Piippu poran käyttö.

Isi teki puusta. Tee-se-itse-piippumiesten ja piipun kunnossapitoaiheiden oma osio.

Valvoja: Lasse

Piippu poran käyttö.

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » To Joulu 04, 2008 9:37 pm

Tere !
Palstalta varmaan löytyy joku joka on käyttänyt piippuporaa ?
Elikkäs viitsisikö joku selittää vihreälle , koska kannattaa käyttää ja mitä sen käytössä on huomioitava , niin ei tarvitse kantapään kautta opiskella !
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

Re: Piippu poran käyttö.

ViestiKirjoittaja vpv » Ti Joulu 09, 2008 12:42 am

No mulla on semmonen ollu harrastuksen alusta lähtien mutta aika vähälle sen käyttö on jäänyt. Pitäisi olla monta eri kokoista että saat jotain hyötyä niistä. Pora on aika tylsä ja sillä onkin vain tarkoitus ohentaa kakkua. Oiva kampe silloin kun se sopii koppaan niin että jättää kakkua 1-2mm. En tiedä muuta ongelmaa kun että pohjan kanssa pitää olla tarkkana että ei kairaa kopan pohjasta kakkua veks. Se hyväpuoli niissä on että kopasta tulee tasainen, kun tzekkiläisellä lusikoi niin kakusta tulee ainakin mulla jossainmäärin epätasainen. Tiiä sitten onko sillä merkitystä...
vpv

ViestiKirjoittaja Jaan Koppel » Ti Joulu 09, 2008 8:18 pm

Ok Kiitos !!!
Tulee vaan tossa aikaisen joululahja piipun kylkiäisinä , minkä avovaimo tilasi.
4 Eri kokoisella terällä.
Tosin ei täältä ...
Lauantaina pitäis sit varmaan käydä jossain vaiheessa katselemassa tota töölön tarjontaa , jos vaan ehtii . . .
Käyttäjän avatar
Jaan Koppel

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Su Tammi 12, 2014 7:35 pm

Joka kerta kun käytän Senior Reameria, päätän että se on viimeinen kerta. Nyt jäikin viimeiseksi kun kairanpaska lopulta hajosi korjauskelvottomaksi.

Kyseessä siis tällainen säädettävä kolmikyntinen piipunraiskaaja jota saa erilaisilla kattauksilla manikyyrikärkiä ja harjoja tai ilman.

Kuva

Vempeleessä on vain kaksi vikaa: se ei toimi piippuporana eikä mahdu perseeseen. Poran suunnitelleella insinöörillä on mennyt kaikki mahdollinen pieleen. Ensinnäkin kynnet on saranoitu yläpäästään, jolloin niitä avattaessa kärki työstää karstaa vain leveimmältä kohdaltaan. Tämä on tehotonta ja porausta on silmämääräisesti vaikeaa tai mahdotonta saada menemään suoraan. Toisekseen työstävä vyöhyke ei ole lähelläkään laitteen kärkeä, joten se poraa pesän alaosan väkisin kartiomaiseksi. Kartiomainen pesä on piippumaailmassa kuitenkin anomalia, joka esiintyy lähinnä dublin- ja bulldogjohdannaisissa malleissa. En tosiaankaan halua sellaista biljardeihini (kolme neljäsosaa piipuistani). Vielä voisi mainita kahvan otepinnan, jonka ansiosta kämmenestä lähtee nahkaa yhtä paksusti kuin piipusta hiiltä.

Mökillä olen jo vuosia sitten siirtynyt vaihtokärkiseen Pipnet-porasarjaan (4x4, millä nimillä näitä myydäänkään), joka ei maksa kuin puolet Senior Helvetinkoneen hinnasta. Samanlainen vissiin kuin Koppelille oli tossa ylempänä tulossa. Taitaa mennä toinen setti tilaukseen kun patenttihirvityksestä tänään meni kynsi sijoiltaan. Onneksi 50-luvun Parker oli kovempi.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja susiluoto » Ma Tammi 20, 2014 9:48 pm

Tervehdys
uusi täällä, olen toki muutaman vuoden seuraillut palstaa, piipunpolton aloittelin -60 luvulla ja senjälkeen piippua, sikareita ja kiireessä tavallistakin tupakkia.
Piippuja ei ole montaakaan, odottelen kahta tulevaa tällä viikolla, mutta aiheeseen, piippuporaksi olen valikoinnut puuntyöstöpuolelta tuollaiset olisiko jyrsinterät.Niitä löytyy niin monta eri mallia ja mittaa että mielikuvitus vain rajana, niitä sitten käyttelen tuollaisen kierrevääntimen avulla.
Muoto ja malli löytyy ja itse kun silmälasien kautta tihrustelee niin mielestäni hyvä tulee.Toistaiseksi vanhin calebas vuodelta 1919 muistaakseni.
susiluoto

ViestiKirjoittaja Sailor » Pe Tammi 24, 2014 1:22 am

susiluoto kirjoitti:Tervehdys
uusi täällä, olen toki muutaman vuoden seuraillut palstaa, piipunpolton aloittelin -60 luvulla ja senjälkeen piippua, sikareita ja kiireessä tavallistakin tupakkia.
Piippuja ei ole montaakaan, odottelen kahta tulevaa tällä viikolla, mutta aiheeseen, piippuporaksi olen valikoinnut puuntyöstöpuolelta tuollaiset olisiko jyrsinterät.Niitä löytyy niin monta eri mallia ja mittaa että mielikuvitus vain rajana, niitä sitten käyttelen tuollaisen kierrevääntimen avulla.
Muoto ja malli löytyy ja itse kun silmälasien kautta tihrustelee niin mielestäni hyvä tulee.Toistaiseksi vanhin calebas vuodelta 1919 muistaakseni.

Tervetuloa palstoille,

Jyrsinterä on ihan oiva kapine työstämiseen kunhan katsoo että ottaa mieluummin liian kapean kuin leveän. Just sopiva on tietenkin paras. Jyrsinterien kanssa tulee samanmoinen apropoo kuin varsinaisilla piippuporillakin jos koppa on alaspäin kapeneva. Jää karstaan särmät ilman hiekkapaperia tms. Tiedä sitten kuinka puristi tai ei tuollaisten kanssa kannattaa tai on järkeä olla. Viksummat kertokoot.
Pyöreän uran tekemiseen tehty terä on taatusti parempi kuin tasahahlon jyrsimiseen tarkoitettu. Muuten jyrsinterä toimii tuohokin tarkoitukseeen ihan mallikkaasti. Enpä tullut aiemmin noin fiksua miettineeksi vaikka mullakin noita teriä löytyy niin käsi- kuin pöytäjyrsimeen.
Käyttäjän avatar
Sailor

Palaa alueelle Piipun tekeminen