Arto Tapio Koskinen, s. 20.3.1947 Karstulassa, muuttaa Somerolle 1952.

1957–62 piano-opintoja Herman Kantolan (dir.mus.) johdolla.

1961 jazzherätys 14-vuotiaana vuonna; alkaa soittaa trumpettia Someron torvisoittokunnassa.

1962–64 soittaa trumpettia Someron yhteiskoulun tanssiyhtyeessä, jota johtaa Heikki Kasari.

1965–66 The Five Yes -yhtye.

1965 rockherätys; Beatles, Rolling Stones.

1965–66 intialaisen musiikin siemenet kylvetään; Pekka Gronowin radioesitelmät & Ravi Shankarin haastattelu Down Beat -lehdessä.

1965–72 pianistina ja urkurina yhtyessä Viisi vierasta miestä (yleisnimitys M. A. Nummisen erilaisille kokoonpanoille).

1966–67 trumpetinsoiton opiskelua Sibelius-Akatemiassa. Lopettaa trumpetin soiton 1967, koska soitin liian raskas, etenkin ylärekisteri tuottaa vaikeuksia.

1967–68 Jormas-yhtye.

1967 Hendrix-herätys.

1968–72 pianistina ja urkurina M. A. Nummisen sähkökvartetissa sekä Suomen Talvisota

1939–1940 -yhtyeessä.

1968 alkaa tutkia järjestelmällisesti intialaista musiikkia. Koskinen alkaa samalla yksin opiskella säveltämistä Ilmari Krohnin sävellysoppaan (Musiikin teorian oppijakso) pohjalta, tavoitteena luoda uudenlainen itä- ja länsimaisen musiikin synteesi.

1970–72 suunnittelee omista intialaisvaikutteisista sävellyksistä koostuvaa soololevyä. Harjoittelee kiinteästi, mutta päätyy lopulta toteamaan, ettei tunne vielä riittävästi intialaista musiikkia.

1973 matkustaa ensi kerran Intiaan. Opiskelee klassista laulua 2 kuukauden ajan Delhissä Bharatiya Kala Kendra Collegessa S. K. Banerjeen johdolla.

1974–77 jatkaa opetusministeriön apurahan turvin opiskelua em. oppilaitoksessa, suorittaa lauludiplomin 1977.

1979 perustaa Bairaagi-yhtyeen. Vaikeasti omaksuttu sanskritin kielen sana tarkoittaa askeettia. Nimi tulee samannimisestä raagasta. Bairaagi esiintyy mm. Tavastialla syksyllä 1979. Helsingin Sanomien Julius Heikkilä arvostelee otsikolla: IMU tuottaa uusia kykyjä. Bairaagin kokoonpano: Arto Koskinen, piano, Tommi Parko, kitara, Raimo Lyly, tanpura, Igor Sidorow (Erkki Summala), tenorisaksofoni, Make Lievonen, basso ja Samppa Salmi, rummut.

1980 Bairaagi muuttuu Middle-earth Band -nimiseksi kokoonpanoksi. Sidorowin tilalle tulee Pekka Pöyry, joka soittaa alto- ja sopraanosaksofonia, huilua ja altohuilua. Salmen tilalle astuu Jukka Wasama. Middle-earth Band levyttää LP:n nimeltä The Thoughtful Bride.

1980–91 syventyy uuteen sävellystyyliin, jossa yhdistyisivät eurooppalainen polyfonia, aasialainen melodiikka ja afroamerikkalainen rytmi- ja harmoniakäsitys.

1981–97 pianonsoiton opetusta Somerolla; Someron Musiikinystävät. 1987 kesken sävellysprojektia (pianosävellys Preludi) perustaa Karuna-yhtyeen, jossa soittavat A. Koskinen, piano, Samppa Salmi, rummut, cimbalom, perkussio, Eero Mieho, harppu ja kosketinsoittimet, Soile Pohjasniemi, sello ja kosketinsoittimet sekä Timo Pyhälä, basso.

1990 Karuna levyttää albumin Space for Truth. Karuna hajoaa.

1992 löytää vihdoin kauan etsityn polyfonisen sävellysmetodin

1993–2000 syntyy kuusi keskeistä pianosävellystä: Fantasia in Saranga, Fuga indiana, Fuga libera, Triamonia, Fantasia in Yaman ja Fuga seria, joista muodostuu 1987 sävelletyn Preludin kanssa Fuga indiana -niminen kokonaisuus.

1997 reumaattiset kivut rajoittavat vakavasti omaa soittamista ja opetustyötä. 1999–2001 soittaa Fuga indianan kappaleet Soundtrackin ja Arabian studioissa Helsingissä.

2001–2005 keskittyy orkestroinnin opiskeluun tähtäyksenä Fuga indianan orkesteriversio.

2003 Fuga indianan kantaesitys Helsingin juhlaviikoilla, pianistina Joonas Ahonen.

2004 Arto Koskisen soittaman Fuga indianan masterointi. Vuosien ajat vaivanneet reumaattiset kivut diagnosoidaan fibromyalgiaksi. 2005 Fuga indiana (ama0402) julkaistaan. – KL 06042005

Takaisin