Hyvä chili polttaa kahdesti

Nam nam. Keskustelua kulinaarisista kokemuksista ja sikarien kyytipojista.

Valvoja: Lasse

Re: Hyvä chili polttaa kahdesti

ViestiKirjoittaja noviisi » Ke Loka 14, 2015 4:40 pm

Nyt se on sitten koettu, nimittäin ihka ensimmäinen ateria, jossa käytin itsekasvattamaani chiliä. Lajikkeen nimi viittaa vahvasti tämän ketjun otsikkoon ja sehän on Ring Of Fire. Laitoin perusnormaalin jauhelihakastikkeen (450g jauhelihaa) sekaan kaksi hyvin pientä palkoa ja kyllähän se tehosi. Ruoan tulisuus noin mediumia, eli varsin mukava, mutta päänahka kyllä hikoili reilusti. Netti kertoo scovillen olevan tälle lajikkeelle 80000 yksikköä. Tämä ROF eroaa maultaan usein käyttämästäni habanerosta lämpimällä pippurisuudellaan. Se on sellainen punaruskea maku, joka lienee peräisin cayennelta. Oikein kiva maku, etenkin keskialueella. En aistinut mitään kirkkaampia efektejä, joita esim habanerosta tulee. Olen tyytyväinen. Huominen kertoo tullessaan onko lajikkeen nimi vain mainoskikka.
Käyttäjän avatar
noviisi

ViestiKirjoittaja Restless » Ma Tammi 18, 2016 2:39 pm

Vastatkaapa ammattilaiset. Tykkään kovasti tulisesta sapuskasta. Ja kun yleensä syön, niin syön paljon. Usein tällaista herkkua ei voi nauttia, koska se polttaa perseeni reikää. Tottuuko siihen koskaan? Vai oppiiko siitä nauttimaan? :shock:
Käyttäjän avatar
Restless

ViestiKirjoittaja mats alien » Ti Tammi 19, 2016 8:25 am

Restless kirjoitti:Vastatkaapa ammattilaiset. Tykkään kovasti tulisesta sapuskasta. Ja kun yleensä syön, niin syön paljon. Usein tällaista herkkua ei voi nauttia, koska se polttaa perseeni reikää. Tottuuko siihen koskaan? Vai oppiiko siitä nauttimaan? :shock:

Ammattilainen en ole, mutta Thairuoasta on jonkin verran omakohtaisia kokemuksia, sekä paikan päältä että itse kokkailleena. Thaimaassakin saa kyllä tulista kun kiertää turistimättölät ja keskittyy pikkuisiin muovituolipaikkoihin. Olen huomannut että kun maut ovat tasapainossa ei seuraavana aamuna edes tiedä syöneensä tulista. Turhankin usein tulee itse kokkaillessa tehtyä se virhe että tekee ruoasta vain tulista ja unohtaa tasapainon, ja silloin todellakin chili polttaa kahdesti.
Käyttäjän avatar
mats alien

ViestiKirjoittaja Jaga » Ti Tammi 19, 2016 9:07 am

Restless kirjoitti:Vastatkaapa ammattilaiset. Tykkään kovasti tulisesta sapuskasta. Ja kun yleensä syön, niin syön paljon. Usein tällaista herkkua ei voi nauttia, koska se polttaa perseeni reikää. Tottuuko siihen koskaan? Vai oppiiko siitä nauttimaan? :shock:

Tuleeko sama ilmiö sekä tuoreilla chileillä että tulisilla soosseilla? Itse käytän enimmäkseen tuoreita chilejä eikä oikeastaan koskaan tule polttotunnetta seuraavina päivinä. Joskus tulee esim. Naga Morichia laitettua sen verran ruokaan että tuntuu kunnolla ja mahassakin sen huomaa, mutta ei silti aiheuta ainakaan erityisen kovia poltteita pois tullessaan.
Sikaritalon foorumin ensimmäinen aatelinen, ystävien kesken Sir Jaga
Käyttäjän avatar
Jaga

ViestiKirjoittaja drinkalot » Ke Tammi 20, 2016 6:22 am

Mulla tulee ring of fire lähinnä purkkijalapenoista. Ei tuorechileistä.

Ja en ole siihen tottunut kun en syö niitä niin usein.
Hasta la Victoria Siempre!
Käyttäjän avatar
drinkalot

ViestiKirjoittaja Restless » Ke Tammi 20, 2016 9:35 am

No itseasias purkkijalapenoja olen kova vetelemään. Silloin etenkin Johnny Cash laulaa selän takana.
Käyttäjän avatar
Restless

ViestiKirjoittaja Viljo » Ti Huhti 12, 2016 4:32 pm

Vaimo on nykyään onnistunut yhdistämään Chiliharrastuksen sekä sikariharrastuksen. Kasvattelee kesäisin chilejä kasvihuoneessa, ja on tullut tupruttelu kaveriksikin. Osaa myös arvostaa hyviä sikareita. Vaan en valita. Minä saan herkullisia chilituotoksia ja pidän emännän sikareissa. Kaikki voittaa! :D

Chilistä salsat on omia suosikkeja, sekä savustetut kuivatut rouheet. Kesäisin grillissä täytettyinä myös aika herkkua. Ei nuo raakana oikein uppoa.
Käyttäjän avatar
Viljo

Edellinen

Palaa alueelle Ruoka ja juoma