Mielipiteitä merenvahapiipuista?

Piipun ystävien oma foorumi.

Valvoja: Lasse

Mielipiteitä merenvahapiipuista?

ViestiKirjoittaja Turunen » La Kesä 09, 2007 11:39 pm

Haluaisin siis kuulla mielipiteitä näistä hieman erikoisista veijareista, merenvahapiipuista.

Mulla olisi tarkoitus ostaa ensimmäiseksi piipuksi tälläinen, tai mahdollisesti briaari-merenvaha piippu kuten esim. stalon jean claude.

Näiden kanssa siis pitäisi kuulemma olla vähän varovaisempi sisäänpoltossa ja käsittelyssä, ja alusta lähtien täysiä pesällisiä?
Käyttäjän avatar
Turunen

ViestiKirjoittaja jussijoel » Ti Kesä 12, 2007 11:03 pm

Kuten vastausten niukkuudesta kenties näkyy, eivät merenvahapiiput taida olla kovinkaan suosittuja verrattuna briaareihin. En ole itsekään kovin paljon meerschaumeja poltellut, enkä tämän vähäisen kokemukseni perusteella havainnut ainakaan maussa kovin paljon eroa briaareihin. Merenvahan suurin etu on kai se, ettei lepuutusta tarvita yhtä paljon kuin briaaripiipussa, toisaalta alttius rikkoutumiselle onkin sitten aivan toista luokkaa. Näistä merenvahasisusteisista piipuista en oikein tiedä, teoriassa ajatus tuntuu loistavalta, mutta käytännössä briaarin ja merenvahan erilainen reagoiminen kuumuuteen saattaa aiheuttaa ongelmia. Kertokoon lisää se jolla on kokemusta. Tästä ei nyt tullut mitään meerschaumin ylistyslaulua, ja oma mielipiteeni onkin että parempi hankkia aluksi pari briaaripiippua (itsellänikin kyllä tuntui aloitellessa merenvaha kätevältä vaihtoehdolta, päädyin kuitenkin briaareihin enkä ole katunut).

JJ
jussijoel

Re: Mielipiteitä merenvahapiipuista?

ViestiKirjoittaja Armando Bugari » Ke Kesä 13, 2007 11:13 am

Turunen kirjoitti:Haluaisin siis kuulla mielipiteitä näistä hieman erikoisista veijareista, merenvahapiipuista.

Mulla olisi tarkoitus ostaa ensimmäiseksi piipuksi tälläinen, tai mahdollisesti briaari-merenvaha piippu kuten esim. stalon jean claude.

Näiden kanssa siis pitäisi kuulemma olla vähän varovaisempi sisäänpoltossa ja käsittelyssä, ja alusta lähtien täysiä pesällisiä?

Valitettavasti ei minullakaan ole henkilökohtaista polttelukokemusta. Töölön Sikarikaupan Markku polttelee niitä ja on kehunut kovasti. Kannattaa ehkä soittaa hänelle kauppaan ja kysellä plussat/miinukset, ellet asu Helsingissä.
Käyttäjän avatar
Armando Bugari

ViestiKirjoittaja Jari T » Ke Kesä 13, 2007 2:24 pm

Minullakaan ei ole merenvahoista paljoakaan kokemusta. Yksi Barlingin pieni ja kompakti merisvahis oli, mutta siinä oli makuuni liian ahdas savukanava, joten se meni vaihtoon. Se oli muuten afrikkalaisesta merenvahasta tehty (Man-saarella) ja se oli paljon painavampi ja robustimpi, kuin turkkilaiset. Pudotinkin sen pari kertaa ilman mitään seurauksia...

Ainoa mv-piippuni on vanha wieniläinen Andreas Bauer, jossa on meripihkainen, kova ja epämukava stemi. Sekään ei siis ole vakirotaatiossa.

Yksi hyvä puolihan merenvahoissa on se, että ne eivät vaadi varsinaista sisäänpolttovaihetta. Myös maun sanotaan olevan neutraalimpi. Pitäisi varmasti hankkia uusi merenvahapiippu, jotta saisi tuon väitteen todentaa.
Briar-merenvahahybrideitä en ole kokeillut. Ei ole vaan tuntunut jotenkin oikealta, mitään järki tai tietoperäistä syytä tuohon ei kuitenkaan ole.
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja Pappa Åberg » Ke Kesä 13, 2007 3:14 pm

Jari T kirjoitti:Yksi Barlingin pieni ja kompakti merisvahis oli, mutta siinä oli makuuni liian ahdas savukanava, joten se meni vaihtoon.

Tuo nimenomainen piippu on tällä hetkellä minulla, tai siis on ollut siitä lähtien kun sen sinulta ostin.

Jari T kirjoitti:Pudotinkin sen pari kertaa ilman mitään seurauksia...

Vai niin! :x :)

Lisäksi mulla on sellainen pöydällä itsekseen seisova, pienehkö englantilainen Dr. Plumb (tai Plume?) briaari merenvahainsertillä. Molemmat oikeastaan hankin, koska ajattelin että merenvaha tekee sekunnissa autuaaksi. Ei se tehnyt. Viat, joita kuvittelin merenvahalla korjaavani olivatkin piipun toisessa päässä.

EDIT: Tarkennettakoon viimeistä virkettä, joka osoittautui oikoluvussa hivenen kryptiseksi. Mulle oli iskostunut päähän tällainen fraasi kuin "merenvahalla saat kuivat ja viileät sauhut", olisiko sitten ollut Turusen piippukirjasta vai mistä. Se on varmasti totta, mutta jos polttaa niin kuumasti ja kosteasti että kurlutus kuuluu ja pesää on pideltävä asbestihansikkain, ei siinä mitkään merenvahat auta.
Käyttäjän avatar
Pappa Åberg

Peterson Tawny

ViestiKirjoittaja Matvei » Ke Kesä 13, 2007 8:28 pm

Minulla on Petersonin (mitenhän sattuikaan) Tawny de Luxe 120 Meerschaum-piippu. Ollut n. 15 vuotta ja hyvin vähällä käytöllä. En tiedä haluanko säästellä, mutta edes kunnon karstakerrostakaan siinä ei ole. Hyvä piippu ja hyvässä kunnossa, mutta on ehkä liian hieno hieman "krouville" polttajalle. Voisin panna kuvankin lelusta, jos joku kertoisi miten se tehdään.
Matvei

ViestiKirjoittaja Blindman » Ke Kesä 13, 2007 8:34 pm

http://www.amanita.fi/sikarifoorumi/viewtopic.php?t=404

Tuollakin oli kommentteja merenvahapiipuista.
Menen aina sieltä mistä aita on matalalin, kestäisi siinä sitten kuinka kauan tahansa.
Käyttäjän avatar
Blindman

ViestiKirjoittaja Matvei » Ke Kesä 13, 2007 8:37 pm

Joo, näköjään allekirjoittanutkin siellä on kehunut oikein "meripihkapiippua". Mitähän siellä kopassa oli sillä kerralla?
Matvei

ViestiKirjoittaja Turunen » Ke Kesä 13, 2007 9:37 pm

Kiitän vastauksista, laitan sit mielipiteitä kunhan olen saanut parit ekat pesälliset polteltua.
Ja kiitos Blindmanille linkistä, ei tullut hakua käytettyä. :oops:
Se oli kanssa minulle aika uutta että karstaa ei pitäisi päästää syntymään :o
Käyttäjän avatar
Turunen

ViestiKirjoittaja Jari T » To Kesä 14, 2007 2:57 pm

Pappa Åberg kirjoitti:

(....) Viat, joita kuvittelin merenvahalla korjaavani olivatkin piipun toisessa päässä. (...)

Ihan perkeleen hyvin puhuttu!
Käyttäjän avatar
Jari T

ViestiKirjoittaja Botn » Pe Helmi 03, 2012 10:48 am

Katselin tuossa Altinokin sivuja, josko seuraavaksi tilaisin ensimmäisen merenvahapiipun. 2007 vuonna ei ihan hirveästi ihmisillä täällä tainnut olla näitä käytössä, mutta entä nyt? Onko kellään kokemuksia Altinokin piipuista?

Ainakin nuo ovat erittäin hienoja piippuja, vaikkakin melko hinnakkaita. Kalebassiakin silmäilin tuolta, mutta täytyy ensin laittaa se 200+ sivuun ostosta varten.
Käyttäjän avatar
Botn

ViestiKirjoittaja Sailor » Pe Helmi 03, 2012 4:32 pm

Mullon sellainen pieni nenäkarvankäristin elikkäs Andreas Bauerin syöskuminen piippu. Mä olen sitä noin pari vuotta poltellut, harvakseltaan, kun tykkään tätä säästellä. Mun mielestä oikein mukava, erittäin kevyt, pienipesäinen ja siten paksummillekin fleikeille oikein hyvin soveltuva herrasmiehen paras väline.
Tuossa olen poltellut ns puhtaita seoksia eli voimakkaammat enkut ja hubba bubbat jättänyt väliin suosiolla. Lähinnä kai pelottaa, jos tuollaisen oikein voimakas aromi tarttuu niin tämä pieni taskupiippu on sitten tuomittu siihen samaan aina hamaan tappiin asti.
Omasta mielestäni piipputupakka maistuu hieman erilaiselta tästä kuin briaarista. Onko maku sitten puhtaampi tai ei, on mun kapasiteetilleni vallan liian työläs mietittävä, enkä sitä siis mietikään.

Toinenkin sepioliittimiilu takan reunalla röyhkeästi keekoilee, nimittäin eLahdesta järkyttävään kahdeksan punnan hintaan löytämäni Kiko. Tämä oli ostettaessa pesältään niin järkyttävässä kunnossa että tarvittiin suurinpiirtein aarporaa vanhojen karstojen hienovaraiseen poistoon, kunhan niitä (ja käyttäjää) oli aikansa ja kauan pehmennetty viinalla. Vanhoja haamuja ei helpolla karkoitettu, ja alun sisäänpolton jälkeen olen kiskonut tästä posket lommolla pelkästään enkkublendejä. Nyt alkaa haamut oleen manalassa. Tämäkin on aikas pieni ja kevyt, taukopiipuksi soveltuva. Nämä Afrikan merenvahat eivät tietääkseni ole olleet tehtaalta lähdettäessä puhtaan valkoisia, vaan tämäkin on kellertävä, ja siinä on selvä kuvio. Muistuttaa vähän puunsyykuviota.

Oikein mukavia piippuja sikseen. Enpäs osaa näiden oletetusta paremmuudesta briaareihin verrattuna sanoa mitään. Siinähän nuo porukassa mukana keikkuvat ilman sen suurempaa ihmettelemistä.
Käyttäjän avatar
Sailor

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ma Helmi 06, 2012 11:12 am

Botn kirjoitti: Onko kellään kokemuksia Altinokin piipuista?

Olen hankkinut Altinokilta kaikkiaan kaksitoista piippua. Kaksi on omassa käytössä ja niistä toinen IMP. Pitemmittä selityksittä voin sanoa, että mulla aukeni koko harrastus aivan uudelle tasolle noiden turkkilaisten merenvahojen myötä, kokemus on niin erilainen. Tansanian Manxeihin en ole yhteenkään ollut tyytyväinen, eikä niiden polttotuntuma ole sinne päinkään.

Sinan on mukava mies ja ymmärtää asiakkaan toiveita. Suosittelen Altinokin kauppaa varauksetta. Jos joku Ready Pipes -osastolla oleva IMP sattuu miellyttämään, suosittelen vielä varauksettomammin, ovat todella hyvin tehtyjä. Mahdollisiin kysymyksiin saa kätevästi vastauksen kaupan keskustelutoiminnossa, jossa Sinan roikkuu aika kiitettävästi, ehtineekö nukkuakaan.

Botn kirjoitti: Kalebassiakin silmäilin tuolta, mutta täytyy ensin laittaa se 200+ sivuun ostosta varten.

Sanon taas kerran, että ne Altinokin kalebassit eivät ole aitoja kalebasseja vaan merenvahasta tehtyjä värjättyjä epäsikiöistä. Varmaan polttavat hyvin siinä missä mikä tahansa syöskumi, mutta pelleksi semmoisen kanssa itsensä tekee.

Yksi juttu vielä: osta iso! Merenvahassa pesällisen ei toivoisi koskaan loppuvan.
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

ViestiKirjoittaja Botn » Ma Helmi 06, 2012 12:23 pm

Sanon taas kerran, että ne Altinokin kalebassit eivät ole aitoja kalebasseja vaan merenvahasta tehtyjä värjättyjä epäsikiöistä. Varmaan polttavat hyvin siinä missä mikä tahansa syöskumi, mutta pelleksi semmoisen kanssa itsensä tekee.

Joo tarkemmin niitä katsottuani huomasin saman. Painin vähän tuplastemillisen ja churchwardenin välillä... DoubleStem 110 on kyllä niin hieno, että taidan sen tilata.

Kiitokset Männis-Kososelle, oli tyhjentävä vastaus ja erittäin hyödyllinen. Paljonko tuolta on postikulut suurinpiirtein?
Käyttäjän avatar
Botn

ViestiKirjoittaja Männis-Kosonen » Ma Helmi 06, 2012 10:40 pm

Postikulut on listattu putiikin FAQissa tai ainakin jossain ponnahdusläpyskässä, alkaen 15 taalasta. Mulla on näköjään ollut neuvotteluetua edellisessä nelinumeroisessa tilauksessa kun rahteja ei ole peritty lainkaan tai sitten se oli joku tullaustekninen jippo.

Semmoinen huomio vielä, että lopputulos ei aina vastaa ihan tarkalleen kuvaston kuvaa. Joskus noista on reklamoitukin, mutta toisaalta merenvaha on luonnollinen raaka-aine kuten briaarikin, ja veistäjä voi joutua soveltamaan jos pinnan alta tulee vastaan ylläreitä. Lisäksi Sinanilla on useita veistäjiä, joilla on omat käsialansa. Jos haluaa täsmälleen kuvassa olevan piipun, pitää rajoittua osioon "Ready Pipes".
Käyttäjän avatar
Männis-Kosonen

Seuraava

Palaa alueelle Puhetta piipuista