Mitä työkaluja?

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Mitä työkaluja?

ViestiKirjoittaja weede06 » La Elo 29, 2009 1:43 pm

Kun olis tarkotus alottaa piippujen tekeminen niin mitä kaikkia työkaluja teillä tekijöillä on käytössä? Ymmärrän toki että valmistussalaisuuksia ei mielellään kerrota, mutta jos nyt edes jotain. Itse ostin tuollaisen pienen (Bauhaus) vannesahan jonka uskoisin riittävän palikoiden alkumuotoiluun. Lisäksi olis Festoolin epäkeskohiomakone, jonka saa poikittain erillisellä tuella asennettua pöytään kiinni. Sorvi on jo tilauksessa http://www.puuilo.fi/cat/images/puusorvi_0801_bcd.jpg . Ja porakoneeseen kiinnitettävä kiillotuslaikka löytyy myös. Laittakaa toki vinkkiä mitä kaikkee annattais hankkia.
Jumala halusi rakentaa maailman kahdeksassa päivässä, Minä annoin Hänelle kuusi!
Käyttäjän avatar
weede06

Re: Mitä työkaluja?

ViestiKirjoittaja mto » La Elo 29, 2009 1:47 pm

joku talttasetti vois olla kova sana? ja hyvä vuolupuukko
Nuoresta alkoholistista, vanhaksi alkoholistiksi..
Käyttäjän avatar
mto

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » La Elo 29, 2009 3:32 pm

Semmoinen keklu mihin kietaset jesaria ympärille niin, että terästä jää pari senttiä paljaaksi. Hyvä tarkkomiseen.
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja weede06 » La Elo 29, 2009 4:22 pm

Sellainen nauhahiomakone olis tarkotus vielä hankkia.

Tuon ensimmäisen kun tein niin käytössä oli vain kirvesmiehen saha ja se festoolin epäkesko, loppusilaus käsipelillä santapaperia kokoajan hienontaen (kylläpä Suomen kieli on hassu, en siis hienontanut santapaperia...).
http://photos-g-8.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1242_n.jpg
Jumala halusi rakentaa maailman kahdeksassa päivässä, Minä annoin Hänelle kuusi!
Käyttäjän avatar
weede06

ViestiKirjoittaja Reverend Godless » La Elo 29, 2009 6:15 pm

weede06 kirjoitti:http://photos-g-8.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs149.snc1/5532_117028309880_522789880_1936054_3961242_n.jpg

Ihan kivan näköinen piippu muuten, mutta tuo varren liitos on vähän negaa.
Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta mustepulloni katosi yhtäkkiä jonnekin.
Käyttäjän avatar
Reverend Godless

ViestiKirjoittaja weede06 » La Elo 29, 2009 8:50 pm

Joo, sen tiedän. Mut ei ollu tarpeeks tietoo että steminkin voi hioa, yhtäaikaa tietenkin niin ei tule tollasta epätasaisuutta.

Noh, ensi kerralla paremmin.
Käyttäjän avatar
weede06

ViestiKirjoittaja vpv » La Elo 29, 2009 9:11 pm

Puukko, puuviiloja (raspeja), nauhahiomakone, porakone, Dremel, hiekkapaperia, petsiä, vahaa ja kiillotuslaikkoja ja -liinoja. Epäkeskohiomakonekin on mutta en ole käyttänyt sitä piipun teossa. Kyllä noilla jotain saa aikaan. Eikait nuo välineet mitään salaisuuksia ole. Sorvi on myös minulla hankinnassa, kolmileukainen istukka olisi hyvä piipun valmistuksessa, ei tarvisi jättää hukkapalaa kalliiseen briariin ruuvien takia.
vpv

ViestiKirjoittaja daniel » Su Elo 30, 2009 9:01 am

voi saatana,
jätkät tulee hiihtää ohi noilla vehkeillä. sanokaa että teillä on vielä aikaa treenaillakkin päivittäin?
välineistä,
mulla on leuat, saha, puukkoja, dremel, moottori, käsipora, hiekkapaperit, kiillotus ja vahaus laikat. ei siihen niin paljoa tarvitse kun osaa soveltaa. oon kyllä sorveista kade. työtilakin olisi ihan kiva.
canaliscarpi.blgspt
Käyttäjän avatar
daniel

ViestiKirjoittaja weede06 » Su Elo 30, 2009 2:46 pm

Tollasen sorvin pistin tilaukseen http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=242 ei mun mielestä kovin paha hinta. Tokihan siihen tarvii sitten väsätä kaikkia lisäosia, mutta se ei ole ongelma.

Jos sitten vielä yrittäis väsät esim. Bilteman poranteristä tällaisia http://pipedia.org/images/thumb/5/56/Dr ... s_bits.jpg

Katos pehkana, olinkin jo laittanut kuvan tosta sorvista, kaikkee ei muista mitä jurripäiten tekee.
Käyttäjän avatar
weede06

ViestiKirjoittaja Jeanfin » Ma Marras 05, 2012 10:28 pm

Kuinka paljon jengi käyttää täällä muita sähkötyökaluja kuin sorvia muotoiluun, esim. Dremeliä? Älkää naurako tälle, mutta jos esim. viulunrakentajalta kysyisi, että käytätkö dremeliä, voi vain kuvitella kauhistuneen ilmeen.
Jeanfin

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ke Elo 21, 2013 10:30 pm

Nostanpa tätäkin kun oli niin hyytävä pylväsporatarjous Kakkosen konsernissa. Poraussyvyys 50 mm jättää toivomisen varaa, muuten ominaisuudet näyttää ainakin paperilla hyvinkin 59,90 euron veroisilta. Tai ainakin se 24 kk takuu. Itselläni on sellainen B&D McGyverviritys, mutta tämä panee harkitsemaan. Käykääs nyt joku Robinhoodissa kokeilemassa minkälainen separaattori on kyseessä.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja Piiputin » Ma Marras 04, 2013 3:54 pm

HAHAHA...ei vittu joo :mrgreen:
perkele...älä selitä...
Piiputin

ViestiKirjoittaja Sota-Matti » To Heinä 02, 2015 9:18 pm

Itellähän on huikeita piipuntekotyökaluja: akkuporakone (ei telinettä) ja teriä jonkumoisia, Bilteman dremelityyppinen monitoimityökalu, normi käsisaha, lehtisaha, jokunen viila, hiomapaperia ja epäkeskohiomakone. Niillä mie olen tuolla väkerrelly nyt ensimmäistä piippua. Pistelen joskus ehkä kuvaakin tekeleestä jahka siihen pisteeseen nuilla pääsen. Nyhertämistähän tuo on, mutta piippu suupielessä vallan mainiota harrastelua :piippu:
"Ent the earthborn, old as mountains."
Käyttäjän avatar
Sota-Matti

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Touko 11, 2016 3:10 pm

Mistä olette hommanneet sopivia poranteriä pesän poraamiseen?
Löytyykö noita euroopasta jostain puljusta valmiina vai pitääkö modailla jostain muunlaisista?
Käyttäjän avatar
HenkkaM

ViestiKirjoittaja susiluoto » Ke Touko 11, 2016 4:36 pm

Ehkä jostain saa valmiitakin mutta tietääkseni porukat ovat modanneet näitä Biltema Clas O jne. puuporanteriä.Eli sellaiset terät jotka ovat lituskaiset leikkuupäästään, kärjessä oleva piikki hiotaan pois ja suorasta pinnasta tehdään halutun mukainen puolipyöreä pohjan muotoa vastaava.Leikkuupinnasta tehdään sellainen vähän syövä jotta ei läpi mennä vauhdilla.Olen tuollaisia nähnnyt käytettävän ainakin kolmessa piippupajassa.
Joku täällä varmaan osaa kuvankin sellaisesta laitella.
susiluoto

Seuraava

Palaa alueelle Piipun tekeminen