Miten TUHOTA hyvä sikari?

Sikari tukossa? Homeessa? Kuiva? Märkä? Rikki? Koira söi? Kysy täältä.

Valvoja: Lasse

Miten TUHOTA hyvä sikari?

ViestiKirjoittaja sampop » Su Maalis 01, 2009 9:24 am

No niin kiitoksia mahtavasta foorumista ja sitten itse ongelmaan.

Eli tilasin sikaritalosta puisen humidorin lasi-ikkunalla, hinta oli 49,90.

Hölömönä aloittelijana, en "käynnistänyt" humidoria kun otin sen käyttöön, vaan löin kostuttimen sisään ja sikarit purkkiin, avot.
Nyt tänä aamuna perehtyessäni mitä OIKEASTI pitäisi tehdä, tunsin itseni mämmikouraksi :urpo2:

Eli kaapista löytyy Romeo y Julieta nro 2:sta, yksi Romeo y Julieta Churcill ja pari muuta havannalaista sekä cuubalaista

Kysymys:
Pitääkö sikarit AINA pakastaa, ennen kuin ne laittaa humidoriin?

- välttääkseni sikarikärpäsen :shock:

Toisekseen, nyt käynnistelen humudoria jossa siis analogimittari. (Käyn ensi viikolla ostamassa sen digimittarin)
Kalibroin mittarin viime yönä ja nyt siis humidori kostumassa. Kostutin sisustan pari tuntia sitten ja mittari näyttää nyt 68% kosteutta.

Kysymys:
Onko humidorin mukana tullut musta pitkulanmallinen kostutin riittävä, vai pitäisikö tilata jokin toisenlainen kostutin pieneen humiini?

Toivottavasti en ole nyt vielä "tuhonnut" sikareitani, enhän ole, enhän? :yrjo:

Lämpötilasta, asunnossani on n. 22-asteen lämpötila ja säilytän humiani lasikaapissa olohuoneessa. Ymmärrän, kun olen vain pieni harrastelija, etten sinänsä voi vaikuttaa lämpötilaan.
Mutta minkälaisia kikka kutosia muut kerrostalo tupruttelijat käyttävät?

Ja kulutuksesta hieman, vuodessa poltan maksimissaan 10 sikaria, joskus jopa vähemmän.
Tarkoituksena ei siis ole aloittaa nistimäinen sikarien käyttö vaan alkaa "kypsyttämään" ihan oikeasti sikareita omaa käyttöä ajatellen.

Mutta kiitos kaikille mahtavasta foorumista ja toivottavasti saan PIKAISIA vastauskia aiheeseeni.
Face Your Fears
and
Live Your Dreams
sampop

Re: Miten TUHOTA hyvä sikari?

ViestiKirjoittaja Jaga » Su Maalis 01, 2009 1:34 pm

sampop kirjoitti:
Kysymys:
Pitääkö sikarit AINA pakastaa, ennen kuin ne laittaa humidoriin?

- välttääkseni sikarikärpäsen :shock:

Pakastaminen on varotoimenpide, eikä siis millään tavalla välttämätöntä. Itse olen pakastanut kaikki sikarini lähinnä siitä syystä että yksittäisen sikarin menettämisen vielä kestää, mutta entä jos toukat nakertaakin useamman kymmenen pölliä.. :evil: Sikarit voi pakastaa vaikka olisivatkin olleet humissa jo hyvän aikaa, joten voit hyvin pakastaa vielä sikarit jos se vähentää painajaisia. :mrgreen:

sampop kirjoitti:Kysymys:
Onko humidorin mukana tullut musta pitkulanmallinen kostutin riittävä, vai pitäisikö tilata jokin toisenlainen kostutin pieneen humiini?

Toivottavasti en ole nyt vielä "tuhonnut" sikareitani, enhän ole, enhän? :yrjo:

Kostuttimen riittävyydestä on vaikea antaa mitään tarkkaa vastausta. Käsittääkseni sikaritalo yleensä varustaa humit riittävällä kostuttimella. Jos tuntuu, että kosteus laskee liian nopeasti varsinkin talviaikaan niin sitten kannattaa harkita lisäkostuttimen hankkimista. Harrastuksen alkuvaiheessa on ihan normaalia että kosteus ei meinaa pysyä riittävän korkealla kun pitää koko ajan olla aukomassa ja nuuhkimassa humia. :mrgreen:

Eli suosittelen tarkkailemaan kosteuden pysymistä muutama viikko ennenkuin rupeat hankkimaan uutta kostutinta. Sikarit ovat varmasti vielä ihan hyvässä kunnossa jossei niissä ole suurempia ulkoisia merkkejä liian isoista kosteuseroista eli esim. wrapperi haljennut pitkältä matkalta.

sampop kirjoitti:Lämpötilasta, asunnossani on n. 22-asteen lämpötila ja säilytän humiani lasikaapissa olohuoneessa. Ymmärrän, kun olen vain pieni harrastelija, etten sinänsä voi vaikuttaa lämpötilaan.
Mutta minkälaisia kikka kutosia muut kerrostalo tupruttelijat käyttävät?

Muutaman asteen lämpötilaheittelyt ovat ihan normaalia peruspolttelijan humidorille. Tottakai tosiharrastajat haluavat kypsyttää sikareitaan täysin samoissa olosuhteissa vuodesta ja vuodenajasta toiseen, mutta uskallan väittää että satunnaispolttelijan humidorin lämpötila harvemmin heittelee niin paljon että sillä olisi jotain vaikutusta sikarien makuun yms.

Toivottavasti vastauksista oli apua ja tervetuloa foorumille!
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja sampop » Su Maalis 01, 2009 7:01 pm

Juu kyllä oli apuja, paljon kiitoksia. :piippu:

Tein tänään periaate päätöksen ja "aloitan" sikareiden keräilyn alusta.
Eli sikarit jotka jo omistan niin,no katsotaan miten niiden käy... poltettava ne on mutta onhan tässä parit häät ja lapsen syntymät juhlittavana :lol:

Pakastamisesta vielä:
Kuinka pitkään sikareiden tulisi olla pakastimessa?
Ja miten prosessi käytännössä toteutetaan?

Toisekseen aijon tilata nahkaisen sikarikotelon, joka mahdollistaa sikarin siirtämisen nautinto paikkaan.
Ne kun eivät hirveän paljon maksa...

Toinen kysymys vielä, onkohan "upseeristolla" jotain tiettyä sikaria jota he suosivat?
Tai yleisesti ottaen sotilaiden suosimaa sikaria?

Kylläpä kuullosti hölmöltä :mrgreen:

SITTEN, vielä...
Nyt kun päivän olen palstaa lueskellut, niin moni puhuu sikarin polton yhdistämistä samalla nautittavaan juomaan ja kun itse en ole perso alkoholille, niin olisiko hyviä vaihtoehtoisia juomia?
Sikarin polton rinnalle.. Asiaan vaikuttaa totta kai sikari mitä poltetaan ja missä sitä poltetaan, mutta ideoita otetaan vastaan ?

:sigge:
Face Your Fears
and
Live Your Dreams
sampop

ViestiKirjoittaja Jaga » Su Maalis 01, 2009 11:11 pm

Upseerien sikarisuosituksiin en osaa kommentoida, mutta pakastus on tuttua puuhaa. Taitaa vastaava vastaus löytyä jo jostain, mutta eipä pieni kertaus haittaa.. Itse olen pakastuksen hoitanut seuraavalla metodilla:

1) Sikarit ilmatiiviisti kolmeen minigrip-pussiin
2) Pussi pakastimeen
3) Pussi pakastimessa muutama päivä tai n. viikko
4) Pussi vuorokaudeksi jääkaappiin
5) Pussi vuorokaudeksi huoneenlämpöön
6) Sikarit ulos pussista ja humidoriin

Jotkut laittaa sikarit jääkaappiin ennen pakastusta, mutta hyvin on homma toiminut ilmankin. Kolminkertainen pussitus siis lähinnä hajujen/makujen siirtymisen estämiseksi suuntaan tai toiseen.

Juomia kannattaa kokeilla rohkeasti, jotta löytyy itelle sopivat yhdistelmät. En kuitenkaan lähtisi heti kokeilemaan esim. energiajuomia tai muita voimakkaan makuisia juomia sen kalleimman sikarin kyytipoikana. :mrgreen: Oma alkoholiton suosikkini sikarin kyytipojaksi on kola, mutta sekin jakaa hyvin paljon mielipiteitä. Kannattaa lueskella ruoka/juoma -osioo, siellä puhutaan myös alkoholittomista juomista. :bisse:
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

Palaa alueelle Ensiapu