)
2) Mistä tilaan sikarit edullisesti jal luotettavasti VISA:lla? (Kirjoitin siitä sinen Sikariharrastus Suomessa-ketjuun).

Nämä kun saisi hoidettua, niin pääsisisin tilaamaan. =)
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja KaikkiMulleHetiNyt » Ma Kesä 12, 2006 6:48 pm

Mua on kans skitsottanut nää lämmöt, etenkin näin helteillä.
Niin ja siis mä en oo toistaiseksi vielä pakastanut mitään. Ja humidori täynnä arvotavaraa! IIK.

Noniin. Tänään mä sitten aloitin helleprojektini. Humidori johonkin avaruushuopapussiin ja pussi kannelliseen muoviloodaan. Loota jääkaappiin aina toisinaan tunniksi, niin että lämmöt on siinä optimissa.

Viimeyönä laitoin avaruushuopapussiin pari kylmäkallea meseen ja pidin paketin huoneenlämmössä; aamulla humidorin sisällä oleva lämpömittari oli about 20 - eilen illalla humidorissa oli about 22 astetta.
KaikkiMulleHetiNyt

ViestiKirjoittaja Aapo » Ti Kesä 13, 2006 3:28 am

KaikkiMulleHetiNyt kirjoitti:Viimeyönä laitoin avaruushuopapussiin pari kylmäkallea meseen ja pidin paketin huoneenlämmössä; aamulla humidorin sisällä oleva lämpömittari oli about 20 - eilen illalla humidorissa oli about 22 astetta.

Vau, aika radikaalia. Sikaritko ei tunnu tykkäävän tästä kohtelusta kyttyrää?
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja KaikkiMulleHetiNyt » Ti Kesä 13, 2006 2:29 pm

Tää kokeilu on vasta niin alussa, etten osaa varmaksi sanoa, mut alustavat tulokset on lupaavia.
Eilen kun otin boksin kaapista, oli lämpötila humidorin sisällä joku 18 astetta!

Hm, kylmäkallejen kaa läträämistä pidän vielä vähemmän riskaabelina, joskin jätin vissiin mainitsematta, että, käärin kallet pyyhkeiden sisälle, ennen laittamista humidorin vierelle avaruushuopapussiin. Ettei vaan kosteus pääse hämyilemään liikaa!
KaikkiMulleHetiNyt

ViestiKirjoittaja Arru » Ti Kesä 13, 2006 3:32 pm

Miksi kaikki toi vaiva? Onko sikarit parempia tai ... ? Mul ei oo mitä käsitystä asiasta.
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja rekola » Ti Kesä 13, 2006 7:18 pm

Arru kirjoitti:Miksi kaikki toi vaiva? Onko sikarit parempia tai ... ? Mul ei oo mitä käsitystä asiasta.

Arru onkin usein vähän pihalla :lol:

Mutta minuakin kiinnostaa myös tämä, että eikö tuo ole vähän rankkaa juuri nimenomaan sikareille lämmönvaihtelut ym?

Niin Arru pointteja tässä ovat varmaan ainakin ne kaksi, että liian suuressa lämpötilassa kuoriaiset voivat hyökätä sekä se, että korkeassa lämpötilassa kosteutta ei ole helppo pitää optimaalisena.
Käyttäjän avatar
rekola

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 13, 2006 8:24 pm

Joo, muakin on näin vähän ennenkuin tilaukset tulevat alkanut huolettamaan nuo lämpötilat. Tänäänkin täällä ulkona oli 30 astetta; en tosin mitannut sen viileimmän huoneen lämpötilaa, mut pelkään pahoin, että sekin tuollaisilla lämpötila-asteilla on yli 24 astetta.

Niin mikähän olisi sellainen hyvä kotikikka noiden lämpötilojen aisoissa pitämiseksi? Tosta ilmastoinnista olenkin jo maininnut, että tämä on tällainen 80-luvun alussa rakennettu omakotitalo maalla tavallaan, ja siis vaikka tämä ihan moderni kai vieläkin on, niin ilmastointi ei pelaa ihan huipusti.

Sen mä nyt ainakin aion tehdä näiden tosi korkeiden lämpötilojen takia, että pakastan ne sikarit, vaikka Arru ei siitä tykkäisikään. Ehkä tässä olisi hyvä menetellä niin, että vain kesäisin pakastaa sikarit!

Mutta niin, niitä vinkkejä humidorin pitämisessä alle 24 asteisena?
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Blindman » Ti Kesä 13, 2006 9:31 pm

Jaahas, katsoin tänään humin lämmön, 26 astetta :oops:
Täytynee kiikuttaa se alakertaan :?
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja Arru » Ke Kesä 14, 2006 1:09 am

Otin yhden Davidoffin sikarin ja jätin (unohdin) parvekele aurinkoon 2 päiväksi kuivumaan suoraan siihen 35-40 asteesen ja poltin sen tänän. oli muuten paras Aniversario no1 koskaan. Pointti? Ei ole pointtia. Muuten vaan...
Käyttäjän avatar
Arru

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 14, 2006 4:37 am

Arru kirjoitti:Otin yhden Davidoffin sikarin ja jätin (unohdin) parvekele aurinkoon 2 päiväksi kuivumaan suoraan siihen 35-40 asteesen ja poltin sen tänän. oli muuten paras Aniversario no1 koskaan. Pointti? Ei ole pointtia. Muuten vaan...

Heh, kiva kuulla. Ulkoilman kosteusprosentti on koko maassa tällä viikolla pyörinyt 60% molemmin puolin. :) Ei mullakaan sen ihmeempää pointtia.
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ti Kesä 20, 2006 6:20 pm

Hmmm... olenkohan mä jo kysynyt tästä. Oh well, eli kun nyt nuo humin lämpötilat ovat olleet enimmäkseen siinä 25-26 asteen tietämillä, niin mulle tuli sellainen mieleen, että voikos humin laittaa jääkaappiin? Kun nimittäin mulla on toinen jääkaappi, joka nyt on pois päältä ja tyhjiltään. Niin jos sen saisi pistettyä minimille, ja jos se minimi olisi kuitenkin ainakin sen 16 astetta Celciusta, niin pystyisikös sitten humin heittämään vaan johonkin hyllylle sinne. Ainakin siellä se pysyisi kesän viileämpänä.
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Aapo » Ke Kesä 21, 2006 1:55 am

SmokingElvis kirjoitti:Hmmm... olenkohan mä jo kysynyt tästä. Oh well, eli kun nyt nuo humin lämpötilat ovat olleet enimmäkseen siinä 25-26 asteen tietämillä, niin mulle tuli sellainen mieleen, että voikos humin laittaa jääkaappiin? Kun nimittäin mulla on toinen jääkaappi, joka nyt on pois päältä ja tyhjiltään. Niin jos sen saisi pistettyä minimille, ja jos se minimi olisi kuitenkin ainakin sen 16 astetta Celciusta, niin pystyisikös sitten humin heittämään vaan johonkin hyllylle sinne. Ainakin siellä se pysyisi kesän viileämpänä.

Kukas sua estää, tai toisin sanoen, kokeile ihmeessä! Lue kuitenkin ensin tämä säie ASC:stä http://tinyurl.com/op7dc
Käyttäjän avatar
Aapo

ViestiKirjoittaja SmokingElvis » Ke Kesä 21, 2006 5:38 am

No eipä kokeilu oikein onnistunut. Tämä jääkaappi on aika vanha ja täynnä vanhentumisesta aiheutuvia ruskeitä läikkiä (no ei täynnä, mutta pohjalla niitä on aika kivasti). Lisäksi haju oli hieman ummehtunut. No mä siivosin tämän jääkaapin ja sain suurimman osan hajusta pois. Kun käynnistin jääkaapin ja laitoin lämpötilasäätimen minimiin (eli niin lämpimälle kuin sen saa) niin siltikin korvakuumemittarillani mitattuna lämpötila oli kevyesti alle 10 astetta.

Eli liian alhainen lämpötila ja hieman ummehtunut haju aiheuttivat tämän kokeen epäonnistumisen.

No, ainakin sen vihjeen mä luin jostain, että humi kannattaa sijoittaa mahdollisimman alas. Mulla oli se humi sellaisessa isossa kaapistossa, jossa säilytetään kaikenlaista rompetta, ja mä nyt siirsin sen humin toiseksi alimmalle hyllylle (se on nyt polvien korkeudella). Itse asiassa kun mittasin lämpötiloja, niin näin sain ainakin 0.5 astetta sheivattua pois: siellä nyt pitäisi olla vähän alle 25 astetta.

Kosteus mulla on 82 prossassa mutta se johtuu siitä, että mä vielä laitoin shottilasin kolmeksi päiväksi humiin (ja kidekostutinkin on siellä, tosin ritilät kiinni). No kohta tässä käyn nostaan sikarit pakasteesta jääkaappiin ja illalla otan sen shottilasin pois. Tarkoitus olisi se, että kun perjantaiaamuna sitten sikarit pääsevät vihdoin humiin, niin katson miten ne imevät kosteutta, ja jos kosteusmittari näyttää vielä n. 76-77 prossaa niin otan kostuttimen pois vähäksi aikaa ainakin...
SmokingElvis

ViestiKirjoittaja Tony1911 » Pe Kesä 30, 2006 11:46 pm

Aapo kirjoitti:Ainakin viskit ja konjakit, vissiin jotkut muutkin jalot juomat jotka suositellaan nautittavaksi huoneenlämpöisinä, eivät ole parhaimmillaan suomalaisessa 21-22°C huonelämmössä.

Psh. Ihan hyvältä nuo minun jossain 28 asteessa saunovat viskit ovat maistuneet... :)
I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do. -- Robert Heinlein
Käyttäjän avatar
Tony1911

ViestiKirjoittaja jpop » La Heinä 01, 2006 10:10 am

Tony1911 kirjoitti:
Aapo kirjoitti:Ainakin viskit ja konjakit, vissiin jotkut muutkin jalot juomat jotka suositellaan nautittavaksi huoneenlämpöisinä, eivät ole parhaimmillaan suomalaisessa 21-22°C huonelämmössä.

Psh. Ihan hyvältä nuo minun jossain 28 asteessa saunovat viskit ovat maistuneet... :)

Kaikki (hyvänmakuiset) aromijuomat (ml. viskit) hyötyvät lämmittämisestä (esim. kämmenellä), koska lämpö tuo aromit paremmin esiin. Se huoneenlämpösuositus on tietysti epämääräinen. Näin on käsittääkseni kuitenkin puhtaasti käytännön syistä - kun ei se niin tarkkaa ole, eri juomat toimivat vähän eri lämpöisinä (toiset eivät ollenkaan) ja on joka tapauksessa jossain määrin kysymys makuasioista.
jpop

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Ensiapu