Hyvä chili polttaa kahdesti

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Re: Hyvä chili polttaa kahdesti

ViestiKirjoittaja Tomassino » Ti Huhti 24, 2012 5:22 pm

Nää meidän ketjut näyttävät saavan aina hirveesti nousua kansantalouteen. Minäkin tein pitkästä aikaa tilauksen chilikauppaan, kun alkoi tehdä mieli... :oops:

Ostoskoriin tarttui namia:
2 x Chilikaupan Nagakiukku V2 - Chilisalmiakki
2 x Chilikaupan Kiukku - Chilisalmiakki
2 x Chilikaupan Höökipulveri - salmiakkijauhe 25g

Igun sooseja:
1 x Iguana XXX
1 x Iguana Mean Green
1 x Iguana Chipotle

Ja kuivatavaraa:
1 x NAGA MORICH Premium chilijauhe
2 x Sichuaninpippuri, 57g
Kuva
*Vitolakritiikin lyyrinen Rocco*
Käyttäjän avatar
Tomassino

ViestiKirjoittaja H8red » Ti Huhti 24, 2012 7:47 pm

Räyhäkäs kirjoitti:
Jos tahdon elvistellä heikommilleni, vilautan heille menestyksen merkit; turboahdetun pakettiauton ja Casion digitaalikellon. :wink:

Eiköhän sellaisen järjettömän, tukan päästä vievän poltteen, saisi vähän halvemmallakin kuin kylmäsavustetulla Naga Morich-chilijauheella? On muuten aivan järkyttävän hyvää, kun margheritapizzan tms. miedosti maustetun ruoan päälle ripsuttelee vähän savunagaa. Siinä yhdistyy lempeä hikkoripuu, Capsicum Chinense-suvun chilien kupliva hedelmäisyys sekä erittäin miellyttävä, tasaisesti suuhun leviävä lämpö.

Kuten Pastori kirjoittaa, kysymys on subjektiivisesta kokemuksesta. Monen mielestä maastopyörällä pulkkamäen laskeminen yli 50km/h nopeudella on varma itsemurha, jonkun mielestä hyvää ajanvietettä.

Ei sitä chiliä ole tarkoitus vetää turpa rullalla, eihän suolaakaan laiteta ruokalusikalla kananmunan päälle! Chilejä kasvattavana ja siten niitä melkoisesti kuluttavana ihmisenä oma "toleranssini" poltteelle on sellaisella tasolla, että tavistabasco ei oikeasti polta saati maistu - paitsi etikalle. Nautin chilin antamista mahdollisuuksista maustaa ruokaa, diggailen myös poltteesta. Sanoudun kuitenkin jyrkästi irti tästä tyylisuunnasta, jossa aikuiset ihmiset tunkevat kokonaisia chilejä kouratolkulla kitaansa ja sitten kierivät lattialla omassa oksennuksessaan.

Suosittelen lämpimästi kaikki epäileviä hankkimaan käsiinsä vaikka vähän miedompaa savustettua Aji Cristali-jauhetta (Capsicum Baccatum), monen kotikasvattajan mielestä maukkainta chiliä. Tässä polte on hyvinkin mietoa joten annostus on helppoa. Pizzan päälle, grillatun lihan, ranskanpottujen, täytetyn patongin väliin...

http://www.fataliigourmet.net/Tuotteet

Mitä itse olen tavannut chilien kasvattajia ja himokäyttäjiä, ovat he olleet ylimielisiä ja toisten makutottumuksia vähättelevia. Jos ei pysty jotain tosi tulista lajia syömään, ei ole mitään yms. meininkiä. Tuntuu että se elvistely on osa sitä chiliensyöntiä.
Mutta Räyhiksen tekstistä huomasin, että hän on aidosti kiinostunut chileistä oman makutotumuksensa vuoksi,eikä vain kehuukseen omaa sietokykyynsä. Tosi asiallinen teksti. Räyhiksestä tuli sellainen ammattimainen tuntuma täs chili-asiassa, tapaamani henkilöt tais olla amatöörejä.
Pitääpä testata tota Aji Cristali-jauhetta
I fly upon the blackest of wings
I soar through the dark night sky
I answer no call but my own
I alone forge mt reality
For I am the raven
The child of Odin
Käyttäjän avatar
H8red

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » Ti Huhti 24, 2012 8:09 pm

H8red kirjoitti:Mitä itse olen tavannut chilien kasvattajia ja himokäyttäjiä, ovat he olleet ylimielisiä ja toisten makutottumuksia vähättelevia. Jos ei pysty jotain tosi tulista lajia syömään, ei ole mitään yms. meininkiä.

Jos et nyt projisoi jotenkin, olet selvästikin pyörinyt väärissä porukoissa. Itse en nimittäin ole koskaan törmännyt ylimielisyyteen tai väheksyntään chiliukkojen taholta, ja niitä on tullut tavattua paljon. Eikös puutarhurit yleensä ottaen omaa aika matalan verenpaineen?
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ti Huhti 24, 2012 8:18 pm

Reverend Godless kirjoitti: Eikös puutarhurit yleensä ottaen omaa aika matalan verenpaineen?

Ei meikäläisen vaimo ainakaan jos tomaatti on homeessa :D
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja H8red » Ti Huhti 24, 2012 8:24 pm

Vääristä porukoista en tiedä,mutta noi muutama"chilipää" ketä olen elämäni varrella tavannut, ovat olleet juuri sellaisia kuten edellä kuvasin.

Reverend Godless kirjoitti: Eikös puutarhurit yleensä ottaen omaa aika matalan verenpaineen?

:D
Mä olen puutarhurin ammattitutkinnon suorittanut ja syön verenpainelääkkeitä :)
I alone forge mt reality
For I am the raven
The child of Odin
Käyttäjän avatar
H8red

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » Ti Huhti 24, 2012 8:29 pm

H8red kirjoitti:Mä olen puutarhurin ammattitutkinnon suorittanut ja syön verenpainelääkkeitä :)

Säännön vahvistava poikkeus kaiketi, ellet sitten ole drinkalotin vaimo ja tomaattisi on homeessa. ;)
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja noviisi » Ti Huhti 24, 2012 8:31 pm

H8red kirjoitti:Mitä itse olen tavannut chilien kasvattajia ja himokäyttäjiä, ovat he olleet ylimielisiä ja toisten makutottumuksia vähättelevia. Jos ei pysty jotain tosi tulista lajia syömään, ei ole mitään yms. meininkiä. Tuntuu että se elvistely on osa sitä chiliensyöntiä.

Minkä tahansa asian harrastajat saattavat vaikuttaa ulkopuolisesta henkilöstä elvistelijöiltä. Itsekin olen saanut vastaavia kommentteja ollessani pelkästään innostunut ja hyvissä fiiliksissä jonkun tietyn asian suhteen.
Suomalaisenhan pitää olla itsesäälissä kieriskelevä nolla, kuiva professori, tai Räyhäkäs :lol: , jotta ei saa presley-leimaa otsaansa. Auta armias jos vähänkään innokkaammin selität harrastuksestasi ja sen yksityiskohdista toisille...

Chili on mahdottoman hyvää, mutta ei sitä saa olla ruoassa liikaa.

t: musiikki-, tietotekniikka- & sikarielvis
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja H8red » Ti Huhti 24, 2012 8:33 pm

Reverend Godless kirjoitti:Säännön vahvistava poikkeus kaiketi, ellet sitten ole drinkalotin vaimo ja tomaattisi on homeessa. ;)

:D :D Mä en kasvata tomaatteja, enemmänkin istutan kiviä :wink:
I alone forge mt reality
For I am the raven
The child of Odin
Käyttäjän avatar
H8red

ViestiKirjoittaja Skiido » Ti Huhti 24, 2012 10:03 pm

On tosiaankin pitkäjänteistä ja mielenkiintoista katsoa, kun kivet kasvaa. On vanha samuraiden mielen harjoituskeino.
Skiido

ViestiKirjoittaja Johnnyboy » Ke Huhti 25, 2012 6:15 am

x
Viimeksi muokannut Johnnyboy päivämäärä Pe Helmi 12, 2016 8:24 am, muokattu yhteensä 1 kerran
"Tupakointi lyhentää elämää - mutta onneksi vain loppupäästä"
Käyttäjän avatar
Johnnyboy

ViestiKirjoittaja homer » Ke Huhti 25, 2012 2:17 pm

Anteeksi akkamainen kitinäni Räyhikselle. Olen seurannut foorumia jo useamman vuoden, joten oletin ilman muuta Räyhiksen vittuilevan :D
Käyttäjän avatar
homer

ViestiKirjoittaja Tomassino » Ke Huhti 25, 2012 3:37 pm

Skiido kirjoitti:On tosiaankin pitkäjänteistä ja mielenkiintoista katsoa, kun kivet kasvaa. On vanha samuraiden mielen harjoituskeino.

Kutsutaan Zen-meditaatioksi. Kannattaa kokeilla!

T. Le` Zen priest of sikarifoorumi :wink:
Kuva
*Vitolakritiikin lyyrinen Rocco*
Käyttäjän avatar
Tomassino

ViestiKirjoittaja Räyhäkäs » Ke Huhti 25, 2012 5:11 pm

homer kirjoitti:Anteeksi akkamainen kitinäni Räyhikselle. Olen seurannut foorumia jo useamman vuoden, joten oletin ilman muuta Räyhiksen vittuilevan :D

Typecastauksen uhri, Räyhäkäs Maximus. :(

H8red kirjoitti:Mitä itse olen tavannut chilien kasvattajia ja himokäyttäjiä, ovat he olleet ylimielisiä ja toisten makutottumuksia vähättelevia. Jos ei pysty jotain tosi tulista lajia syömään, ei ole mitään yms. meininkiä. Tuntuu että se elvistely on osa sitä chiliensyöntiä.

No hitto, todella ikävä kuulla. Onhan sitä joka harrasteen harjoittajissa näitä "mun juttu on kalliimpi ja siksi parempi kuin sun juttu"-tyyppejä, olen vilpittömästi pahoillani! Vaan eipä taida meikäläinenkään olla chilimies perinteisemmästä päästä. Kun katsoo videoita chilitapahtumista niin jengihän on kuin suoraan revitty Leatherheavenin mainoksista, kovin jätkä vetää tulisinta chiliä mallia X kitusiinsa kuin leipää.

Fy fan.

Chilejä kasvatan enempi silmäniloksi ja harrastuksen vuoksi. On aika seksikästä kun parveke pullistelee esimerkiksi Etelä-Amerikan vuoristoseudulta kotoisin olevia Capsicum Pubescens-suvun chilejä, ripauksella muutamaa meksikolaista, bangladeshilaista ja karibialaista lajiketta. Jos satoa tulee, se on pelkkää plussaa. Onhan kukinta kuitenkin sitä viherpeukalon kiitollisinta aikaa. Diggailen myöskin, että siinä missä muilla on anopinkieliä tms. niin meikäläisellä on käytännöllisesti katsoen sukupuuttoon kuollut (luonnollisella esiintymisalueellaan) Capsicum Lanceolatum tai guatemalalainen "Tepin" Capsicum Annuum var. Glabriusculum.

Sadon käytän ruoanlaittoon, tuoreena, pakastettuna tai kuivattuna. Viime kesänä satoa tuli kaikenkaikkiaan yli kolme kiloa josta varmaan kolmanneksen annoin pois. Jokaista uutta lajiketta maistan kypsänä, en välttämättä kokonaista palkoa kerrallaan. kuten vuoden 2011 Guinnesin ennätysten kirjan mukaan tulisinta, Capsicum Chinense-suvun Trinidad Scorpion Morouga Blendiä. On muuten helvetin tulinen, parhaimmillaan alle millin ohuina siivuina nachosiivun päällä, hyvän cheddarin alla. Mutta en kyllä rouskuttele chilejä huvikseni, ellen sitte maistata niitä vierailla - jotka itseasiassa usein suostuvat jotain maistamaankin!

Hauskaa puuhaa tulisten paprikoiden kasvattelu. Mutta on muutkin viherkasvit kivoja, kuten orkideat ja peikonlehti!
"Kansanterveyskeskustelun nykylinja alkaa muistuttaa erään rotuopin ja alastonvoimistelun nimiin vannoneen valtion linjauksia."

http://ruokaa-ja-muutakin.blogspot.com
http://twitter.com/Rayhapetteri
Käyttäjän avatar
Räyhäkäs

ViestiKirjoittaja noviisi » Ke Huhti 25, 2012 5:13 pm

Hei kivielvikset, antakaa sedän edes vähän rähjätä.. :lol: :bisse:
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja seimi » Ke Huhti 25, 2012 6:58 pm

drinkalot kirjoitti:Ei meikäläisen vaimo ainakaan jos tomaatti on homeessa :D

Harvemman vaimo myöskään tykkää, jos isännän tomaattipäinen soturi on homeessa.

"Tähän täytyy olla looginen selitys...saunanlauteet...yleinen vessa..."
Käyttäjän avatar
seimi

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Ruoka ja juoma