Parta ja kaikkea siihen liittyvää

Sana on vapaa. Tänne voit kirjoittaa mitä vaan.

Valvoja: Lasse

Parta ja kaikkea siihen liittyvää

ViestiKirjoittaja Rolf » La Helmi 21, 2009 9:22 pm

Olisko tästä aiheesta jutunjuureksi, meille äijille arkista arkisempi rutiini sipasta sänki sileäksi jollain työkalulla.
Tuossa iltapäivällä eksyin sivustolle jossa käsitellään kaikkea mahdollista partaan liittyvää, foorumillakin melko vilkasta.
http://badgerandblade.com/
Partaveitsi ja kaikki siihen liittyvä puuhalointi/fiilistely kaikkine esivalmisteluineen ennen ja jälkeen varsinaista tehtävän suorittamista alkoi kiinnostaa melkoisesti, vois kyllä olla kokeilemisenarvoinen juttu, eipä tuosta puolitylsästä braunista enää kovin yleviä fiiliksiä irtoa.
Rolf

Re: Parta ja kaikkea siihen liittyvää

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » La Helmi 21, 2009 11:05 pm

Itse muutaman kerran ameriikkalaisessa parranajossa käyneenä voin sanoa, että tulee sitten sileetä ja on muuten mielyttävä ja rentouttava hetki. Arkisin minulle riittää kun froteepyyhkeellä leuan vetäisee, kun ei pahoille parta kasva, eikä turpajouhet joutaville.
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

ViestiKirjoittaja UrbanKinox » Ma Helmi 23, 2009 8:39 am

Karvanajokoneet on kivuliaita kun terät ennemmin repii kuin leikkaa...

Gileten höylällä toimii leikkaaminen, ja vielä trimmaaminenkin kun on tämä pienehkö pukin parta kasvatettu :)
Käyttäjän avatar
UrbanKinox

ViestiKirjoittaja Rolf » Ma Helmi 23, 2009 3:15 pm

UrbanKinox kirjoitti:Karvanajokoneet on kivuliaita kun terät ennemmin repii kuin leikkaa...

Gileten höylällä toimii leikkaaminen, ja vielä trimmaaminenkin kun on tämä pienehkö pukin parta kasvatettu :)

Olis se siistiä kasvattaa kunnollinen parta mutta ittellä on harvaa, ajamatton turpavärkki muistuttaa lähinnä kapisen ketun peräpäätä.
Rolf

ViestiKirjoittaja Jari T » Ma Helmi 23, 2009 4:38 pm

Rolf kirjoitti:Olisko tästä aiheesta jutunjuureksi, meille äijille arkista arkisempi rutiini sipasta sänki sileäksi jollain työkalulla.
Tuossa iltapäivällä eksyin sivustolle jossa käsitellään kaikkea mahdollista partaan liittyvää, foorumillakin melko vilkasta.
http://badgerandblade.com/
Partaveitsi ja kaikki siihen liittyvä puuhalointi/fiilistely kaikkine esivalmisteluineen ennen ja jälkeen varsinaista tehtävän suorittamista alkoi kiinnostaa melkoisesti, vois kyllä olla kokeilemisenarvoinen juttu, eipä tuosta puolitylsästä braunista enää kovin yleviä fiiliksiä irtoa.

Itse ajelen nykyään vanhalla Gilletten safety-razorilla, jossa käytetään siis niitä kaksipuolisia teriä. Vaahdotus suoritetaan mäyränkarvasudilla. Saippuana yleensä italialainen Proraso tuubista. Tai Tabac Original! Äftersheivinä kylmä vesi.

Pienen opetteluperiodinhan tuo vaati, mutta tulos on kyllä mielestäni parempi, kuin noilla moderneilla tuhatteräisillä höylillä.

Juuri tuolta Badgerandbladen foorumilta oppini ammensin.
--
Jari T
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja Nikke Heinjoki » Ma Helmi 23, 2009 6:45 pm

Partaveitsi ja kaikki siihen liittyvä puuhalointi/fiilistely kaikkine esivalmisteluineen ennen ja jälkeen varsinaista tehtävän suorittamista alkoi kiinnostaa melkoisesti, juu näin on ja märkäajon suosio on kasvussa. Itse tilasin vähän yli vuosi sitten suomalaisesta verkkokaupasta Merkurin Heavy Duty safety razorin sekä Merkurin terät. Kyseinen yhdistelmä pesee mielestäni mennen tullen 3- tai 5-teräiset mekaaniset - patterikäyttöisistä puhumattakaan- partahöylät. Märkäajo on todella miellyttävä kokemus kun mukaan liitetään esim. Jari T:n mainitsemat saippuat, itsekin käytän Tabacin saippuaa.

Pienen opetteluperiodinhan tuo vaati, mutta tulos on kyllä mielestäni parempi, kuin noilla moderneilla tuhatteräisillä höylillä. No joo mutta opettelu maksaa vaivan ja kaksiteräisten käyttö tulee paljon edullisemmaksikin. Niitä ja partasaippuoita kannattaa tilata isompi erä esim. Amazonin kautta tai Englannin eBaysta. Itse en ole juurikaan onnistunut saamaan haavoja tai nirhaumia käyttäessäni Merkuria ja teräviä teriä. Tylsillä terillähän niitä haavoja tai nirhaumia just tuleekin kun terä liikkuu epätasaisesti ihon pintaa pitkin.

Piipunpoltto ja märkäajo ovat mielestäni sellaisia nautintoja, joista savukkeiden polttaminen ja sähköisten apparaattien kanssa puuhastelu jäävät valovuosien taakse :D
Käyttäjän avatar
Nikke Heinjoki

ViestiKirjoittaja Pikku-MiCi » Ma Helmi 23, 2009 6:53 pm

Savukkeet ja partahöylät on kiireisten ihmisten keksintö. Samoin pikaruokalat ja pika....
Käyttäjän avatar
Pikku-MiCi

ViestiKirjoittaja Rolf » Ti Helmi 24, 2009 5:22 pm

Joo´o niin siinä vaan kävi tilaukseen meni tilpehöörit + ne hooningjutut, pakko tuo veitsikin on kokeilla.
Viimeksi muokannut Rolf päivämäärä Ke Kesä 10, 2009 10:18 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Rolf

ViestiKirjoittaja TexasPK » Ti Helmi 24, 2009 7:37 pm

Mistä kannattaisi lähteä Suomessa kyselemään veistä?
Why stop now, just when I'm hating it?
- Marvin the Paranoid Android
Käyttäjän avatar
TexasPK

ViestiKirjoittaja Rolf » Ti Helmi 24, 2009 8:36 pm

TexasPK kirjoitti:Mistä kannattaisi lähteä Suomessa kyselemään veistä?

Top-Kosmetiikka http://www.top-kosmetiikka.com/verkkoka ... hma_id=124
Miehenkaupan listalla vain yksi veitsi http://www.miehenkauppa.fi/parranajo-pa ... 34_62.html
Saattaa löytyä isommista tavarataloistakin esim Stockmann.
Rolf

ViestiKirjoittaja kopsis » To Helmi 26, 2009 1:48 pm

Ei kyllä meikäläinen uskaltais ainakaan itse ajella veitsen kanssa :?

Sensor Exel -terillä (kaksi terää piisaa mulle) menty jo vuosia - joskus 15-16 vuotiaana ajelin vielä koneella, sitten vaihtui höylään. Viikset, leukaparran ja pulisongit trimmailen pari kertaa viikossa, samalla kun ajelen poskista ja kaulalta sängen pois.

Saunan yhteydessä on hyvä ajella, kun sänki tuppaa olemaan melko karkeaa laatua. Siihen päälle vähän kosteusvoidetta vaimon purkeista ja ihan tavallista partavaahtoa päälle - hetken päästä on helppo vedellä höylällä karvat veks... :D

Päälle yleensä nivean sensitive -partabalsamia, niin iho muistaa kiittää vielä seuraavanakin päivänä...myös näillä pakkasilla!
kopsis

ViestiKirjoittaja Rolf » Su Maalis 01, 2009 7:46 am

kopsis kirjoitti:Ei kyllä meikäläinen uskaltais ainakaan itse ajella veitsen kanssa :?

Ihan nätisti se sujuu, sopivassa kulmassa vietynä veitsi liukuu sujuvasti ihonpintaa rapinaa pitäen partakavan katkeillessa.
Ensimmäinen ajo veitsellä meni aika hyvin yhtään naarmua tai haavaa en onnistunut saamaan, ajotekniikassa hiomista mutta eiköhän se harjottelemalla siitä kehity.
Rolf

ViestiKirjoittaja Raakku » Ti Touko 05, 2009 7:36 pm

hmm.tämä aihe on kyllä kummallinen.eikös tuo ole hiukan turhaa hifistelyä :lol:
minulle tuo parranajo on ainakin välttämätön paha.mitä nopeemmin ja helpommin sen hoitaa niin hyvä :)
itse käytä ihan pelkkaa gileten mach3...ei mitn turhii tököttei.menee se kuiviltaankin :lol:
Käyttäjän avatar
Raakku

ViestiKirjoittaja jpop » Ti Touko 05, 2009 10:27 pm

Raakku kirjoitti:eikös tuo ole hiukan turhaa hifistelyä :lol:

Hifistely (joku voisi kutsua konstailuksikin - asiayhteydestä riippuen) ei ole koskaan turhaa. Sitähän tässä tehdään sikari- ja piippuosastollakin koko ajan ;)

Itse olen tosin muuten Raakun kanssa samoilla linjoilla. Olen sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen tuon parranajon suhteen, että välillä siitä tulee ihan sanomistakin - jopa muuten niin ymmärtäväiseltä lähipiiriltäkin :roll:

Edit: Oikeasti alkoi kyllä kiinnostamaan taas yksi fiilistely-/konstailutapa. Miksipä ei - jos tuossakin voisi ottaa hetken paemmin itselleen ja tehdä siitä jälleen yhden tavan meditoida... Kiitti vaan ketjun aloittajalle - nyt en pääse ajatuksesta eroon ... :?
jpop

ViestiKirjoittaja TexasPK » Ke Touko 06, 2009 8:40 am

Raakku kirjoitti:välttämätön paha.mitä nopeemmin ja helpommin sen hoitaa niin hyvä :)

Miksi se on välttämätön? Eihän sitä ole pakko ajaa...
Itselläni on parta siitä syystä etten jaksa ajaa sitä! Parran ajan pois ehkä kaksi kertaa vuodessa, jolloin partakoneet ja -terät menevät tukkoon joten siksi ostoslistalla on veitsi.
Why stop now, just when I'm hating it?
- Marvin the Paranoid Android
Käyttäjän avatar
TexasPK

Seuraava

Palaa alueelle Vapaata puhetta